    Date: Wed, 04 Aug 2010 23:07:58 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Przestroga przed warsztatami...

    Bartosz Zoltak pisze:

    > Co mogę w tej sytuacji zrobić? Czy warsztat wypuścił mnie z autem, które
    > zagrażało mojemu życiu?

    W zasadzie tak.
    Gdyby drążek się odkręcił w czasie gdybyś jechał szybko prawy zakręt, to
    mógłbyś pojechać nagle prosto.

    Również jeżeli zawieszenie nie ma zerowego promienia zataczania koła to
    podczas przyspieszania i hamowania koło chciałoby skręcać.

    > Ale procedury kontroli w warsztatach powinny wyłapywać takie pomyłki zanim
    > auto trafi do klienta. Czy tak?

    Teoretycznie.
    Praktycznie raczej nie ma żadnych procedur.

    Chociaż sam jak grzebię przy samochodzie często robię checklistę na
    której potem odhaczam różne rzeczy które sobie zapisałem żeby nie
    zapomnieć właśnie czegoś tam dokręcić.
    Chociaż też zazwyczaj tylko wtedy kiedy przy okazji jednej roboty muszę
    np. odkręcić coś innego o czym później mógłbym zapomnieć.

    > Najlepiej jakby taką kontrolę wykonywał INNY mechanik niż ten, który
    > wykonywał naprawę. Krótki przegląd krytycznych dla bezpieczeństwa elementów.

    Niby tak, tylko wymagałoby to podwojenia etatów w warsztatach.
    Mechanik pracuje, a drugi patrzy mu na ręce i zapisuje każdą ruszoną
    część na liście. Potem wszystkie części z listy musiałby zostać sprawdzone.
    W NASA czy innym WRC może i tak robią, ale w takim warsztacie to raczej
    nie ma na to szans.

    > W czwartek idę do tego warsztatu zobaczyć, jak zareagują.
    >
    > Jestem dobrej myśli i nie podaję, o jaki warsztat chodzi.
    >
    > Ale mam nadzieję, że mój przypadek będzie ogólną przestrogą i pomoże choć
    > jednej osobie uniknąć nieszczęścia.

    Wniosek jest tylko taki, że jeżeli chcesz mieć zrobione dobrze - zrób to
    sam. Przynajmniej jak sobie coś popsujesz to możesz mieć pretensje do
    swojej nieuwagi.

    Bo taka prawda że poziom obsługi w warsztatach samochodowych jest bardzo
    niski. Proste rzeczy mechanicy potrafią zrobić, ale z kolei rutyna i
    nieuwaga czasem kończą się tak jak u Ciebie.
    Z kolei cokolwiek bardziej skomplikowane naprawy już przerastają
    możliwości warsztatów.
    W zasadzie to do warsztatu należy jechać tylko w sytuacji kiedy
    dokładnie wiesz co i jak należy zrobić, a jedynie brakuje Ci sprzętu
    który mają w warsztacie. Wtedy patrząc mechanikowi na ręce można
    skorzystać z ich usług.

    Oczywiście są wyjątki gdzie zazwyczaj wąsko wyspecjalizowany człowiek na
    czymś tam konkretnym się zna.
    Tak z doświadczenia wiem że tacy mechanicy są znani w środowiskach
    motorsportu no i takim ludziom można w miarę zaufać i dać samochód do
    zrobienia czegokolwiek ponad wymianę oleju.