  • Data: 2023-11-21 23:28:37
    Temat: Re: Przetwornica DC12 na AC9-12
    Od: M M <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Może coś mi umknęło, ale właściwie dlaczego ta przetwornica w ogóle powinna być
    izolowana?
    Najprościej bym widział tak - na wejściu mamy +12V DC z dowolnego typowego zasilacza
    sieciowego.
    Z tego +12V robimy +5,1V jakimś step-down i to napięcie podajemy jako +5V na C64
    przez jakiś mały bocznik do pomiaru prądu, oraz na naszego AVR-a czy inne RP2040 do
    generowania PWM.
    Z tego +12V zasilamy też driver, jakiś podwójny pełny mostek w rodzaju L6205 (czy co
    teraz aktualnie jest dostępne w rozsądnej cenie), z 4 wyjść przez 4 dławiki (po 2
    równolegle) na 2 wyjścia 9V AC przeciwne w fazie. Razem 4 sygnały PWM, wszystkie
    możliwe kombinacje 0/180 stopni modulującego sinusa 50 Hz i 0/180 stopni nośnej xx
    kHz (2-phase interleaved) dzięki czemu można użyć mniejszych dławików i łatwiej
    odfiltrować tętnienia, wystarczą mniejsze pojemności na wyjściu.
    Bocznik do pomiaru prądu na +5V pozwala wykryć brak poboru prądu (wyłączenie C64 jego
    wbudowanym wyłącznikiem - który wyłącza też 9V AC ale tylko z jednej strony, gdyby
    było izolowane to by wystarczyło, no ale nasze nie jest - prostym komparatorem możemy
    wykryć brak poboru prądu na +5V i wtedy wyłączyć PWM dla 9V AC).
    Masa wejścia +12V DC i całego C64 w takim układzie jest wspólna, ale to chyba w
    niczym nie przeszkadza?
    Napięcie 9V AC to tak naprawdę sinus 8,5V RMS (wartość szczytowa 12V) ale z
    oryginalnego transformatora nie jest stabilizowane i sinus w sieci też bywa daleki od
    ideału, zakładam że nasze +12V jest - czy to ma działać też w samochodzie i podczas
    kręcenia rozrusznikiem?
    Przyznaję że mogę czegoś nie wiedzieć (w czasach popularności C64 ja akurat miałem ZX
    Spectrum) więc oświećcie mnie jakby co.