  • Data: 2014-05-29 17:12:43
    Temat: Re: Pytanie o programowanie PLC/HMI
    Od: Mario <m...@...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2014-05-29 16:49, Szczepan pisze:

    > Nie znalazlem tam informacji o takowej funkcjonalnosci, ale moze nie te
    > dokumenty czytalem.
    >
    > Spytam inaczej - ktore niedrogie PLC (ma sterowac jednym silnikiem krokowym
    > + kilka czujnikow) ma mozliwosc sterowania z zewnatrz po RS232 lub ethernecie?
    > Ma to dzialac na zasadzie prostego protokolu na zasadzie takiej, ze wysylam po RS
    komende,
    > PLC to robi i zwraca status ze OK lub ERR.
    >
    > Wtedy wszystko co chce zrobilbym na zewnetrznym komputerze a PLC zajalby sie
    czescia wykonawcza.

    > Co mozecie polecic?

    Np. M238 Schneider, S7-1200 Siemens,także Omron CP1L.
    Jeśli musisz mocno ciąć koszty to są jeszcze takie sterowniki jak ARRAY
    czy Fatek. Osobiście się nimi nie zajmowałem bo w przemyśle raczej się
    stosuje bardziej znane firmy ale wiem, że stosują je małe firmy robiące
    własne maszyny czy automatykę domową. Opinie są pozytywne.
    Rzadko się zdarza żeby do PLC można było podpiąć pendrive z danymi.
    Ale po co masz trzymać niewielką ilość danych na penie skoro każdy PLC
    ma pamięć nieulotną. Pendrive albo kartę SD można czasami podpiąć do
    HMI. Pliki to zazwyczaj jakieś CSV.
    Wbrew temu co pisał poprzednik to zazwyczaj w drabince dla PLC da się
    używać liczby i działania matematyczne. Jest to jednak upierdliwe bo
    musisz wstawić bloczek realizujący jakieś działanie np dodawanie czy
    dzielenie. Nie da się robić bardziej złożonych działań, trudno się
    odwoływać do tablic. Takie rzeczy to z powodzeniem robi się w Structured
    Text. ST nie stosuje się do HMI, bo panele z reguły mają wyświetlać a
    nie sterować. Do tego celu panel odwołuje się do jakiegoś adresu w PLC i
    w zależności od potrzeb odczytuje zdalną wartość albo ją zmienia.
    Programując HMI po prostu osadzasz na wyświetlanym obszarze kontrolki do
    wyświetlania: lampki, pola odczytowe, bargrafy itp. Tak samo możesz
    osadzić przycisk powodujący zmianę stanu czy pole do wprowadzania liczby
    za pomocą klawiaturki wirtualnej.
    HMI ma możliwość pisania programów w języku drabinkowym albo skryptów w
    języku zbliżonym do ST. Ale jest to raczej margines. Jest jeszcze
    Unitronix który oferuje PLC połączone z HMI.
    Rozwiązanie z wysyłaniem z PC do sterownika jest całkiem sensowne. Można
    to robić np przez Modbus (Omron czy Schneider). Są dostępne GPLowe
    biblioteki do Modbusa na PC.

    --
    pozdrawiam
    MD