  • Data: 2010-08-08 16:28:58
    Temat: Re: Prośba o radę : programista bez dyplomu ?
    Od: "slawek" <s...@h...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Mariusz Marszałkowski" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    grup
    dyskusyjnych:c7396fc6-42ae-4ca2-bd76-3d21a54acc17@14
    g2000yqa.googlegroups.com...
    > Chodzi o prawdopodobieństwo. Załóżmy że zauważyłeś że jeśli jednego
    > dnia sprzedasz mniej chleba niż średnia z tygodnia, to na drugi dzień
    > więcej ludzi niż zwykle chce kupić bułki. Dlaczego nie miałbyś

    Zauważono, że liczba bocianów jest skorelowana z płodnością. Dlaczego
    zamiast "in vitro" nie hodować bocianów?

    Statystyka jest tylko opisem rzeczywistości, i to bardzo ułomnym. Jeżeli za
    korelacjami nie ma realnych związków przyczynowo-skutkowych, to można bardzo
    na tego rodzaju "wróżeniu z fusów" źle wyjść. To jest tzw. pigeon effect.
    Niezłym przykładem jest rak szyjki macicy - przez całe dziesięciolecia
    szukano jakiś korelacji - powstawały przedziwne teorie - a winowajcą okazał
    sie wirus HPV, konkretny wirus, na którego jest konkretna szczepionka.
    Prześmieszne byłoby, że wielu lekarzy dalej hołubi te korelacje i wiarę w
    różne magiczne zabiegi, bo nie mogą pojąć, iż przez ponad 100 lat
    publikowano rozmaite bzdury - byłoby śmieszne, gdyby nie to że choroba z
    gatunku paskudnych i lepiej aby nikt na nią nie chorował.

    Wracając do pieczywa i przykładu jaki przedstawiłeś. Czy nie dużo prościej
    byłoby, gdyby zamiast bawić się w zgaduj-zgadulę - po prostu dostarczać
    klientom do domów pieczywo zamówione przez Internet? Nic nie trzeba
    przewidywać, wszystko z góry wiadomo, płatne z przedpłaconej puli lub w
    jakikolwiek sposób on-line. Ale pewnie to za proste, bo oddać obywatelowi
    prawa do decydowania co ma jeść - nie wolno! Nakazowo-rodzielcza
    scentralizowana gospodarka wiecznie żywa.

    slawek

    PS. Zdarzyło mi się zamawiać pizzę przez Internet, to naprawdę działa. A
    przedpłaty dają pojęcie o tym jakie zapasy surowców są potrzebne i pozwalają
    obyć się bez pożyczek z banku, sic!