  • 201. Data: 2021-03-31 20:44:40
    Temat: Re: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 31.03.2021 20:00, Irek.N. wrote:

    > Wiem, i nie mam pomysłu na to. Może rozwiązaniem będzie właśnie linux?

    To zależy co robisz na tych komputerach.

    > Mogę jeszcze przetestować swój firewall, ma opcję blokowania
    > małomiękkiego (ponad 7000 adresów IP z nim powiązanych)
    Czyli na komputerach z W10 chcesz mieć normalnie internet, odbierać
    pocztę, przeglądać strony... a nie aktualizować?

    --
    Mirek.

  • 202. Data: 2021-03-31 21:04:16
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 20:24, Irek.N. wrote:
    > Albo prowokujesz, albo nie o co chodzi. Jeszcze raz:
    > "Transfery jako takie nie są złe, ale musi być jeszcze jakiś narzut,
    > który tak potwornie spowalniał proces. Nie pamiętam teraz,ale z dysku
    > ssd, albo przez sieć z udostępnionego katalogu windy szło po sieci 1G
    > podobnie.

    Czyli gorzej. Dyski SSD nie są tak wolne jak sieć 1G. Może to kiepskie
    dyski albo podpięte pod kiepskie sata? Nawet najgorszy chiński paździeż
    SSD na SATA osiąga grubo więcej niż 1GBit.

    Dyski NVMe powinny *wymiatać* i znajdać na śniadanie dowolne NASy. Jeśli
    znajdziesz chwilę to zrób takie doświadczenie. Ta magistrala powinna być
    szybsza niż 10Gbit w sieci. Ba, teoretycznie nawet wiecej niż 100GBit,
    choć takich dysków nie znajdziesz (jeszcze?). Oczywiscnie nie każdy dysk
    NVMe jest hiper szybki, ale każdy powinien zjeść na śniadanie 1Gbit
    NASa, głównie z powodu braku narzutu na protokoły. Przykładowy
    nienajgorszy dysk Kioxia Exceria powinien osiągnąć ekwiwalent kilkunastu
    Gbit po sieci, a czasu dostępu nie ma nawet co porównywać.

    Zastanawiam się od kilku dni co ja bym musiał zrobić, żeby moje
    oprogramowanie działało tak samo na dysku ssd, jak na sieci 1G i prawdę
    mówiąc poziom takiego spieprzenia chyba nie potafiłbym osiągnąć inaczej
    niż sabotażem ...

    Przychodzi mo do głowy jeszcze, że oprogramowanie w momencie
    *otwierania* wykonuje ogromną ilośc *zapisów* i to może spowolnić SSD
    przy aburdalnej ich ilości. Ale to właśnie ten sabotaż.

    Wiec albo oprogramowanie robi coś skrajnie toksycznego z plikami (nie
    zdziwie się, to CADy) albo masz coś nie tak z pomiarami.

    A może to wcale nie dysk jest wąskim gardłem tylko tam wykonuje się
    ogromna ilość obliczeń? Podaczas "startowania projektu" CPU nie chodzi
    na pełnych obrotach?

    To jest prawdziwa zagadka że dysk SSD działa porównywalnie do NAS 1Gbit,
    ponieważ to jest prawktycznie niewytłumaczalne, to jedyne co mogę
    powiedzieć to że masz coś popsute...

  • 203. Data: 2021-03-31 21:16:36
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 20:27, Irek.N. wrote:
    > Wiesz, ja nie nadążam za Tobą, a raczej nie przewrócę firmy do góry
    > nogami, aby sprawdzić czy będzie lepiej, czy zęby sprawdzić teorię, jak
    > się domyślasz.

    Nie oczekuje tego, ale istnieje zawsze szansa, że jak będziesz zmianiał
    komputer, to wsadź tam solidy dysk NVMe, pociągni na niego projekty i
    sprawdz jak szybko odpalają. To doświadczenie nie wymaga przewracania
    firmy a może okaże się, że wyjdzie innowacja z płynnym przejściem na
    lokalne zasoby.

  • 204. Data: 2021-03-31 21:53:45
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > sprawdz jak szybko odpalają. To doświadczenie nie wymaga przewracania
    > firmy a może okaże się, że wyjdzie innowacja z płynnym przejściem na

    Wszystko się może zdarzyć, ale w najbliższym czasie, w temacie
    komputerów jeżeli mam cokolwiek zacząć, to spróbuję zainstalować jakąś
    odmianę linuxa. Powinienem cokolwiek o tym jednak wiedzieć.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 205. Data: 2021-03-31 21:56:10
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > To jest prawdziwa zagadka że dysk SSD działa porównywalnie do NAS 1Gbit,
    > ponieważ to jest prawktycznie niewytłumaczalne, to jedyne co mogę
    > powiedzieć to że masz coś popsute...

    Sorry, albo ja jestem idiotą i nie potrafię czytelnie napisać, albo Ty
    sobie jaja robisz.
    EOT.

    Pozdrawiam.
    Irek.N.

  • 206. Data: 2021-03-31 21:59:28
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Czyli na komputerach z W10 chcesz mieć normalnie internet, odbierać
    > pocztę, przeglądać strony... a nie aktualizować?

    Niekoniecznie. Chciał bym samemu decydować kiedy i na jakich zasadach
    aktualizuję. Co chcę, a czego nie chcę instalować.
    Nie dopuszczam sytuacji, że system zrobi cokolwiek za mnie w tej kwestii.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 207. Data: 2021-03-31 22:48:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 21:56, Irek.N. wrote:
    > Sorry, albo ja jestem idiotą i nie potrafię czytelnie napisać, albo Ty
    > sobie jaja robisz.

    Czytam tylko:

    " Nie pamiętam teraz,ale z dysku *ssd*, albo przez sieć z udostępnionego
    katalogu windy szło po sieci 1G *podobnie*."

    To podejrzane. Dyski nie są takie wolne.

  • 208. Data: 2021-03-31 23:01:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 21:59, Irek.N. wrote:
    > Niekoniecznie. Chciał bym samemu decydować kiedy i na jakich zasadach
    > aktualizuję. Co chcę, a czego nie chcę instalować.

    Jakie masz kryteria?

    > Nie dopuszczam sytuacji, że system zrobi cokolwiek za mnie w tej kwestii.

    To niedobrze. Założenie updates windwosa jest takie, że przeciętny
    suweren nie będzie zastanawiał się czy błąd przepełnienia stosu w
    protokole RDP go dotyczy czy nie a łatanie ma się odbyć jak najszybciej
    bo wiele dziur jest *aktywnie* exploitowanych w internecie. Ogólnie, nie
    mam czasu na to aby analizować każdą poprawkę, wszak to nie dosc że
    closed source, to jeszcze *ekstremalnie* trudne i wykracza poza moje
    mozliwości. Albo więc ufasz producentowi OSa że robią to ludzie mający
    kompetencje, albo żyjesz z dziurawym systemem w środku agresywnego
    internetu. Ogólnie dzisiaj nie łatanie systemu wydaje się raczej
    skrajnie kiepskim rozwiązaniem i nadaje się co najwyżej do 100%
    izolowanych systemów. A jak rozumiem Twój taki nie jest, a jak pokazał
    stuxnet, nawet pozornie izolowane on internetu systemy da się infekować.
    Obecnie ludzie od bezpieczeństwa raczej twierdzą, że jeśli już musisz
    wychodzić do internetu z windowsa, to raczej z połatanego, inaczej
    jesteś łatwą ofiarą. Izolujesz swój windows od internetu?

    Pamietaj że ransomware, które obecnie stało się bardzo dochodowym
    biznesem, zwyczajowo zaczyna od exploitowania dziur w systemach w
    których ktoś czegoś nie załatał. To nie kwestia czy, tylko kiedy stukną
    Ci w firmę. Łatanie Windowsa nie chroni przed tym, ale redukuje szanse
    na łatwe pieniądze, szczególnie jak masz centralnego NASa w trybie R/W :P.

    Programy bounty powstały właśnie po to aby producenci systemów mieli
    jakaś przewagę czasu nad przestępcami. Nie dziw się, że poprawka ma być
    na *teraz* a nie za tydzień. Za tydzień możesz zostać stuknięty
    ransomware i to nie są jakieś bajeczki z innej galaktyki.

  • 209. Data: 2021-03-31 23:02:55
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/03/2021 21:53, Irek.N. wrote:
    > Wszystko się może zdarzyć, ale w najbliższym czasie, w temacie
    > komputerów jeżeli mam cokolwiek zacząć, to spróbuję zainstalować jakąś
    > odmianę linuxa. Powinienem cokolwiek o tym jednak wiedzieć.

    To to tajemnicze oprogramowanie CAD pracuje na linuxie ;) ?

  • 210. Data: 2021-04-01 01:11:05
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 31 Mar 2021 17:29:00 +0200, J.F. napisał(a):

    > Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup
    trada.pl...

    > Z mojej polskiej perspektywy ... wszystko.
    > A raczej ... wszystko dobrze, ale w zlym czasie :)

    > A to troche zle pamietasz.
    >
    > Mieli wersje 2.x - mogla pracowac na pececie "w tle DOS", to bylo
    > mile, ale pamieci zuzywala tyle, ze na niewiele wiecej starczalo.
    > No ok - trzeba przeznaczyc jeden komputer na serwer.

    A czy przypadkiem dla NW 2.x nie był wymagany specjalny serwer z
    certyfikowanymi dyskami?
    Bo jakoś tak pamiętam, że musiały być specjalne dyski, które notabene
    formatowały się wiele godzin. A w praktyce puszczało się formatowanie po
    południu, a na drugi dzień rano już z reguły proces był zakończony.

    > Wersja 3 - serwer musi byc dedykowany, i w dodatku musi byc to 386,
    > ktory w owym czasie byl dosc drogi.

    Chyba, że powyższe, co pisałem, odnosiło się do 3.1
    Natomiast bardziej liberalny był 3.2 który tylko sprawdzał, czy są dyski, a
    nie sprawdzał, jakie.

    > Tzn w Polsce, bo w USA ... moze juz nie tak drogi.
    > W dodatku sam program byl drogi, choc tlumaczyli "nie uwazamy, aby
    > koszt byl zbyt wygorowany".
    > W warunkach USA ... byc moze.
    > W polskich firemkach ... znosny.

    Pisałem chyba już, jak jedna z dużych znanych firm wypuściła serwisanta,
    aby doinstalował licencje na dodatkowe stanowiska do NW 3.2.
    Serwisant włożył do serwera dyskietkę, przerzucił i podpiął licencję, co
    trwało chwilkę, po czym właścicielowi podstawił fakturę na grubą kasę.
    Ledwie biedak (znaczy serwisant) uszedł z życiem, bo właściciel widział to
    tak: "przyszedł gówniarz i za minutę roboty chce taaaaką kasę".

    > Na serwerze chodzil "system" ... taa ... "cooperative multitasking",
    > wiec malo uzyteczny.
    > Chyba tylko do Btrieve sie nadawal.
    >
    > Wersja 4 - rozbudowane mozliwosci "pracy", zarzadzania i uprawnien, w
    > amerykanskich korporacjach moze sie spodobalo, dla mnie ...
    > niepotrzebna komplikacja.

    Gdzieś chyba wtedy zaczął się też pojawiać Lantastic.

    > A dyski w pecetach coraz wieksze, a "siec w windows" "za darmo".

    Win 3.11 peer-to-peer.
    Win 95 i udostępnianie internetu.

    Później już nie miałem do czynienia z Novellem, z wyjątkiem instalacji u
    kilku małych klientów FPP, KH i PL na bezpłatnej 3-stanowiskowej wersji NW
    5.x

    --
    Pozdrawiam.

    Adam