    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Przypadkowy podwajacz napięcia
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sun, 29 Dec 2019 13:56:56 +0100

    Dnia Sun, 29 Dec 2019 10:07:00 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Taka ciekawostka się pojawiła w piątek podczas eksperymentów z GaN: jest
    > sobie półmostek zasilany z 23V i popędzany 350kHz z wypełnieniem 50% i
    > czasem martwym 50ns. Najprostszy bus converter, jaki umiem sobie
    > wyobrazić. Czas martwy jest 6x za duży jak na możliwości tych
    > tranzystorów, ale do testu może być.

    Trafo szeregowo z kondensatorem ?

> [...]
    > jednopołówkowy na diodzie Schottky'ego i kondensatorze ceramicznym 10u.
    > Chciałem sprawdzić wpływ asymetrii obciążenia na zachowanie
    > transformatora i w takim układzie asymetria jest pełna. Eksperymenty
    > pokazują, że można sobie pozwolić na naprawdę wiele.

    > Ale jest inna sprawa: na nieobciążonym zasilaczu napięcie wynosi 25V
    > zamiast 15V. Wystarczy choćby 1mA prądu obciążenia i napięcie wraca do
    > nominalnego. Rzekłbym, że transformator dzwoni przy przełączaniu, ale
    > nie: nawet na nieobciążonym wtórnym przebiegi są książkowe, overshot

    Masz po pierwotnej szybkie diody rownolegle do tranzystorow ?

    > Obciążenie działa jak snubber
    > i wtedy w ogóle jest idealnie. No więc co, indukcyjność pasożytnicza w
    > obwodzie prostownika?

    Chyba moglaby.

    > Efekty nieliniowe siódmego rzędu na diodzie?
    > Skądś się te szpile dołądowujące kondensator biorą.

    Widzisz je na oscyloskopie ?

    A podlacz tylko rezystor po wtornej stronie.
    Jesli to indukcyjnosc wlasna ... powinno byc widac roznice czasu
    trwania po obu stronach.

    > Poza tym konstrukcja daje radę, przez rdzeń toroidalny 9mm bez problemu
    > przerzucam ok. 10W. Tylko rdzeń jest ciepły nawet bez obciążenia, 16mm
    > z 3F3 zachowuje temperaturę otoczenia. Nie wiem tylko, czy wynika to z
    > lepszych własności 3F3, czy z większego Ae i tym samym mniejszego deltaB
    > -- nie mam tak małego rdzenia z 3F3, by sprawdzić.

    A ten maly rdzen z jakiego materialu ?
    no coz straty histerezy sa znane.

    Sprawdz przy mniejszej czestotliwosci, lub wiekszej liczbie zwojow.

    J.