  • Data: 2015-08-12 14:18:55
    Temat: Re: Przyszłość GSM
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Nadal mylisz pojęcia PR i APRS... https://pl.wikipedia.org/wiki/Packet_Radio

    > retransmitujące ramki (przez radio bądź Internet). Jest więc szansa, że
    > to co puścisz do takiej sieci dotrze daleko. O wiele dalej, niż w

    W rzeczy samej. Jak zaczynałem PR w 1993, to przez postawioną bramkę
    internetową dotarłem do Australii. Bez netu, to tak jakoś po Europie,
    bezpośrednio, przy podniesionych warunkach do Olkusza 265 km. Ale nie
    dokończyłem, bo nagle 2 kolegów nie zważając na sytuację, zaczęło na zyletę
    pchać 7plus-em. I połączenie, nie mogąc się potwierdzić, zostało zerwane.

    > przypadku dwóch urządzeń pracujących na wykupionej częstotliwości.

    A dlaczego tylko dwa? Od urządzenia się płaci?

    > Tyle tylko, że APRS nie jest w stanie zastąpić GSM nawet w amatorskiej

    Packet Radio - jest wynalazkiem kanadyjskim
    Automatic Position Reporting System używa Packet Radio i jest znacznie
    późniejszym wynalazkiem amerykańskim. Zdecydowanie nie jest jedynym
    wykorzystaniem PR.
    Proszę, nie myl pojęć PR i APRS!
    Na upartego, powinno się dać zrobić APRS bez PR.

    > automatyce i telemetrii. Możesz go wykorzystać do zbudowania jakiejś
    > stacji pogodowej albo sieci czujników, ale wszystko co wysyłasz z
    > założenia musi być publiczne.

    Na paśmie amatorskim - zgoda, korespondencja musi być jawna. Ale, PR
    widywałem także zdecydowanie poza pasmem dla krótkofalowców. Jest jakaś
    przeszkoda prawna, aby na wykupionej czestotliwości używać szyfrowania? Na
    CB? Na PMR?
    Co do zastąpienia GSM - nie do tego PR jest przeznaczone, choć po
    zwiększeniu przepływności i zestawieniu połączenia dupleksowego, nie widzę
    przeszkód, by ktoś spróbował i mu się udało. Cyfrowy głos to powiedzmy, ok.
    1kbps przepływności, więc myślę, że już 9600 umożliwiło by taki wybieg,
    jedynie wobec narzutów na czas i sposób transmisji (także ilkość stacji
    pośredniczących - do ośmiu), odpowiedź korespondenta nie była by od razu.
    Myślę, że znaleźli by się chętni, aby się w to pobawić.

    W żądanych miejscach poustawiać punkty kontrolne i pomiarowe, łączące się z
    węzłem, jeśli stacji docelowej nie ma w zasięgu, a jak jest, to nawet
    direct. Protokół NET-ROM (służy węzłom AX25) pozwoli zoptymalizować
    wykorzystanie łącza, protokół DAMA włączony na węźle nie pozwoli
    niesłyszącym się stacjom "pozabijać" nawzajem, działa to w przybliżeniu tak,
    że to wtedy węzeł zezwala danej stacji na emisję. Węzeł może łączyc się z
    kolejnym, czy to z dyspozycji od nadawcy, czy odpowiednio zaprogramowany
    niezależnie od niego, kwestia prostego oskryptowania w programie (pisałem
    skrypty dla FBB, gdzie niuans między 2 odbiorcami był mniejszy, niż różnica
    jednej literki w znaku), warunkowała by to konkretna potrzeba w danej
    sytuacji. Kto chętny, może to przesłać w TCP/IP, takie coś też PR umożliwia,
    zarówno połączeniowo, jak i ramkami nienumerowanymi - nawiązanie połącszenia
    AX25 nie jest dla TCP/IP potrzebne, choc jak najbardziej możliwe i działa.

    15 lat temu nie zagiąłbyś mnie z AX25, czy to wersji pierwszej, czy drugiej,
    znałem każdy bit, czy co to jest znacznik HDLC i jak jest skonstruowany,
    itd. Dziś już mi trochę uleciało i jak najbardziej mógłbyś mnie zagiąć :),
    ale co pamiętam i przez klka lat (wymiana poczty i "biuletynów") oraz
    końcówek mocy w radiu :)) stosowałem, tu przytoczyłem. Stąd mój nacisk na
    nieutożsamianie pojęć PR i APRS. bo to są dwie różne sprawy, mniej, lub
    bardziej ze sobą powiązane.

    896510439 896126048 222478125 222478457 814605444 717857100 222478205