  • 11. Data: 2009-02-06 22:10:42
    Temat: Re: RAID na dyskach USB - da sie?
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "venioo"
    >
    > Oczywiście. Kto powiedział, że md nie będzie działać na /dev/sdaX?
    > Jak się uprzesz, to i na /dev/fdX zrobisz. (tylko po co?)

    Urządzenia /dev/sdX to są natywnie napędy SCSI z których to właśnie powinno
    tworzyć sie porządne macierze. Robienie ich na urządzeniach IDE /dev/hdX to
    jest właśnie abberacja ;-) Inną sprawą jest używanie emulacji SCSI przez
    usb_storage, bobienie RAIDA na czyms takim to dopiero jest jazda... ale da
    sie...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 12. Data: 2009-02-06 22:48:29
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Mikolaj Tutak"
    >Urządzenia /dev/sdX to są natywnie napędy SCSI z których to właśnie powinno
    >tworzyć sie porządne macierze.

    Znaczy, co rozumiesz przez "natywnie"?
    I dlaczego uważasz, że np. RAID-1 na dyskach IDE to nie "porządne"
    rozwiązanie?

> [...]
    >usb_storage, bobienie RAIDA na czyms takim to dopiero jest jazda... ale da

    Etam. Jaka znowu jazda? Robi się dokładnie tak samo, jak na innych
    urządzeniach blokowych. Jak pisałem, na /dev/fdX też się da.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ #%$@! NO CARRIER... *Now* where do we
    .\....@e...eu.org.\.\. land???

  • 13. Data: 2009-02-07 17:41:20
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 06.02.2009 23:10, Mikolaj Tutak pisze:
    > Urządzenia /dev/sdX to są natywnie napędy SCSI z których to właśnie
    > powinno tworzyć sie porządne macierze. Robienie ich na urządzeniach IDE
    > /dev/hdX to jest właśnie abberacja ;-) Inną sprawą jest używanie

    W nowych wersjach jądra Linuksa *wszystkie* dyski twarde
    występują jako /dev/sd*. SCSI, IDE, SATA, USB, co byś nie
    wybrał.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 14. Data: 2009-02-07 22:28:14
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Mikolaj Tutak"
    >
    > Znaczy, co rozumiesz przez "natywnie"?

    To znaczy iż "kiedyś kiedyś w odległych czasach" /dev/sdX to były wyłącznie
    dyski SCSI.

    > I dlaczego uważasz, że np. RAID-1 na dyskach IDE to nie "porządne"
    > rozwiązanie?

    Bo RAID najlepiej chodzi na dyskach wydajnych projektowanych do duzych
    obciazen itd. - takie wymagania spelniaja najlepiej dyski serwerowe
    (SCSI/SAS)... ale i na IDE/SATA się da i jest sporo taniej ;-)

    > Etam. Jaka znowu jazda? Robi się dokładnie tak samo, jak na innych
    > urządzeniach blokowych. Jak pisałem, na /dev/fdX też się da.

    Chodziło mi jazdę "mentalną" ;-) USB do dysków nadaje się jak sito do
    przenoszenia piachu - niby się da ale wiekszość innych rozwiązań jest o
    niebo lepsza...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 15. Data: 2009-02-07 22:32:23
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Radosław Sokół wrote:

    > W nowych wersjach jądra Linuksa *wszystkie* dyski twarde
    > występują jako /dev/sd*. SCSI, IDE, SATA, USB, co byś nie
    > wybrał.

    Zależy jakiego sterownika użyjesz. Nie mniej jednak, dopiero ostatnio
    obudowano/przebudowano sterowniki IDE/SATA tak aby dorastały do
    infrastruktury SCSI. Zreszta rozwijanie równolegle stosu IDE/SATA oraz SCSI
    z wielona zdublowanymi sterownikami bylo bezsensownym marnowaniem mocy
    deweloperów...

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 16. Data: 2009-02-08 00:21:08
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Mikolaj Tutak"
    >To znaczy iż "kiedyś kiedyś w odległych czasach" /dev/sdX to były wyłącznie
    >dyski SCSI.

    Etam. Chyba w 1.3 - tak z piętnaście lat temu. Chociaż nie wiem czy już
    wtedy nagrywarki CD nie działały jako emulacja SCSI.

    --
    \.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\.\ Wypraszam sobie!!!Nie jestem internautą. Ja
    .\....@e...eu.org.\.\. tu mieszkam(Grzegorz Nowakowski)

  • 17. Data: 2009-02-09 15:36:39
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl>

    Mikolaj Tutak pisze:
    > Zależy jakiego sterownika użyjesz. Nie mniej jednak, dopiero ostatnio

    W przypadku IDE. W przypadku SATA i USB nie masz już
    wyboru :)

    > infrastruktury SCSI. Zreszta rozwijanie równolegle stosu IDE/SATA oraz
    > SCSI z wielona zdublowanymi sterownikami bylo bezsensownym marnowaniem
    > mocy deweloperów...

    I taki był powód prac nad unifikacją. W przyszłości w ogóle
    nawet /dev/sd* pewnie nie będzie, ino /dev/disk*.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 18. Data: 2009-02-10 20:07:41
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Radosław Sokół wrote:

    > W przypadku IDE. W przypadku SATA i USB nie masz już
    > wyboru :)

    > I taki był powód prac nad unifikacją. W przyszłości w ogóle
    > nawet /dev/sd* pewnie nie będzie, ino /dev/disk*.

    I bardzo słusznie ;-)

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj