  • 81. Data: 2010-11-14 15:26:06
    Temat: Re: Pytanie o sens stosowania SSD
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Thu, 11 Nov 2010 22:37:03 +0100
    doszła do mnie wiadomość <ibhnm4$6sj$2@news.net.icm.edu.pl>
    od Marek <b...@e...com> :
    >P.S.
    >Znalazłem dyskusję m.in. na temat SSD, która była bodźcem do zadania
    >pytania tu na grupie.
    >
    >http://groups.google.com/group/pl.comp.lang.c/brows
    e_frm/thread/54e68feb28e90784/ec049c46bca414fa?tvc=1
    &q=SSD+group%3Apl.comp.lang.c#ec049c46bca414fa

    >Pisze tam ktoś na temat stosowania SSD w robotach i awariach tych dysków
    >średnio co pół roku.

    To może świadczyć o tym, że do zastosowań przemysłowych wybrali dyski
    w wersjach konsumenckich.
    --
    Najjaśniejsza światłość wiekuista tylko u nas.
    Gwarantowana łaska - bezpośrednie połączenie z niebem.

  • 82. Data: 2010-11-14 19:40:07
    Od: Marek <b...@e...com>

    W dniu 2010-11-14 16:26, Tomasz Jasiński pisze:

    > To może świadczyć o tym, że do zastosowań przemysłowych wybrali dyski
    > w wersjach konsumenckich.

    Jeśli chodzi o SSD to są tylko dwa ich rodzaje: SLC i MLC. Nie słyszałem
    o dyskach przemysłowych i konsumenckich. Możesz wyjaśnić co masz na myśli?

    Co do wątku autora, to elektronika w takich robotach raczej jest mniej
    odporna na czynniki zewnętrzne niż dysk i prędzej odmówiłaby
    posłuszeństwa niż one w zakresie niskich temperatur (jeśli ten czynnik
    Twoim zdaniem spowodował uszkodzenia). Po drugie raczej w ciągu okresów
    półrocznych nie sądzę aby wszystkie łapały się na minus 25 stopni dla
    MLC lub minus 40 stopni dla SLC. Mało prawdopodobne jest więc, ze
    warunki pogodowe były powodem awarii. A jeśli nie one to co? Dużo
    częstszy zapis? Hmmm... też mało prawdopodobne aby to zaszkodziło bo np.
    dyski OCZ mają 3-letnią gwarancję a MBTF na poziomie 2mln godzin jak
    podaje producent. Czy jest jakiś inny czynnik?

  • 83. Data: 2010-11-14 20:18:34
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 14 Nov 2010 20:40:07 +0100
    doszła do mnie wiadomość <ibpduq$lj4$1@news.net.icm.edu.pl>
    od Marek <b...@e...com> :

    >Jeśli chodzi o SSD to są tylko dwa ich rodzaje: SLC i MLC. Nie słyszałem
    >o dyskach przemysłowych i konsumenckich. Możesz wyjaśnić co masz na myśli?

    Wersje przemysłowe bazują najczęściej na chipach SLC(około 10x większa
    ilość zapisów niż MLC), są wykonane z lepszych elementów(np
    pracujących poprawnie w dużej wilgotności, w większym zakresie
    temperatur np -40 do +95, widziałem nawet zapowiedzi chipów
    pracujących do +110, lepiej znoszą drgania, mogą mieć zabezpieczenia
    na zasilaniu, kondensatory podtrzymujące pracę itp).

> [...]
    >dyski OCZ mają 3-letnią gwarancję a MBTF na poziomie 2mln godzin jak
    >podaje producent. Czy jest jakiś inny czynnik?

    Jakieś piki na zasilaniu, przegrzewanie, wilgoć, drgania(od drgań mogą
    się ujawniać zimne luty, dyski przemysłowe nie powinny znać pojęcia
    "zimny lut") czy czort wie co jeszcze, nie znam tych "robotów".
    Dysk MLC można(przynajmniej teoretycznie) zajeździć dość szybko, ale
    trzeba by się nieźle postarać.

    --
    Tomasz Jasiński
    Jak wiadomo, Pan Bóg jest wszechmocny i wszystko

  • 84. Data: 2010-11-15 11:04:32
    Od: Marek <b...@e...com>

    No tak, nie znamy warunków brzegowych więc może faktycznie nie ma po co
    sobie tym głowy zawracać.