    From: Edek Pienkowski <e...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Prowadzenie/dokumentowanie projektu...
    Date: Sun, 6 Jan 2013 17:03:39 +0000 (UTC)
    <kc1qn3$da1$1@news.task.gda.pl> <kc93a7$i5g$1@somewhere.invalid>
    <kc93q7$bcu$2@node2.news.atman.pl> <kc95oa$j4b$1@somewhere.invalid>
    <kc9pf6$1sp$1@node2.news.atman.pl> <kcc8ig$hb9$1@somewhere.invalid>

    Dnia Sun, 06 Jan 2013 16:25:45 +0000, Andrzej Jarzabek wyszeptal:

    > Nawet wtedy pomoże. Dokładna metoda opisana jest w "Working Effectively
    > With Legacy Code" Michaela Feathersa. Przede wszystkim jednak chodzi o
    > to, żeby do takiej sytuacji nie doprowadzić, i skuteczne narzędzia do
    > tego dają ci TDD i incremental refactoring (plus być może kilka innych
    > rzeczy, jak dobre coding standards i karty CRC).

    No tak, jak coś jest w jakiejś książce, znaczy to jest Święta prawda ;)

    Agile składa się z wielu technik, ale celem większości jest skrócenie
    cyklu feedbacku w wielu procesach, z których zbudowany jest większy
    proces zwany produkcją oprogramowania. Do czego nawiązuje nazwa.

    Przy czym milczącym założeniem jest, że te procesy faktycznie istnieją,
    i że jest nad nimi kontrola, czyli istnieje reakcja adekwatna do
    sprzężenia zwrotnego. Tak jak w kontroli procesów przemysłowych
    procesy i ich kontrola wymagają tych elementów, pomimo tego, że
    tutaj część maszynerii jest białkowa; procesy owe dotyczą wytwarzania
    oprogramowania, dopiero one są inżynierą oprogramowania czyli materią,
    sam Agile/Waterfall to ogólna rama kontroli procesów, same procesy
    są bardzo podobne - z wymienionych testy i coding standards
    są uniwersalne, dochodzi wiele spraw technicznych i ogólne
    zarządzanie utrzymujące wysokie standardy.

    No ale jak ktoś mówi "przepiszmy wszystko", to trochę tak jakby
    ktoś w towarzystwie powiedział "jesteście głupi" (nie mylić
    z "czy aby jesteście trzeźwi, obywatelu"). Albo faktycznie muszą
    gruntownie zmienić zachowanie i jest to mesjasz, który odmieni
    oblicze projektu, albo też nie do końca zrównoważony łepek,
    który ani nie potrafi modyfikować kodu, ani też nie będzie
    potrafił go napisać (tym bardziej) od początku, nie mówiąc
    o "lepiej". Tak czy inaczej, bez więcej niż jednego podbitego
    oka się nie obędzie, więc najwyraźniej coś do tej pory mocno
    zawiodło: albo faktycznie proces pisania kodu nie podlegał
    żadnej kontroli, albo w grupie jest ktoś "nie do końca rozumiejący
    sytuację" i "radykalny wobec istniejących norm społecznych".
    (Słyszałem już parę razy "przepiszmy", częściej był
    to głupi pomysł, ale widziałem też uzasadniony. Zawsze osoba
    wykazująca wtedy niezbędną specjalną troskę była sowicie opłacana,
    błędy katastrofalne kosztują).

    > To trochę OT, ale proponuję podszkolić się z biologii.

    To byłaby połowiczna analiza tekstu pisanego.

    --
    Edek