  • 1. Data: 2014-05-04 12:03:33
    Temat: RS232, USB - izolować?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Przymierzam się teraz powoli do realizacji kolejnego projektu z mojej
    listy - zegara Nixie. Zamierzam wykorzystać ENC28J60 do konfiguracji (w
    ATmedze328 powinno się zmieścić kilka stron www) i synchronizacji czasu
    przez NTP.
    Zastanawiam się jednak czy nie dodać jakiegoś MAX3232 albo FT232, aby
    mieć też możliwość konfiguracji z terminalu (poza tym ta opcja przyda
    się podczas debugowania).

    Jednak pewne pytanie nasuwa mi się do głowy. Czy z racji na występowanie
    wysokiego napięcia (przetwornica zasilająca lampy nixie) powinienem
    zastosować jakąś izolację, chociażby w postaci transoptorów na liniach
    TX i RX? Czy może mogę sobie odpuścić to dodatkowe zabezpieczenie?

    Myślałem też o innych rozwiązaniach, np. iRDA (niestety obecnie coraz
    trudniej o urządzenie, które to obsłuży) albo tanim module bluetooth.

  • 2. Data: 2014-05-04 13:32:13
    Temat: Re: RS232, USB - izolować?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 04 May 2014 12:03:33 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > zastosować jakąś izolację, chociażby w postaci transoptorów na
    liniach
    > TX i RX? Czy może mogę sobie odpuścić to dodatkowe zabezpieczenie?

    Ja ostatnio zniszczylem sobie dwie przejściówki usb-serial (bez
    użycia wysokich napieć), podłączone były do uarta mcu zasilanego z
    aku 12v (nie bezpośrednio, rzecz jasna). Wygląda na to, że padały gdy
    przypadkowo odpieła się im masa i wisiały tylko na TX (monitorowany
    był TX od strony mcu).
    W obu przejściówkach RX jest martwy...

    --
    Marek

  • 3. Data: 2014-05-04 13:52:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-05-04 13:32, Marek pisze:

    > Ja ostatnio zniszczylem sobie dwie przejściówki usb-serial (bez użycia
    > wysokich napieć), podłączone były do uarta mcu zasilanego z aku 12v

    Hmm... W takim razie jak powinna wyglądać prawidłowa izolacja pomiędzy
    UART-em MCU a układem takim jak max3232?

  • 4. Data: 2014-05-04 14:22:08
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    Kiedyś zrobiłem układ na dwóch transoptorach
    z konwerterem USB/RS232 zabudowanym we wtyku USB.

    Plus był taki, że nie zajmowało to miejsca w module (jedynie tr-optorki)

    Ale problem miałem z prędkością.
    Maksymalnie co udało mi się osiągnąć to 9600 kb.
    Mi to wystarczało, a że nie miałem wtedy oscyloskopu to nie drążyłem tematu.

    ASZ

  • 5. Data: 2014-05-04 14:29:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 04 May 2014 12:03:33 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > zastosować jakąś izolację, chociażby w postaci transoptorów na liniach
    > TX i RX? Czy może mogę sobie odpuścić to dodatkowe zabezpieczenie?

    To napiecie jest tam mocno ograniczone obszarowo i raczej nie jest
    niebezpieczne ... ale przy sprzecie zasilanym z sieci optoizolacja to
    zawsze dobry pomysl.
    A konwertery napiecia i tak trzeba jakies dac, wiec czemu nie opto.

    J.

  • 6. Data: 2014-05-04 15:21:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.05.2014 14:29, J.F. wrote:

    >To napiecie jest tam mocno ograniczone obszarowo i raczej nie jest
    >niebezpieczne ... ale przy sprzecie zasilanym z sieci optoizolacja to
    >zawsze dobry pomysl.

    Co rozumiesz przez zasilanie z sieci? 5V ze stabilizowanego zasilacza
    impulsowego się kwalifikuje?

    >A konwertery napiecia i tak trzeba jakies dac, wiec czemu nie opto.

    Na pewno trzeba? Max3232 pracuje przy 3V, więc można by go równie dobrze
    podłączyć bezpośrednio do pinów MCU.

  • 7. Data: 2014-05-04 15:24:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.05.2014 14:22, Akond ze skwak wrote:

    >Maksymalnie co udało mi się osiągnąć to 9600 kb.

    Chyba 9600 bps? W kilobajtach to byłoby całkiem sporo. :)

    >Mi to wystarczało, a że nie miałem wtedy oscyloskopu to nie drążyłem tematu.

    Jakich transoptorów użyłeś?
    Na dobrą sprawę do konfiguracji 9600 bps wystarczy...

  • 8. Data: 2014-05-04 16:03:57
    Od: "Akond ze skwak" <A...@s...pl>

    Oczywiście, że 9600 bps :)

    A transoptory JC817 (PC817), takie jakie miałem pod ręką.

  • 9. Data: 2014-05-04 16:19:53
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-05-04 12:03, Atlantis wrote:
    > chociażby w postaci transoptorów na liniach

    6n137. Da się kupić bez problemu. 115k wyciąga bez zająknięcia. Stosuje
    do separacji UARTu i dziala bosko.

  • 10. Data: 2014-05-04 17:41:59
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 04.05.2014 16:19, Sebastian Biały wrote:

    >6n137. Da się kupić bez problemu. 115k wyciąga bez zająknięcia. Stosuje
    >do separacji UARTu i dziala bosko.

    Hmm... A wskazane będzie też odizolowanie zasilania max3232 przy pomocy
    jakiejś przetwornicy dc-dc, czy mogę się bez tego obejść bo np. scalak
    posiada własne zabezpieczenia?