  • 1. Data: 2016-04-04 13:52:08
    Temat: Przewód aluminiowy + miedziany a złączka Wago
    Od: "atman" <n...@m...pl>

    Czym rozdzielić jeden przewód aluminiowy na dwa miedziane w starej
    instalacji elektrycznej?

    Instalacja jest typu TN-C: jedna faza + PEN, rozdzielająca się na dwa
    obwody:
    gniazka i światła (niestety nie ma osobnej instalacji na pralkę, itp.)

    Ze wszystkich rozwiązań najbardziej spodobały mi się szybkozłączki Wago i tu
    mam pytania:

    1.
    Przez tą złączkę będzie płynął prąd na całe mieszkanie (pralka, zmywarka,
    telewizor, odkurzacz, czajnik, ...).
    Sprzęty są dosyć nowe (klasy A+ lub lepszej), ale czy taka złączka poradzi
    sobie z większym obciążeniem?
    Oczywiście do otworu z przewodem alu dam pastę stykową Alu-Plus.

    2.
    Jakiego typu złączki użyć?
    Myślałem o serii 222 (ogólnodostępna) i 221 (następca serii 222, niestety
    ciężko dostać),
    ale mam problem - przwody Alu i Cu mają po 4mm^2 a z dokumentacji wynika,
    że:

    - seria 222
    jednodrutowy, montaż przy pomocy narzędzi 0,08 . 2,5 mm2 / 28 . 12 AWG
    linkowy, montaż przy pomocy narzędzi 0,08 . 4 mm2 / 28 . 12 AWG
    http://www.wago.pl/media/catalog-media/group/0004245
    9_0.jpg
    ...czyli do tej (starszej wersji) nie mogę włożyć drutu 4mm^2 - a co się
    stanie jak tak zrobię?
    (dodatkowo mają nieprzezroczystą obudowę, co wg. mnie jest wadą)

    - seria 221 (następca 222)
    jednodrutowy, montaż przy pomocy narzędzi 0,2 . 4 mm2 / 24 . 12 AWG
    linkowy, montaż przy pomocy narzędzi 0,14 . 4 mm2 / 24 . 12 AWG
    http://www.wago.pl/media/catalog-media/group/0026437
    9_0.jpg
    ...tu mogę włożyć drut 4mm^2 i są przezroczyste - super,
    tylko, że nie mogę ich dostać na miejscu a potrzebuję ich na wczoraj.

    Co zrobić? :)

  • 2. Data: 2016-04-04 15:02:35
    Temat: Re: Przewód aluminiowy + miedziany a złączka Wago
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "atman" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Czym rozdzielić jeden przewód aluminiowy na dwa miedziane w starej
    > instalacji elektrycznej?

    http://allegro.pl/kostka-elektryczna-elastyczna-adel
    s-contact-500-3-i6032774299.html

    Z jednej strony skoba łącząca wszystkie zaciski, z drugiej pod środkowy (to
    chyba obojętne) podpinasz wejście amelinium, pod skrajne wychodzisz
    miedzianymi i już masz rozdział. Prosto, tanio, pewnie.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 3. Data: 2016-04-04 16:07:07
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-04-04 o 15:02, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > (to chyba obojętne) podpinasz wejście amelinium, pod skrajne wychodzisz
    > miedzianymi i już masz rozdział. Prosto, tanio, pewnie.

    hmm..
    30-40 letnie kruche amelinium się ugniecie pod śrubką i to maleństwo z
    dymem pójdzie jak się tam pralkę + zmywarkę i czajnik podepnie.

    W starym 40-letnim mieszkaniu takie 4mm2 wchodzące do skrzynki
    połączyłem do tego typu listwy:
    http://allegro.pl/plytka-odgalezna-zlaczka-5x4-listw
    a-zaciskowa-i5982751376.html
    tak aby żyłą miedziana oraz po drugiej stronie śrub ameliniowa przeszła
    przez oba zaciski i oba ją docisnęły. Nie ma problemów od paru lat.

    A jak to skrzynka z bezpiecznikami to może jednak wejść tym amelinium na
    rozłącznik instalacyjny a potem przez bezpieczniki odejść miedzią? Tak u
    rodziców zrobiłem i działa już od chyba 8 lat (po roku kontrolowałem
    docisk jak się metale ułożyły w zaciskach S-ów i różnicówki).

    Jak miejsce niedostępne (jakaś pucha) to chyba Wago jednak bym wsadził.

    --
    Irokez

  • 4. Data: 2016-04-04 16:32:36
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    s-contact-500-3-i6032774299.html

    > hmm..
    > 30-40 letnie kruche amelinium się ugniecie pod śrubką i to maleństwo z
    > dymem pójdzie jak się tam pralkę + zmywarkę i czajnik podepnie.

    To często pod śrubkami są jeszcze jakby podkładki z blaszki mosiężnej,
    śrubka dociska blaszkę i amelinium nie jest rozwiercane.
    Tylko może łączóweczka będzie nieco kosztowniejsza.

> [...]
    > tak aby żyłą miedziana oraz po drugiej stronie śrub ameliniowa przeszła
    > przez oba zaciski i oba ją docisnęły. Nie ma problemów od paru lat.

    O, dokładnie o czymś takim myślę, tylko o nieco innym w formie...ale to też
    jest OK.

> [...]
    > docisk jak się metale ułożyły w zaciskach S-ów i różnicówki).
    >
    > Jak miejsce niedostępne (jakaś pucha) to chyba Wago jednak bym wsadził.

    Z szybkozłączkami mam takie doświadczenie (przez które jestem do nich nieco
    negatywnie uprzedzony), że przeważnie takie rzeczy były często schrzanione i
    musiałem ostrożnie w jakiś sposób zacisnąć to w jakąś w miarę normalną
    łączówkę. I cudownie przestawało iskrzyć, grzać się... Ja nawet bym
    poświęcił jedną małą łączówkę na przejście z Al na Cu, a dopiero z drugiego
    końca ciągnąłbym rozdział. U podstaw takiego podejścia mam założenie, że raz
    a porządnie osadzamy alu i już go nie ruszamy nigdy nigdy, zaś pozostałe
    operacje robimy z drugiego końca, a amelinium jest już bezpieczne, skoro nie
    będziemy go już szarpać, wkręcać, wykręcać, itd, itp, etc. Może sobie
    kruszeć, korodować, nie ruchane miejmy nadzieję, nie rozpadnie się zbyt
    szybko.
    No, czasem nie da się inaczej, niż przez szybkozłączkę... ale tu nie
    podpowiem, nie korzystałem, nie ufam. Zawsze skądś wytrzasnąłem normalny,
    zakręcany zacisk. I przeważnie dał się on upchać.

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 5. Data: 2016-04-04 18:53:38
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    atman pisze tak:

    > Czym rozdzielić jeden przewód aluminiowy na dwa miedziane w starej
    > instalacji elektrycznej?
    >
    > Przez tą złączkę będzie płynął prąd na całe mieszkanie (pralka,
    > zmywarka, telewizor, odkurzacz, czajnik, ...).

    Ja używam takich starych złącz, coś w tym stylu, chyba niklowane są

    http://pokpol-elektro.pl/userdata/gfx/42836365.jpg

    Zdzieram izolację na 2cm i wsuwam kabel pod obie śrubki. Po jednej
    stronie śrubek ameliniowe a po drugie miedziane. Końce zaginam za
    progi.

    --
    Piter

    Let me see your war face.

  • 6. Data: 2016-04-04 19:51:34
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2016-04-04 16:32, ACMM-033 wrote:

    (ciap)

    > amelinium

    Nie piszcie tak!
    "Bo się nauczą i będą tak robić jutro."*

    Włodek

    *
    -------------------
    (C) Tey

  • 7. Data: 2016-04-04 19:51:48
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    Te zlaczki teoretycznie sluza do laczenia drutu z linką , ja osobiscie
    uzywam takowych w polskim mieszkaniu gdzie mam czesciowo Al w instalacji
    z tym ze do 1.5mm2 i dzialaja. Producent nie przewiduje laczenia Al
    poniewaz w szkoplandii wywalili by cie z roboty jakbys aluminiowy
    przewod chcial laczyc w istalacji elektrycznej.

  • 8. Data: 2016-04-05 01:48:11
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Włodzimierz Wojtiuk" <"WBodzimierz Wojtiuk"> napisał w
    wiadomości news:5702a9a3$0$649$65785112@news.neostrada.pl...
    > On 2016-04-04 16:32, ACMM-033 wrote:
    >>
    > (ciap)

    > Nie piszcie tak!
    > "Bo się nauczą i będą tak robić jutro."*

    No racja, w sumie formalna nazwa metalu, to glin...

    :)))

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 9. Data: 2016-04-05 12:02:32
    Od: Jingiel <x...@x...xxx>

> [...]
    > (to chyba obojętne) podpinasz wejście amelinium, pod skrajne wychodzisz
    > miedzianymi i już masz rozdział. Prosto, tanio, pewnie.

    Jak ciekawostkę dodam, żeby była ona pomarańczowa. Taki myk nie związany
    z estetyką.

  • 10. Data: 2016-04-05 13:58:08
    Od: "atman" <n...@m...pl>

    s-contact-500-3-i6032774299.html

    > Jak ciekawostkę dodam, żeby była ona pomarańczowa. Taki myk nie związany z
    > estetyką.

    Dlaczego pomaranczowa?