  • Data: 2021-08-11 17:32:34
    Temat: Re: Przepadek samochodu.
    Od: Shrek <...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 11.08.2021 o 17:18, JDX pisze:

    > Ale to chyba taki overkill z tymi pijanymi bo zdaje się, że zdecydowaną
    > większość wypadków powodują zupełnie trzeźwi.

    To typowy błąd poznawczy. Większość wypadków powodują trzeźwi, bo
    stanowią zdecydowaną większość;) Natomiast kiedyś próbowałem oszacować o
    ile częściej wypadek powoduje pijany a nie trzeźwy (nie jest łatwo, bo
    policja te dane ukrywa epatując udziałem nietrzeźwych a nie nietrzeźwymi
    sprawcami - choćby to był pasażer autobusu;). Wyszło mi z tego co
    pamiętam że bycie "nietrzeźwym" zwiększa tą szansę prawie 10 krotnie.
    Biorąc pod uwagę, że większośc "nietrzeźwych kierowców" wcale nietrzeżwa
    nie byłą w myśl europejskich przepisów wychodzi prawie 20 krotna różnica
    na korzyść tych powyżej pół promila. Sporo, więc nie taki overkill.
    Oczywiście możesz operować tylko wielkościami bezwzględnymi ale wtedy
    wychodzi, że ściganie zabójców (nie tych drogowych tylko ogólnie) jest
    overkillem, bo większość i tak umiera ze starości, więc zużywanie
    środków na ściganie sprawców tych kilkuset zgonów rocznie nie ma sensu;)

    > BTW. Dzisiaj oglądałem na YT Moto Prawdę. Człowiek przytoczył policyjne
    > statystki z 2019 r. z których wynikało, że pijani kierowcy spowodowali
    > około 150 wypadków śmiertelnych, a rowerzyści około 130. :-) A
    > śmiertelnych ogółem mamy w ostatnich latach tak jakoś 2800-3000 (BTW.

    Czyli spowodowali co 20 wypadek z grubsza licząc. Ja szacuje że
    "pijanych kierowców" jest jeden na 100, a tych naprawdę na bani 1/500.
    Więc jednak jest znacząca dysproporcja.

    --
    Shrek