  • 11. Data: 2020-06-09 17:55:08
    Temat: Re: Pytanie laika - tanie oscyloskopy cyfrowe
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 9 czerwca 2020 07:32:11 UTC-5 użytkownik Tester napisał:

    > Masz rację, moje pytanie było nieco głupie.

    Nie bylo glupie.

    Wyjasnieniem jest fakt ze czesto probkowanie odbywa sie w czasie równoważnym a nie w
    czasie rzeczywistym.

    https://www.tek.com/document/application-note/real-t
    ime-versus-equivalent-time-sampling

    Jesli masz sygnal ktory jakos nie pasuje do czestotliwosci probkowania to tani
    oscyloskop tego moze nie wykryc i sampluje nieco przypadkowo.

    Drozsze oscyloskopy moga sobie radzic lepiej. Ale ten tani po odpowiednim ustawieniu
    opcji tez moze sobie radzic lepiej.
    Trza sie pobawic ustawieniami.

  • 12. Data: 2020-06-09 18:26:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-06-09 o 14:54, Tester pisze:

    > Artefakt to jest coś, co ja widzę, a oo w rzeczywistości nie ma miejsca.
    > Obserwuje przebieg 8 MHz, a na oscyloskopie widzę 2 MHz. To jest dla
    > mnie artefakt. Nie grasz w gry komputerowe?

    Nie gram.
    Inaczej rozumiałem słowo artefakt. Dla mnie to by były jakiś dodatkowe
    szpile itp.
    P.G.

  • 13. Data: 2020-06-09 20:47:55
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

> [...]
    > podwielokrotnością mierzonej. Z grubsza rozumiem, jak to moze powstawac,
    > pytanie jest takie: czy w droższych oscyloskopach cyfrowych też takie

    Oj rany czepiliście się słowa artefakt.
    Ma stabilny mniej lub bardziej (czasami lubi sobie płynąć) obraz w miarę
    odzwierciedlający rzeczywisty przebieg :) Wiadomo o co chodzi i dlaczego
    tak jest.
    Jak takiego zjawiska ma nie być, to albo filtr antyaliasingowy, rozmycie
    próbkowania (np: losowe przesuwanie próbek, ale w dziedzinie czasu),
    albo próbkowanie w czasie rzeczywistym.

    Wracając do pytania, obecnie oscyloskopy radzą sobie z problemem
    synchronizacji próbkowania z przebiegiem badanym stosując znaczne
    zawyżenie próbkowania w stosunku do pasma jakie chcesz obserwować, ale
    pomimo tego możesz tak ustawić parametry na oscyloskopie, że przebieg
    będzie zakłamany. W każdym przypadku możesz jednak się o takim
    przekłamaniu dowiedzieć wymuszając zwiększając częstotliwość próbkowania
    po przez włączenie na przykład funkcji Envelope, PeakDetect czy
    podobnych. W takim przypadku oscyloskop inaczej dokona akwizycji i obraz
    radykalnie się zmieni ujawniając szybkie zmiany sygnału przypadające
    pomiędzy wcześniejszymi próbkami. Jak masz jeszcze troszkę lepszy
    oscyloskop, to będzie jechał na maksymalnym próbkowaniu jak tylko będzie
    mógł najdłużej (przy spowalnianiu podstawy czasu) i dopiero jak mu
    pamięć nie pozwoli zacznie próbkowanie zmniejszać - wtedy też możesz
    trafić na ten efekt, ale jest mała szansa że przebieg będzie stabilny, a
    jak nie będzie, i regulacje wyzwalania nie będzie skutkowała, będziesz
    od razu wiedział, że znów złapałeś aliasa :)
    Doskonałym sposobem przekonania się że jesteś robiony w bambuko jest...
    zwykła zmiana podstawy czasu. Jak przebieg jest stabilny tylko na jednej
    nastawie, a na wolniejszej o jeden i szybszej o jeden "skok gałki" już
    nie, to wiedz, że "zło się już Tobą zainteresowało" ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 14. Data: 2020-06-10 07:18:22
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2020-06-09 o 20:47, Irek.N. pisze:
    > Doskonałym sposobem przekonania się że jesteś robiony w bambuko jest... zwykła
    zmiana podstawy czasu.

    Czy nie ma oscyloskopu bez podstawy czasu? Jednoprzebiegowa "fotografia" sygnału?
    Smartfon to potrafi z sygnałem akustycznym.
    --
    A S

  • 15. Data: 2020-06-10 09:14:38
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Czy nie ma oscyloskopu bez podstawy czasu? Jednoprzebiegowa "fotografia"
    > sygnału? Smartfon to potrafi z sygnałem akustycznym.

    Bez podstawy czasu nie spotkałem, bo niby jak miało by to działać?
    Z pojedynczą akwizycją...chyba każdy cyfrowy to potrafi. Dawniej
    analogowe miały albo lampę z podtrzymaniem, albo kliszę światłoczułą
    przed ekranem, więc też się dało.

    Jednoprzebiegowość jak to nazwałeś, w żaden sposób nie rozwiązuje
    problemu. Nadal próbki mogą "synchronicznie" trafiać w przebieg.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2020-06-10 10:02:16
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2020-06-10 o 09:14, Irek.N. pisze:

    > Jednoprzebiegowość jak to nazwałeś, w żaden sposób nie rozwiązuje problemu. Nadal
    próbki mogą "synchronicznie" trafiać w przebieg.

    Jesli przebieg jest powtarzalny, byłoby grzechem nie wykorzystac wieloprzebiegowosci
    i poprawiania obrazu na podstawie wielu cykli. Jednoprzebiegowosc rozwiązuje
    wszystkie problemy (poza technicznymi ;) bo pokaze sygnal takim, jaki on był w
    okresie od t1 do t2 "fotografując" go. Być może rzeczywiscie fotografując
    oscyloskopową plamkę gnającą przez ekran jeden raz.
    O ile pamietam juz dawno temu na studiach bylo takie urządzenie - oscyloskop z
    pamięcią.

    pozdr serd
    --
    A S

  • 17. Data: 2020-06-10 17:43:16
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 10.06.2020 o 07:18, A S pisze:

    > Czy nie ma oscyloskopu bez podstawy czasu? Jednoprzebiegowa "fotografia"
    > sygnału? Smartfon to potrafi z sygnałem akustycznym.

    Są takie oscyloskopy, podstawa czasu moze być wyzwolona jednorazowo,
    wydaje mi sie, że to wcale nie jest takie rzadkie.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 18. Data: 2020-06-18 09:49:43
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 09.06.2020 o 14:54, Tester pisze:

    > Artefakt to jest coś, co ja widzę, a oo w rzeczywistości nie ma miejsca.
    > Obserwuje przebieg 8 MHz, a na oscyloskopie widzę 2 MHz. To jest dla
    > mnie artefakt. Nie grasz w gry komputerowe?

    Ja tez byłem zaskoczony czymś takim, niestety w drogim oscyloskopie
    Rohde & Schwarz.
    Czyli widzę stabilną ładną sinusoidę, mogę określić na podstawie
    przebiegu jej parametry. Okazało się, że jak zmieniałem podstawę czasu,
    to przebieg w rzeczywistości ma wielokrotnie większą częstotliwość...
    EM