  • 1. Data: 2011-05-02 22:13:51
    Temat: Prośba o pomoc z silnikiem krokowym...
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Jest sobie moduł drukarki LTPV445 z silnikiem krokowym do przesuwania
    papieru. W "Refernece Manual" do tego modułu piszą, żeby silnik krokowy
    zasilać w następujący sposób:
    - na początku każdego kroku zasilić cewkę prądem 500mA przez 1ms (lub
    2ms w zależności od grubości papieru)
    - przez pozostałą część kroku (o ile krok trwa ponad 1ms/2ms) podawać
    prąd 300mA

    Ja chciałem zastosować jakiś gotowy kontroler, na przykład A3977. On
    takiego trybu pracy nie posiada ;)... . A ja nie posiadam żadnego
    doświadczenia z silnikami krokowymi :). I stąd nie wiem jak temat
    ugryźć... Z czego wynika takie zalecenie?? Jak najlepiej ustawić układ
    A3977, żeby poprawnie sterować tym silnikiem?? Jaki prąd maksymalny,
    jaki tryb gaszenia, jakie kroki??

    W sumie ten przebieg mógłbym "zasymulować" stosując półkroki, ale w
    sumie czas trwania impulsu większego prądu będzie różny
    (będzie to zawsze 1/4 całego kroku, a nie 1ms). Poza tym, nie wiem, czy
    w tej aplikacji mogę je zastosować (czy drukowanie nie powinno
    następować "pomiędzy" krokami).

    Prędkość pracy będzie różna, w zależności od szybkości drukowania
    (drukarka będzie kreślić wykresy na bieżąco, więc prędkość będzie ściśle
    ustalona).

    Z góry dziękuję za pomoc.

    Konop

  • 2. Data: 2011-05-03 09:35:25
    Temat: Re: Prośba o pomoc z silnikiem krokowym...
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-05-03 00:13, Konop pisze:
> [...]
    > doświadczenia z silnikami krokowymi :). I stąd nie wiem jak temat
    > ugryźć... Z czego wynika takie zalecenie?? Jak najlepiej ustawić układ

    Chodzi o to, żeby niepotrzebnie nie grzać uzwojeń silnika. Jak masz
    driver bez chopperowania, to możesz to zasymulować programowo zmieniając
    wypełnienie PWMa sterującego krokami.

    > A3977, żeby poprawnie sterować tym silnikiem?? Jaki prąd maksymalny,
    > jaki tryb gaszenia, jakie kroki??

    Przy mechanizmach termicznych nie ma potrzeby stosowania mikrokroków.
    Przekładnie są tak dobrane, żeby było ok przy normalnym kroku.

> [...]
    > (będzie to zawsze 1/4 całego kroku, a nie 1ms). Poza tym, nie wiem, czy
    > w tej aplikacji mogę je zastosować (czy drukowanie nie powinno

    Przy wydruku termicznym nie ma czegoś takiego jak "pomiędzy krokami".
    Jednocześnie grzejesz i sterujesz silnikiem. Inaczej wyjdzie ci traktor
    a nie drukarka (hałas mocno rośnie przy spadku prędkości). Maksymalną
    prędkość masz ograniczoną możliwościami mechanizmu i czasem potrzebnym
    na "wypalenie" piksela. W miarę jak mechanizm będzie się nagrzewał
    musisz albo zwiększać prędkość wydruku, albo skracać czas grzania piksela.

    > Prędkość pracy będzie różna, w zależności od szybkości drukowania
    > (drukarka będzie kreślić wykresy na bieżąco, więc prędkość będzie ściśle
    > ustalona).

    Tylko zacznij od sprawdzenia czy zimny mechanizm będzie w stanie
    osiągnąć największą wymaganą prędkość (zaczerniać wystarczająco
    piksele). Może się okazać, że będziesz musiał zwiększyć napięcie
    zasilające linijkę termiczną. Pamiętaj też, że jak wsadzisz całość w
    obudowę to będziesz miał inne oddawanie ciepła i może się okazać, że
    będziesz musiał od początku dobierać czasy grzania pikseli.

  • 3. Data: 2011-05-03 10:10:02
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011.05.03 11:35, Zbych pisze:
    > Chodzi o to, żeby niepotrzebnie nie grzać uzwojeń silnika. Jak masz
    > driver bez chopperowania, to możesz to zasymulować programowo zmieniając
    > wypełnienie PWMa sterującego krokami.

    Ten driver jest dosyć zaawansowany i prosty w obsłudze - steruje się go
    głównie dwoma liniami - step i direction :). W zależności od trybu
    (pełne kroki, półkroki itd) podaje na cewki silnika prąd o przebiegu
    prostokątnym lub "schodkowym sinusie" przesunięte o 90 stopni...
    W przebiegu prostokątnym przez cewki płynie prąd +I lub -I (nigdy nie
    jest to ZERO). W pozostałych przebiegach prąd zmienia się od -I przez
    zero do +I z krokami pośrednimi...
    Nie wiem po prostu, czy przyjąć prąd maksymalny równy 500mA czy 300mA...
    W tym pierwszym przypadku jest szansa, że taki prąd będzie płynąć przez
    więcej niż te 1..2ms, w drugim - obawiam się, że silnik nie będzie miał
    wystarczającej mocy...

    > Przy mechanizmach termicznych nie ma potrzeby stosowania mikrokroków.
    > Przekładnie są tak dobrane, żeby było ok przy normalnym kroku.

    OK, nie ma potrzeby, ale czy mikrokroki nie poprawią "kultury pracy"
    silnika??

> [...]
    > obudowę to będziesz miał inne oddawanie ciepła i może się okazać, że
    > będziesz musiał od początku dobierać czasy grzania pikseli.

    To trochę nie mój problem :). Mechanizm mam narzucony "z góry", ja
    projektuję jedynie hardware, a czas wygrzewania ustala software ;)..
    oczywiście "dostarczę" do procka informację z termistora i to tyle..

    Z drugiej strony nie będę obecny przy pisaniu softu, więc nie będę mógł
    na bieżąco robić modyfikacji/poprawek w hardwarze... dlatego staram się
    z góry ustalić jak najlepsze rozwiązania :).

    Konop

  • 4. Data: 2011-05-03 12:13:07
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 03 May 2011 00:13:51 +0200, Konop wrote:
> [...]
    >2ms w zależności od grubości papieru)
    >- przez pozostałą część kroku (o ile krok trwa ponad 1ms/2ms) podawać

    Zeby najpierw silnik przestawic, a potem go nie przegrzewac jak juz
    tylko stoi .

    Dawniej to sie dawalo dwa napiecia zasilania, przez moment z
    wysokiego, potem z niskiego. bywalo nawet 24/5V. Przy okazji prad w
    cewkach szybko narastal.

    J.

  • 5. Data: 2011-05-03 13:54:12
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2011-05-03 12:10, Konop pisze:

> [...]
    > W tym pierwszym przypadku jest szansa, że taki prąd będzie płynąć przez
    > więcej niż te 1..2ms, w drugim - obawiam się, że silnik nie będzie miał

    Właśnie po to jest chopperowanie. Przy wykonywaniu kroku dajesz pełną
    moc, a jak silnik stoi to włącza się chopper.

    > OK, nie ma potrzeby, ale czy mikrokroki nie poprawią "kultury pracy"
    > silnika??

    Wątpię. Kulturę pracy będziesz miał jak kroki będą wykonywane _równo_ i
    z odpowiednią prędkością. Jak na mój gust ten driver jest
    przekombinowany do tej aplikacji. Wystarczy zwykły driver z kontrolą
    prądu i chopperowaniem.

    > To trochę nie mój problem :). Mechanizm mam narzucony "z góry", ja
    > projektuję jedynie hardware, a czas wygrzewania ustala software ;)..

    Ale jak soft nie będzie mógł zaczernić pikseli przy zimnym mechanizmie,
    to będzie to problem sprzętowy.

  • 6. Data: 2011-05-03 14:22:47
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop wrote:

> [...]
    >
    > Prędkość pracy będzie różna, w zależności od szybkości drukowania
    > (drukarka będzie kreślić wykresy na bieżąco, więc prędkość będzie ściśle

    Current shaping jest bardzo dobre i bardzo zdrowe dla silników krokowych.
    Robiłem kiedyś sterownik piechty (sterowany z PCta przez port drukarki) i
    robiłem obniżanie prądu uzwojeń mniej więcej w połowie kroku, z możliwością
    ostawienia prądów (potencjometrami) i punktu przełączania (software).
    Obecnie są gotowe układy scalone, które to robią. Tak na szybko znalazłem
    UC3717A firmy Unitrode. Nie wiem ile kosztuje. Pewnie taniej będzie wszyć to
    wszystko do jakiegoś procka i zrobić implementację wsiego. Osobiście
    zrobiłem sterownik do silnika krokowego na MSP430F2013 (bez current
    shaping), bo żaden sterownik nie potrafił go wysterować. Wszystkie miały
    Imin > 50mA. Silniczek miał Imax 43mA, ale zasuwa pięknie przy 20mA.

    Waldek