  • 21. Data: 2017-04-25 11:30:50
    Temat: Re: Przeciazony obwod - AGD
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-04-25 o 00:33, Pawel pisze:
    > Jezeli chodzi ci o gniazdko do plyty, to jest to kwadratowe gniazdko z 5
    > kablami (z tego co pamietam) w srodku, z czego 3 sa pod napieciem (z
    > tegi ci pamietam).

    Przed chwilą obok zapytałem, a tu widzę już jest odpowiedź.
    Łącząc tę informację z tym co napisałeś w pierwszym pytaniu wychodzi mi,
    że masz:
    - podłączenie 3 fazowe dla płyty i piekarnika,
    - osobne jednofazowe na całą resztę.

    Nie zgadzało mi się, że na początku pisałeś o 3 obwodach.

    Jeden obwód zabezpieczony 16A na całą resztę według mnie to za mało.
    Powinieneś liczyć tak 16A*230V=3,68kW. Jeśli obciążenie obwodu
    przekroczy te 3,68kW to bezpiecznik ma prawo zadziałać.

    Weź maksymalne moce wszystkich obciążeń i tak je pogrupuj, aby w każdym
    zestawie jednocześnie włączone nigdy nie przekroczyły 3,68kW i wyjdzie
    Ci, czy potrzebujesz dodać jeszcze jeden obwód, czy może 2.

    Możesz jeszcze poszukać jakie są moce np. ekspresu do kawy, tostera i
    zastanowić się gdzie tego typu rzeczy planujesz podłączyć.

    > Moja plyta, to konkretnie model Electrolux ehi6540fok
    > http://www.electrolux.pl/kitchen/cooking/hobs/induct
    ion-hob/ehi6540fok/

    > A powiedz mi jedna rzecz. Czemu akurat do plyty daja takie dziwaczne
    > gniazdka i to na dodatek z tymi 5 kablami? Do tej pory myslalem, ze te 5
    > kabli podlacza sie do plyty, a z tego co slysze, to wyglada jakby tu
    > chodzilo o mozliwosc podpiecia plyty i piekarnika do takiego jednego
    > gniazdka, albo jednej kuchenki (plyta indukcyhjna + piekarnik elektryczny)

    Wolnostojąca kuchenka lub płyta+piekarnik to największe obciążenie w
    kuchni (razem ponad 10kW) dlatego tam doprowadza się tzw. "siłę" czyli
    połączenie 3 fazowe.
    Każde inne urządzenie to zaledwie mała część tego więc do żadnego innego
    nie ma sensu doprowadzać "siły". Gdyby ktoś zaczął produkować super
    szybkie stacjonarne czajniki o mocy 10kW to do takiego czajnika też
    doprowadzane byłyby 3 fazy - drugie takie 5 pinowe gniazdko.

    > Na osobne podpiecie zmywarki, to sie juz zdecydowalem, a co do kolejnego
    > obwodu do czajnika i mikrofali, to pewnie tez sie zdecyduje, choc
    > jeszcze mysle nad tym.
    > Jedynie troche mnie martwi brak mozliwosc ewentualnego dolozenia
    > kolejnego obwodu w przyszlosci, jak teraz wykorzystam wszystkie wolne
    > punkty w skrzynce z bezpiecznikami.

    Spokojnie. Nie będzie źle. Unia ogranicza moce wszystkiego - może za
    jakiś czas nie kupi się czajnika 2kW a góra 600W :)
    P.G.

  • 22. Data: 2017-04-25 11:33:04
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-04-25 o 02:50, J.F. pisze:
    > Te 3700W troche przekracza mozliwosci zwyklego gniazdka (to 16A), a
    > jak widac plyta ma 2x wiecej. To zreszta nie gniazdko, tylko puszka
    > polaczeniowa, kuchnia polaczona na stale. Moze chodzilo o to, aby
    > elektryk z uprawnieniami podlaczyl ?

    Obecnie w każdej kuchence jest info, że jak nie ma pieczątki elektryka,
    który ją podłączył to traci się gwarancję.
    P.G.

  • 23. Data: 2017-04-25 11:52:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Obecnie w każdej kuchence jest info, że jak nie ma pieczątki
    >elektryka, który ją podłączył to traci się gwarancję.

    A Niemcy produkuja takie ladne gniazdka i wtyczki 3f na 16A.
    Ciekawe, czemu nie sa stosowane ?

    Moze chodzi o to, ze jednak dwa osobne urzadzenia, dwa kable i trzeba
    rozlozyc podlaczenia pod fazy ?

    J.

  • 24. Data: 2017-04-25 11:59:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-04-25 o 11:52, J.F. pisze:

    > A Niemcy produkuja takie ladne gniazdka i wtyczki 3f na 16A.
    > Ciekawe, czemu nie sa stosowane ?
    >
    > Moze chodzi o to, ze jednak dwa osobne urzadzenia, dwa kable i trzeba
    > rozlozyc podlaczenia pod fazy ?

    Czyli brakuje trójników rozdzielających 3 fazy na 2+1 i standardu złącz
    dla 2 faz aby nie dało się źle wetknąć :).
    P.G.

  • 25. Data: 2017-04-25 12:21:02
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > razie czego.
    >
    > Elektryk stwierdzil, ze ten trzeci obwod bedzie wywalal korki, glownie
    > przez zmywarke i zaproponowal podciagniecie osobnego obwodu do zmywarki i
    > ewentualnie dla pewnosci kolejnego obwodu do gniazdka do ktorego bedzie
    > podlaczony czajnik (czajnik najblizej zmywarki, wiec nie trzeba duzo kluc,
    > a odciazy mikrofale i reszte urzadzen w razie czego)
    >
    > Czy to mozliwe, ze takie obciazzenie moze wywalic korki? a jesli tak, to
    > czy jest sens ciagnac dodatkowy obwod do czajnika i ewentualnie mikrofali
    > (polaczone sa kablem, wiec nie trzeba kluc).

    Patrząc z doświadczeń z mojej kkuchni, to elektryk ma rację. Jeśli na jednym
    obwodzie 16A będziesz miał właczoną zmywarkę z naczyniami z obiadu i
    jednocześnie zaczniesz robić gościom kawę w ekspresie i herbatę w czajniku,
    to może nastać ciemność.
    Powinny być oddzielne obwody:
    - piekarnik
    - płyta
    - zmywarka
    - gniazda nr 1 - np. czajnik, robot
    - gniazda nr 2 - np. ekspres i mikrofala, robot
    - gniazda nr 3 - do drobiazgów: okap, lodówka - ostatecznie można połączyć z
    obwodem zmywarki
    - oświetlenie - dobrze mieć na osobnym obwodzie, żeby po wyłączeniu gniazd
    mieć działające oświetlenie, ewentualnie z oszczędności można połączyć z
    gniazdami nr 3.

    U mnie wszystkie gniazda są na jednym zabezpieczeniu i trzeba uważać co z
    czym można jednocześnie włączyć.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 26. Data: 2017-04-25 12:52:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-25 o 11:52, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomości grup

    > A Niemcy produkuja takie ladne gniazdka i wtyczki 3f na 16A.
    > Ciekawe, czemu nie sa stosowane ?

    Myślisz o tym?

    https://www.amazon.de/Gr%C3%BCne-Shell-3-Phasen-Vier
    -Draht-Industrie-Buchse-Stecker/dp/B01F0T1L2Q

  • 27. Data: 2017-04-25 12:55:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Czyli brakuje trójników rozdzielających 3 fazy na 2+1 i standardu
    >złącz dla 2 faz aby nie dało się źle wetknąć :).

    Chyba tak.

    Ewentualnie - takie zgrabne potrojne gniazdo 16A, w srodku podlaczane
    do 3f,
    i trzy osobne wtyczki na sprzetach - jedna na piekarniku, dwie na
    plycie.

    No coz, biorac pod uwage jak czesto sie to rozlacza, to moze i
    faktycznie wybrano lepsze rozwiazanie - przykrecic na stale i
    pieczatka elektryka :-)

    J,

  • 28. Data: 2017-04-25 12:55:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-25 o 12:21, yabba pisze:
    [...]
> [...]
    > - oświetlenie - dobrze mieć na osobnym obwodzie, żeby po wyłączeniu
    > gniazd mieć działające oświetlenie, ewentualnie z oszczędności można

    Chodzi mi po głowie, że tak nie wolno. Wszystkie gniazdka dostępne na
    zewnątrz powinny być na jednym obwodzie. Ale mogę się mylić.

    P.P.

  • 29. Data: 2017-04-25 13:49:45
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" <p...@w...up.wroc [kropka] pl> napisał w
    wiadomości news:58ff2b11$0$5152$65785112@news.neostrada.pl...
    >W dniu 2017-04-25 o 12:21, yabba pisze:
    > [...]
    >
    > Chodzi mi po głowie, że tak nie wolno. Wszystkie gniazdka dostępne na
    > zewnątrz powinny być na jednym obwodzie. Ale mogę się mylić.

    W kuchni czy w każdym pomieszczeniu? Może gniazda w jednej obudowie muszą
    być z jednego obwodu?

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 30. Data: 2017-04-25 13:59:17
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 25.04.2017 o 00:38, Pawel pisze:

    > Moze glupio zabrzmi to moje pytanie, ale co to sa te fazy? Czy to chodzi
    > o jeden kabelek z napieciem? czy cos innego?

    Chyba jednak musisz zaufać fachowcowi.

    --
    pozdrawiam
    MD