  • 21. Data: 2013-10-18 03:40:28
    Temat: Re: Pytanie dotyczace PE w urzadzeniach przemyslowych
    Od: "heja!" <h...@h...dot.not>

    "Adam Górski" <gorskiamalpa@wpkropkapl> wrote in message
    news:525fbf79$0$2177$65785112@news.neostrada.pl...

    > Tzn 24VDC jest używane do dystrybucji zasilania w całym systemie.
    > Wszystkie inne są robione na miejscu w/g potrzeb.
    > W jednym miejscu jest to 400VDC w innym 1000-1500VDC

    Jak powyzej... FELV.
    Monitory CRT niezaleznie od sposobu zasilania maja wszystkie obwody
    pracujace z niebezpiecznymi napieciami w metalowych klatkach ochronnych a
    klatki te podlaczane do PE wielokrotnymi polaczeniami, ktorych nie mozna
    zdemontowac bez uzycia narzedzia.

    --
    heja!

  • 22. Data: 2013-10-18 11:18:46
    Od: orcos <s...@z...pl>

    W dniu 2013-10-18 03:40, heja! pisze:

> [...]
    > klatki te podlaczane do PE wielokrotnymi polaczeniami, ktorych nie mozna

    Naprawdę? Kineskop też?

    Bo charakterystyczne dla starych modeli ekranowanie trafopowielacza
    służyło raczej wytłumieniu zakłóceń. Nowsze modele miały trafopowielacz
    po prostu przylutowany do płytki bez żadnego ekranowania.

    A po drugie: telewizory CRT były podłączane dwuprzewodowo bez uziemienia
    i jak pan to wyjaśni, ekspercie heja!?

    --
    ...|_OR|...
    ...|COS|...

  • 23. Data: 2013-10-18 13:00:12
    Temat: Re: Pytanie dotyczące PE w urządzeniach przemysłowych
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pawel,

    Wednesday, October 16, 2013, 11:03:58 AM, you wrote:

    > PE to nie PEN, zeby podlaczac cokolwiek poza obudowa. I to jeszcze po
    > stronie wtornej.

    Jak najbardziej są zastosowania, w których masę strony wtórnej łączy
    się z PE. Choćby wszystkie zasilacze PC.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 24. Data: 2013-10-18 13:02:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello orcos,

    Wednesday, October 16, 2013, 11:14:45 AM, you wrote:

    > Bo są dwa różne rodzaje ochrony urządzeń III klasy:

    A gdzie jest wymaganie klasy III?

    > PELV - z uziemieniem

    Dla mnie urządzenie z podłączeniem PE to najwyżej klasa I.

    > SELV - bez uziemienia
    > Musisz się dowiedzieć, jak prawidłowo podłączać urządzenia z którymi
    > masz do czynienia. Z tym że jeśli chodzi o aparaturę 19" to zwykle te
    > urządzenia mają 3 styki: "+","-" i GND. W takim przypadku minus
    > zasilacza do "-", uziemienie do GND i absolutnie nie łączymy "-" i GND
    > razem.

    Jednak w którymś miejscu zazwyczaj GND łączy się z PE - bo o to tutaj
    pytano.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 25. Data: 2013-10-18 13:04:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Wednesday, October 16, 2013, 11:28:48 AM, you wrote:

> [...]
    > lub 400V DC. Nie są to jakieś kW ale ale parę ładnych W jest.
    > Kabel zasilający przyłazi z zewnątrz i jest podłączony do odpowiednich
    > pinów w zasilaczu - L , N, PE. PE idzie też na wszystkie metalowe części.
    > Z zasilacza wyłazi 24VDC i to jest rozprowadzane po wszystkich kasetach
    > wewnętrznie.
    > Nigdzie na zewnątrz 24VDC nie wyłazi.
    > Moim zdaniem wewnętrzne zasilanie nie powinno być podpięte do PE.
    > Koledzy upierają się że skoro w PC-cie PE jest połączone na całą
    > obudowę i na wew GND to i u nas powinno być.

    Poniekąd mają rację, bo rzeczywiście warto podłączyć GND z PE. Ale
    tylko w jednym punkcie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 26. Data: 2013-10-18 13:10:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Mirek,

    Wednesday, October 16, 2013, 1:48:15 PM, you wrote:

    > No i właśnie to jest czasem przyczyną problemów: masz gdzieś zasilacz
    > 24V i minusem podpiętym do PE, zasila sporym prądem kilka modułów i
    > gdzieś kilka metrów dalej masz moduł, do którego wpinasz się PC-tem.
    > Dobrze by było żeby to 24V nie "pływało" względem PE, ale czasem się nie
    > da tak podłączyć gdzie się chce.

    Na taka okoliczność, to się łący GND z PE dwójnikiem R||C z
    rezystorem kilkadziesiąt kiloomów i kondensatorem typu Y/Y1/...

    W ten sposób ma się odprowadzenie elektrostatyki i zakłóceń do GND bez
    zagrożenia stworzeniem pętli masy.

    Swoją droga - łączenie niesymetryczne i to bez izolacji galwanicznej
    nie powinno odbywać się pomiędzy urządzeniami z PE. Każdy, kto
    kiedykolwiek uruchamiał sieci na koncentryku wie, co to różnica
    potencjałów masy :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 27. Data: 2013-10-18 13:14:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Wednesday, October 16, 2013, 3:49:28 PM, you wrote:

    > Dostałem w międzyczasie odpowiedź od Meanwell.
    > Oni nie zalecają podłączania żadnego z wyjść do PE bo to ma wpływ na
    > ichnie filtry wyjściowe.

    Jeżyli producent przewiduje łączenie wtórnego do PE, to wtedy nie
    używa się pomiędzy pierwotnym a wtórnym kondensatorów Y. Kondensatory
    Y stosuje się wtedy tylko w konfiguracji Y właśnie i to na wejściu, za
    dławikiem skompensowanym.
    Zasilacze małej mocy, zapewniające II klasę izolacji (w sensie:
    przeznaczone do urządzeń konstruowanych do spełnienia tej klasy) nie
    wymagają w ogóle łączenia z PE ale dla poprawnego odprowadzenia
    zakłóceń są wyposażone w kondensator typu Y pomiędzy uzwojeniem
    pierwotnym (zazwyczaj +zasilania) a wtórnym (GND).

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2013-10-18 13:19:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, October 17, 2013, 11:26:47 AM, you wrote:

    [...]

    > Wg rysunku 13.6.3 minus zasilacza powinien być podłączony do PE (PELV).
    > Tylko czy moje urządzenia podlegają pod PELV jeżeli 24VDC jest
    > przetwarzane na 400VDC i 1500VDC? PELV w/g pdf jest do 120VDC.

    Ale te 400 i 1500VDC jest dostępne dla użytkownika?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 29. Data: 2013-10-18 13:24:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello orcos,

    Friday, October 18, 2013, 11:18:46 AM, you wrote:

> [...]
    > po prostu przylutowany do płytki bez żadnego ekranowania.
    > A po drugie: telewizory CRT były podłączane dwuprzewodowo bez uziemienia

    Były ale już nie są. W dobie łączenia wielu urządzeń ze sobą nikt już
    nie robi nieizolowanego zasilania - za bardzo utrudnia i nic nie daje.
    W czasach, gdy do telewizora podłączało się tylko antenę a wszelkie
    inne urządzenie korzystały równie tylko z gniazda antenowego (pamiętny
    kanał 36), gniazda antenowe izolowało się od sieci kondensatorami
    ceramicznymi.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 30. Data: 2013-10-18 13:33:13
    Od: orcos <s...@z...pl>

> [...]
    > inne urządzenie korzystały równie tylko z gniazda antenowego (pamiętny
    > kanał 36), gniazda antenowe izolowało się od sieci kondensatorami

    Zupełnie pomieszałeś. Ja nie mówię tu o bardzo starych telewizorach z
    gorącym chassisem, tylko o współczesnych telewizorach z zimnym
    chassisem, podłączanych dwuprzewodowo.

    --