    Date: Wed, 05 Jun 2013 17:06:24 +0200
    From: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Radia AM - budowa

    Użytkownik Anerys napisał:

    > Użytkownik ""Dariusz K. Ładziak"" <d...@n...pl> napisał
    > w wiadomości news:51adfd85$0$1269$65785112@news.neostrada.pl...
    >
    > Ja tak na szybko kojarzę metodę fazową, gdzie w 2 przesuwnikach wpuszcza
    > sie wstęgi tak, że jeden chyba przesuwa do przodu, drugi do tyłu, więc
    > np. dolna wstęga wyjdzie wzmocniona, w drugim wygaszona... OIDP, coś się
    > jeszcze z audio robi, że też przez przesuwniki puszcza... Druga metoda,
    > to odfiltrowanie, daje lepsze efekty, ale jest trudniejsza -
    > nienajłatwiej uzyskać odpowiednio stromą charakterystykę, żeby jedną
> [...]

    Metoda fazowa to metoda formowania sygnału jednowstęgowego na małej
    mocy. Dalej, niestety, cały tor nadajnika musi być liniowy - czyli
    najdalej klasa AB z przesunięciem w stronę klasy B. Przy dużych mocach
    marnie to wychodzi energetycznie.

    Ale jak się dobrze wczytać w teorie modulacji to można dojść do wniosku
    że modulując odpowiednio amplitudę fali nośnej i jej fazę można również
    uzyskać sygnał jednowstęgowy. Zależności są dosyć skomplikowane,
    analogowo je uzyskać można w dosyć rozbudowanych układach - więc metoda
    popularna nie była. Ale ostatnio pojawiły się dwie różne techniki
    wykorzystania tej metody:

    Pierwsza - obróbka sygnału modulującego przez DSP - w efekcie dostajemy
    przebieg wymaganej obwiedni i osobno - stałoamplitudowy przebieg fali
    nośnej o zmiennej fazie. Nośną możemy sobie dalej liniowo mieszać
    podnosząc jej częstotliwość (DSP może nie być aż tak szybki żeby w
    okolicy gigaherca ładną nośną wygenerować), zależności fazowe zostają. I
    teraz puszczamy nośna przez tor wzmacniający pracujący w głębokiej
    klasie C albo wręcz w klasie D, modulowany w amplitudzie przez modulator
    liniowy - ale tylko z pozoru bo cóż to za sztuka zrobić liniowy
    wzmacniacz sygnałów akustycznych z końcówką pracująca w klasie D na
    częstotliwości np. czterdziestu czterech kiloherców?

    I druga metoda - obcięcie i odtworzenie obwiedni. Czysto analogowa
    sztuczka - po wytworzeniu sygnału SSB dowolna metodą klasyczną
    (filtrową, fazową, fazowo - filtrową dla wymagających) jeden tor sygnału
    kierujemy na detektor obwiedni (normalny, jak w odbiorniku AM) a drugi
    na dyskryminator amplitudy (taki jaki w odbiorniku FM hebluje nośną na
    gładko). I teraz oheblowaną nośną możemy wzmacniać dowolnie nieliniowymi
    wzmacniaczami, w końcówce przebieg obwiedniowy z detektora obwiedni
    podajemy na modulator - i na wyjściu mamy SSB. Angielskie hasło - ERR,
    Envelope Reduction and Restitution.

    --
    Darek