  • Data: 2011-06-06 07:57:22
    Temat: Re: Przebite rezystory
    Od: BartekK <s...@N...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-06-06 08:55, Maciek pisze:
> [...]
    > rezystory 1MOhm 1206 . Dodatkowo wejścia WO zabezpieczane są diodami
    > BAV99 do masy i do plusa zasilania wzmacniacza.
    > I niestety zdarza się, że WO jest uszkadzany. Przyczyną są przepięcia
    > pochodzące od indukcyjności transformatora (to jest trafo probiercze,
    > więc od czasu do czasu przytrafiają mu się krótkie zwarcia).
    > Podejrzewam, że w krytycznym momencie przebijają rezystory 1M. Jednak po
    > obmierzeniu omomierzem nie odbiegają od normy. Czy możliwe jest, że
    > przebijają i się nie uszkadzają? Czy może przyczyny szukać gdzie indziej?
    Może być, że przebija nie opornik, a jego ścieżki/nóżki. Piszesz że to
    jest 1206 smd - to jest maleństwo, żeby uszkodzić przez 1Mohm to
    musiałbyś przyłożyć tam kilkaset kV, a tego na pewno ta obudowa nie
    zniesie - przebije ci przez powierzchnie rezystora, lub przez
    powierzchnie płytki. Więc jeśli masz aż takie szpilki, to albo musisz
    się na nie uodpornić (dużo większy mechanicznie opornik, z większymi
    odstępami ścieżek itd) albo szpilki wygładzić (LC/RC najpierw)

    Teoretycznie producenci oporników piszą o peak ~200-500V AC dla 1206 ale
    wiele może zależeć od pcb na którym to sieci, od kształtu impulsu itd.

    Na początek zmieniłbym 1M na np 4x 220k w szereg, i to tak posadowione,
    by oddalić mechanicznie miejsca wysokich napięć od reszty, a najlepiej
    dodając w poprzek (np pod rezystorami) ścieżkę/srebrzankę z
    masą/uziemieniem/neutralnym (PE?) - tak by nawet ewentualne przebicie
    poszło w masę a nie wejście układu.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173