-
1. Data: 2013-11-01 20:58:02
Temat: Przeciwaga
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Co można zastosować jako przeciwwagę przy osi Z (CNC).
Oś Z waży 22 kg i silnik czasami gubi kroki przy podnoszeniu.
Skok osi Z to 270 mm. Sprężyna nie zapewni na całym odcinku jednakowej siły,
ale to najprostsze rozwiązanie.
Jakich odchyłek w sile można się spodziewać w zależności od jej
rozciągnięcia?
Siłownik pneumatyczny komplikuje sprawę. Stałe ciśnienie trzeba zapewnić.
Siłownik z zamkniętym jednym wejściem. Powstaje próżnia. I ciśnienie
atmosferyczne podtrzymuje oś.
Ale potrzebna odpowiednia średnica tłoka.
Robert
-
2. Data: 2013-11-01 22:11:19
Temat: Re: Przeciwaga
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2013-11-01 20:58, Robert Wańkowski pisze:
> Co można zastosować jako przeciwwagę przy osi Z (CNC).
> Oś Z waży 22 kg i silnik czasami gubi kroki przy podnoszeniu.
> Skok osi Z to 270 mm. Sprężyna nie zapewni na całym odcinku jednakowej
> siły, ale to najprostsze rozwiązanie.
Widziałem to rozwiązane za pomocą zwykłej mechanicznej fizycznej
przeciwwagi, która na lince (system bloczków na łożyskach) wisiała OBOK
bramy. Aby nie była podnoszona przy przesuwaniu w osi Y (znaczy jak
jeździsz po bramie) to przeciwwaga była zapięta niejako "z obu stron" -
linka od przeciwwagi szła na dwa końce bramy, na końcu bloczek, i linka
spowrotem. Na samej Ztce dwa bloczki i dwie linki (z dwóch końców bramy)
schodzące w dół, do wrzeciona, i tam rolka-bloczek. Podczas jazdy Y
tylko przesuwa się linka przez bloczki, ale nie podnosi Ztki, a podczas
ruchu Ztki - linki obie się poluźniają/naciągają.
Jak masz miejsce po obu stronach - to nic by nie stało przeciwko, by
zrobić 2 symetryczne przeciwwagi po dwóch stronach, po 11kg to nie takie
duże wcale będą, ale jedna z wspólną "zapętloną" linką - też dobra, a
chyba pewniejsza że będzie pracować symetrycznie.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
3. Data: 2013-11-01 23:03:42
Temat: Re: Przeciwaga
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"BartekK"
> Jak masz miejsce po obu stronach
No właśnie, że nie bardzo. Brama z Y jest podparta z jednej strony.
http://www.youtube.com/watch?v=q75PtmtvJgA
Robert
-
4. Data: 2013-11-01 23:36:02
Temat: Re: Przeciwaga
Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>
Powitanko,
> Co można zastosować jako przeciwwagę przy osi Z (CNC).
Wozek z wrzecionem na lince, linka na 2 kolkach (albo 1 duzym) i z
drugiej strony odpowiedni ciezarek. Tak mam zrobione, waga podobna i
pieknie to pracuje.
Jak by nie patrzec winda tak dziala.
Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
--
"-Tato, po czym poznać małą szkodliwość społeczną?
-Po wielkiej szkodzie prywatnej" (kopyrajt: S. Mrożek)
******* >>> !!! UWAGA: ODPOWIADAM TYLKO NA MAILE:
moje imie.(kropka)nazwisko, ten_smieszny_znaczek, gmail.com
-
5. Data: 2013-11-01 23:39:08
Temat: Re: Przeciwaga
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"Pawel O'Pajak"
> Wozek z wrzecionem na lince, linka na 2 kolkach (albo 1 duzym) i z drugiej
> strony odpowiedni ciezarek.
Tylko to następne 20 kg.
Robert
-
6. Data: 2013-11-02 14:55:10
Temat: Re: Przeciwaga
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Fri, 1 Nov 2013 20:58:02 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):
> Co można zastosować jako przeciwwagę przy osi Z (CNC).
> Oś Z waży 22 kg i silnik czasami gubi kroki przy podnoszeniu.
Odchudzic konstrukcje i zmienic silnik na wiekszy?
Chyba tak sie to robi, mimo zuzycia pradu.
Mozna zwykla przeciwwage, tylko bezwladnosc rosnie.
> Sprężyna nie zapewni na całym odcinku jednakowej siły,
> ale to najprostsze rozwiązanie.
> Jakich odchyłek w sile można się spodziewać w zależności od jej
> rozciągnięcia?
Duzych. Czyli ... zmniejszyc wzgledne rozciaganie.
Np metrowa sprezyna, rozciagnieta na 2m.
Sa tez rozwiazania zmniejszajace zmiennosc - np sprezyna o zmiennym
skoku, czy spiralna z bebnem o zmiennej srednicy. Albo sprytny uklad
dzwigni.
Tylko ... zeby to nie bylo ciezsze niz 22kg :-)
> Siłownik z zamkniętym jednym wejściem. Powstaje próżnia. I ciśnienie
> atmosferyczne podtrzymuje oś.
Ciekawy pomysl. Wart opatentowania ... o ile ktos juz tego nie zrobil.
Raczej bedzie potrzebna stale pracujaca pompka prozniowa ... choc te
nadcisnieniowe "sprezyny gazowe" w samochodach kilkanascie lat
trzymaja.
> Ale potrzebna odpowiednia średnica tłoka.
22cm^2, w sam raz.
J.
-
7. Data: 2013-11-02 16:42:12
Temat: Re: Przeciwaga
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
"J.F."
> Ciekawy pomysl. Wart opatentowania ... o ile ktos juz tego nie zrobil.
> Raczej bedzie potrzebna stale pracujaca pompka prozniowa ... choc te
> nadcisnieniowe "sprezyny gazowe" w samochodach kilkanascie lat
> trzymaja.
>
>> Ale potrzebna odpowiednia średnica tłoka.
>
> 22cm^2, w sam raz.
Średnice tłoków przy siłownikach nie są zbytnio zróżnicowane. Dlatego
pomyślałem o takim mieszku.
Strona 98 pdf-u. F 1181 NBR. Średnica idealna.
Aby się nie zapadały ściany myślałem o włożeniu pierścieni wewnątrz, w te
karby.
Robert
-
8. Data: 2013-11-02 16:43:20
Temat: Re: Przeciwaga
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
pdf
http://www.mercator-e.pl/lib/tmp.php?file=../pdf/nie
bieski/mieszkowe.pdf
-
9. Data: 2013-11-02 18:25:01
Temat: Re: Przeciwaga
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2013-11-01 23:03, Robert Wańkowski pisze:
>
> "BartekK"
>> Jak masz miejsce po obu stronach
>
> No właśnie, że nie bardzo. Brama z Y jest podparta z jednej strony.
> http://www.youtube.com/watch?v=q75PtmtvJgA
A to jeszcze prościej, zależy ile jesteś gotów dać bloczków (rolek) - i
po prostu na drugim końcu, tam gdzie się ta brama kończy - wisząca
przeciwwaga, odciążająca całość do mniej-więcej równowagi.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
10. Data: 2013-11-02 21:44:59
Temat: Re: Przeciwaga
Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>
> A to jeszcze prościej, zależy ile jesteś gotów dać bloczków (rolek) - i
> po prostu na drugim końcu, tam gdzie się ta brama kończy - wisząca
> przeciwwaga, odciążająca całość do mniej-więcej równowagi.
Lepiej jak pozostawi znaczą nierównowagę, układ osi Z lepiej będzie
pracował.
Nie wiem jakie ma rozwiązanie, jakie luzy w układzie, ale napięcie
wstępne zawsze się przydaje.
Co do możliwości - jak pisali koledzy wcześniej. Spotykałem układy z
przeciwwagą powieszoną na łańcuchach i poruszającą się w kolumnie osi Z.
Układy z siłownikiem zasilanym nadciśnieniem ze zbiornika balastowego i
to w zasadzie tyle, nic więcej sensownego chyba nie wymyślono.
Od strony praktycznej - wszystko zależy jaką dynamikę ruchów chce się
uzyskać. Duża masa na dodatek podwojona przeciwwagą nie będzie sprzyjała
uzyskaniu dużych przyspieszeń/opóźnień. Z kolei układ pneumatyczny nie
pozwala na osiągnięcie dużych prędkości.
Acha - nigdy nie spotkałem układu z podciśnieniem - niby skąd go brać?
Eżektory potrafią dać -0.94, więc nie jest źle, ale pobierają całkiem
niemało powietrza przy tym. Pompa vacum... nie aż takie podciśnienie,
ale za to może być elektryczna i niekoniecznie duża (gabarytowo i
mocowo). Magazynować próżni przecież jeszcze nie umiemy ;)
Teraz zasadnicze pytanie do autora, po kiego balast osi Z?
Żeby nie opadła w razie utraty sterowania? To się elektronicznie
wykrywa, a mechanicznie załatwia (hamulec osi Z).
Miłego.
Irek.N.