  • 11. Data: 2010-04-04 19:27:41
    Temat: Odp: Pytanie o procesor
    Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>

    > Ja piep... :-0 Co za wieżowiec! Wentylator - masz na myśli ten w obudowie?
    > Na radiatorze niczego nie ma?
    ------------------
    No nie, aż taki dobry to on nie jest. Na radiatorze mam wentylator
    12 cm, dokładnie ten:
    http://www.allegro.pl/item972869407_aab_cooling_supe
    r_silent_fan_12_cichy_wydajny_13db.html
    ale nie włączam mu pełnych obrotów. Obudowa jest oczywiście
    dość dobrze wentylowana, choć bez przesady. Tu zastosowałem
    również niskoobrotowe wentylatory.

    > Poziom hałasu jest istotny dla mnie. Będę musiał pomyśleć o podobnym
    > rozwiązaniu. Szeroka obudowa będzie potrzebna... Jaki masz procesor?
    > 930tka czerpie 130W. Jeśli masz 860tkę to tylko 95W. Nie wiem czy przy
    > 130W możliwy jest do zastosowania taki układ chłodzący...
    ----------------------
    Mam i920, więc 130 W. Jak miałem Athlona biorącego 89 W to wystarczał
    wentylator z przodu obudowy zamontowany na wysokości radiatora i
    dmuchający w jego kierunku.

    --

    Pozdrawiam serdecznie

    Arkadiusz Stopa

    <stopa małpka post kropka pl> tel. 0897633408
    Mała Galeria Makrofotografii: www.stopa.cso.pl

  • 12. Data: 2010-04-04 19:36:18
    Temat: Re: Pytanie o procesor
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2010-04-04 21:27, Arkadiusz Stopa napisał/a:
    > No nie, aż taki dobry to on nie jest. Na radiatorze mam wentylator
    > 12 cm, dokładnie ten:
    > http://www.allegro.pl/item972869407_aab_cooling_supe
    r_silent_fan_12_cichy_wydajny_13db.html

    Przy okazji, skoro masz ten wentylator to może wyjaśnisz mi co znaczy
    opis na aukcji:

    "Podczas przeprowadzonego testu, w którym podłączono zasilanie do
    łożyska, został zmierzony prąd przechodzący przez łożysko:

    a) w przypadku podłaczenia łożysk śliżgowych odczytano napięcie: 3V
    b) w przypadku podłączenia łożysk AFDB odczytano napięcie: 0,02V
    Powyższy test jednoznacznie potwierdza, iż dla łożysk AFDB:
    *nie występuje kontakt
    *prawie całkowity brak przepływającego prądu"

    Od dawna mnie to ciekawi co on ma na myśli ;-)

    --
    Cz.

  • 13. Data: 2010-04-04 20:13:22
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Czarek" napisał:

> [...]
    > *nie występuje kontakt
    > *prawie całkowity brak przepływającego prądu"
    >
    > Od dawna mnie to ciekawi co on ma na myśli ;-)

    Ten temat był wałkowany w zeszłym roku na apa ;-)
    (wątek pt "wentylator aż tak kiepski?" z kwietnia 2009 r.)

    JoteR

  • 14. Data: 2010-04-04 20:18:12
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2010-04-04 22:13, JoteR napisał/a:

    > Ten temat był wałkowany w zeszłym roku na apa ;-)
    > (wątek pt "wentylator aż tak kiepski?" z kwietnia 2009 r.)

    Dzięki, zaraz poszukam, bo jakoś wtedy nie "rzucił mi się w oczy"

    --
    Cz.

  • 15. Data: 2010-04-04 20:57:58
    Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>

> [...]
    > *nie występuje kontakt
    > *prawie całkowity brak przepływającego prądu"
    >
    > Od dawna mnie to ciekawi co on ma na myśli ;-)
    --------------
    Chodziło zapewne o udowodnienie, że oś nie ma fizycznego kontaktu
    z tuleją łożyska. Proponuję nie przejmować się tymi bzdurami w opisie.

  • 16. Data: 2010-04-04 21:23:36
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2010-04-04 22:57, Arkadiusz Stopa napisał/a:

    > --------------
    > Chodziło zapewne o udowodnienie, że oś nie ma fizycznego kontaktu
    > z tuleją łożyska. Proponuję nie przejmować się tymi bzdurami w opisie.

    Nie przejmowałem. Tym opisem udowodnił mi,że nie ma pojęcia o czym pisze.
    Ten opis był pisany (lub tłumaczony ze źródła) przez laika z myślą o
    jeszcze większych
    laikach komputerowych/elektrycznych. Typowy marketingowy bełkot, a
    pytanie zadałem tu bo byłem ciekawy co Wy o tym myślicie.

    --
    Cz.

  • 17. Data: 2010-04-05 08:30:26
    Od: Marek <m...@s...interia.pl>

    W dniu 2010-04-04 21:27, Arkadiusz Stopa pisze:
    > ale nie włączam mu pełnych obrotów. Obudowa jest oczywiście
    > dość dobrze wentylowana, choć bez przesady. Tu zastosowałem
    > również niskoobrotowe wentylatory.

    Wnioskuję, że ręcznie sterujesz obrotami. Czy orientujesz się w płytach
    głównych Gigabyte'a odnośnie supportu dla niskoobrotowych wentylatorów?
    Czy da się zastosować automatykę sterowania takimi wentylatorami? Od
    dawna stosuję takie rozwiązania - są bardzo skuteczne jeśli chodzi o
    redukcję hałasu. Jeśli da się to przenieść na i tak ciche wiatraki, to
    byłoby idealnie.

  • 18. Data: 2010-04-05 11:53:08
    Od: "Arkadiusz Stopa" <a...@z...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@s...interia.pl> napisał w wiadomości grup

    > Wnioskuję, że ręcznie sterujesz obrotami.
    ---------------
    Może nie tyle steruję, co wstawiłem prosty regulatorek i ustawiłem
    obroty na poziomie 800/min. Dokładniej to ustawiałem maksymalne,
    przy których nie słyszałem szumu powietrza. Potem tylko zapuściłem
    na trochę prime95 by sprawdzić, czy się nie przegrzewa.

> [...]
    > takimi wentylatorami? Od dawna stosuję takie rozwiązania - są bardzo
    > skuteczne jeśli chodzi o redukcję hałasu. Jeśli da się to przenieść na i
    Pierwszy raz słyszę, żeby płycie robiło różnicę czy wentylator jest
    nisko czy wysokoobrotowy. To nie ma znaczenia. Jaki wstawisz,
    takim zakręci. Ważne, by radiator dał radę schłodzić twój procesor
    przy zastosowanym wentylu.
    Mam płytę Asus P6T, która potrafi wprawdzie sterować wentylatorem
    procesora, ale tylko w trybie PWM. Nie steruje więc zastosowanym u
    mnie wentylatorem, dlatego zastosowałem dodatkowy regulator.

  • 19. Data: 2010-04-05 12:51:38
    Od: WiesłaW <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 04-04-2010 o 00:03 Marek napisał na pl.comp.pecet:

    > Faktycznie nie spodziewałbym się aż takich różnic. W opisie procesorów
    > są dwie niepokojące mnie różnice na niekorzyść 860. Nie wiem właśnie czy
    > to niekorzyść czy chwyt marketingowy. Zauważ, że wymyślono w coś takiego
    > jak QPI. Coś to w praktyce daje?
    > Po drugie 2.5 kontra 4.8 GT/s na szynie. Co o tym sądzisz?

    Twój niepokój jest nieuzasadniony. Nie jest to również chwyt marketingowy-
    Intel podaje suche dane techniczne. Obie różnice wynikają z zastosowania
    (lub nie) szyny QPI. LGA1366 jest starszą podstawką, więc posiada trochę
    inną architekturę. Aby to zrozumieć wystarczy spojrzeć na diagram.
    http://i40.tinypic.com/ws48pi.jpg

    Jak widać podstawka LGA1156 nie posiada mostka północnego, a kontroler
    PCI-E jest zintegrowany w procesorze. Nie potrzeba jej więc magistrali o
    dużej przepustowości jaką jest QPI. Do komunikacji z mostkiem południowym
    w obu podstawkach wystarczy szyna DMI 2.5 GT/s.

    > do 945 gdyż on ma zaledwie 95W. 965 - 140W. Powiem Ci co jednak
    > spowodowało, że nie wyrzuciłem z rozważań tego procesora.
    >
    > Oto opis ze stron AMD:
    > http://www.amd.com/us/products/desktop/processors/ph
    enom-ii/Pages/phenom-ii-key-architectural-features.a
    spx

    > Trzy ostatnie punkty przeczytaj. Z drugiej zaś strony Intel 930 sam
    > pochłania 130W więc prawie tyle samo. Faktem też jest, że 860 sporo
    > mniej.

    Jeżeli nie jest priorytetem niskie zużycie energii (czego nie zrozumiem :))
    można brać pod uwagę również Phenoma.
    W tych punktach AMD rozpisuje się na temat oszczędzania energii właśnie.
    Tzw. zaawansowane systemy oszczędzania energii są we wszystkich
    nowoczesnych
    procesorach obu producentów. Jeżeli jednak procesor pracuje na "wysokich
    obrotach", żadne systemy mu nie pomogą. Liczy się wtedy jak najmniejsze
    oddawanie ciepła.
    Tutaj możesz zobaczyć jaka jest to różnica: http://www.iurl.pl/?RlN1P

    --
    WiesłaW
    Opera Mail

  • 20. Data: 2010-04-05 20:23:19
    Od: Marek <m...@s...interia.pl>

    W dniu 2010-04-05 14:51, WiesłaW pisze:
    > Twój niepokój jest nieuzasadniony. Nie jest to również chwyt marketingowy-
    > Intel podaje suche dane techniczne.(...)

    Dzięki za precyzyjne wyjaśnienie sprawy. :-) O to mi właśnie chodziło.
    Nie analizuję zaganień układowych aż do chwili kiedy kupuję jakiś
    sprzęt. Więc nie ma co się zastanawiać i wezmę 860tkę.

    > Jeżeli nie jest priorytetem niskie zużycie energii (czego nie zrozumiem :))

    Samo zużycie nie - jednakże cisza tak :-D Jeśli procesor żre dużo
    energii, to kłopot będzie z zastosowaniem radiatora z dużym wiatrakiem
    bo musi być ogromny dla 140W. Dla 95W radiator spokojnie zmieści się w
    20cm szerokości obudowie. Mam tu na myśli coś w rodzaju Arctic Cooling
    Extreme, który dla 95W procesora nie powinien głośniej pracować niż 28dB.