  • 11. Data: 2014-05-24 05:06:04
    Temat: Re: Prolog i hierarchiczna baza faktów
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 23 May 2014 12:11:27 +0200, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

    >Porozglądam się za nia, dziękuję.

    >Owszem, jedyne co chce od Prolog to byc może kompresje zapisu i
    >czytelność. Większość rozwiązań problemów mniejszej skali była bardzo
    >zwarta i czytelna. To jest dla mnie spory plus bo kod trzeba będzie
    >rozwijać.

    >Na razie jeszcze nie wiem czego szukam. Chcę na razie się porozglądać
    >jakimi narzędziami można to zrobić sprawnie.

    >Prolog to jeden z kilku planowanych eksperymentów. Przyznaje, że mam
    >wobec niego najwieksze oczekiwania.

    Obawiam sie ze nie jest to problem wylacznie programistyczny i nie
    jest to problem prosty. Byl intensywnie rozwijany w latach 80 jako
    "question-answering systems" i zwiazany jest z semantyka informacji i
    reprezentacja tej semantyki

    Obawiam sie niejasno ze nie widzisz zlozonosci problemu.

    Proponuje zacac od samych podstaw:

    Semantic Information Processing, edited by Marvin Minsky, MIT Press.
    Oryginalne wydanei w 1968 roku, ale sa nowe dodruki. Tamze specjalnie
    rozdzial 6, chociaz i inne tez ciekawe

    Conseptual Structure: Information Processing in Mind and Machine, J.F.
    Sowa, Addison Wesley 1984. To jest dobry wstep do ksiazki Cheina i
    Mugniera ktora podalem popzrednio

    Ponadto kupa artykulow na temat conceptual graps i semantic networks
    na google scholar, rowniez Sowy

    To nie jest problem ktory da sie zaatakowac metoda "agiile" czyli
    "code first think later".

    Acha, i jeszcze jedno zrodlo. Niejaki Richard Cyllingford zrobil
    bardzo podobny system do tego ktory chcesz. Opisany w ksiazce

    Natural Language Processing: Knowledge Base Approach. Mozna kupic na
    Amazonie za dolara.

    Opisany jest system ktory generyje wlasnie taka baze danych jak
    piszesz, a potem umozliwia zadawanie zlozonych zapytan. W ksiazce jest
    dokaldny opis systemu wraz z programami w Lispie.

    Tu jest bardzo krotki artykul Cullingforda z opisem systemu

    http://ijcai.org/Past%20Proceedings/IJCAI-77-VOL1/PD
    F/003C.pdf

    A.L.

  • 12. Data: 2014-05-24 09:51:38
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-05-24 05:06, A.L. wrote:
    > Obawiam sie niejasno ze nie widzisz zlozonosci problemu.

    Owszem, dlatego być może efektem będzie tylko wiedza o niewiedzy, co też
    jest okay.

    > To nie jest problem ktory da sie zaatakowac metoda "agiile" czyli
    > "code first think later".

    Dlatego najpierw się rozglądam. Nie goni mnie czas, a jedynie
    zainteresowania. Przyznaje, że zakładam po cichu że tego typu
    zagadnienia rozwiązuje się w językach logicznych sprawniej niż gdzie
    indziej.

> [...]
    > piszesz, a potem umozliwia zadawanie zlozonych zapytan. W ksiazce jest
    > dokaldny opis systemu wraz z programami w Lispie.

    Ok, to świetnie.

    > Tu jest bardzo krotki artykul Cullingforda z opisem systemu
    > http://ijcai.org/Past%20Proceedings/IJCAI-77-VOL1/PD
    F/003C.pdf

    Dziękuję za wyczerpujące informacje.

  • 13. Data: 2014-05-24 14:57:17
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/05/2014 08:51, Sebastian Biały wrote:
> [...]
    [...]
    F/003C.pdf

    > Dziękuję za wyczerpujące informacje.

    Czy twój problem zakłada przyjmowanie informacji i pytań w języku
    naturalnym?

  • 14. Data: 2014-05-24 15:18:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-05-24 14:57, Andrzej Jarzabek wrote:
    > Czy twój problem zakłada przyjmowanie informacji i pytań w języku
    > naturalnym?

    Nie. Jednak spodziewam się znaleźć coś o reprezentacjach grafowych.
    Powiedzmy że wolę nie zawężać zakresu literatury bo nie wiem co
    ciekawego znajdę w pobocznych tematach.

    W rzeczywistości mam silne relacje opisane w posób A->B bez
    niejednoznaczności charakterystycznych dla języków naturalnych. Zapis
    tych relacji już istnieje w jakiejś formie w pamięci (obiektowo, jeśli
    to ma znaczenie). Nie muszę go poprawiać, co najwyżej musze go
    przekształcić do czegoś wygodnego w docelowym data mining.

    Podobnie chcę uzyskać scisłe odpowiedzi. Zapis pytania również nie jest
    językiem naturalnym, jest ściśle matematycznie okreslony. Np. w składni
    prologa. Innymi slowy zapytanie Prologowe jest moim zapytaniem które
    chcę używać.

    A więc nie, nie mam nic wspolnego z analizą języka. Ale przypuszczam że
    gdzieś w tej okolicy znajdę struktury danych i sposoby analizy które mi
    się przydadzą więc czytanie nie pójdzie na marne.

    Oczywiście dalej jestem otwarty na inne propozycje literatury.

  • 15. Data: 2014-05-24 15:49:47
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 24/05/2014 14:18, Sebastian Biały wrote:

    > Nie. Jednak spodziewam się znaleźć coś o reprezentacjach grafowych.
    [...]
    > Oczywiście dalej jestem otwarty na inne propozycje literatury.

    Nie mam ze swojej strony nic do dodania na ten temat, ale wydaje mi się
    na czuja, że praca Cullingforda to w twojej sytuacji overkill - dowiesz
    się dużo o rozwiązaniach problemów, których nie masz.

  • 16. Data: 2014-05-24 16:39:02
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 24 maja 2014 04:41:28 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Ja twierdze.

    Wlasnie. Powinienem dodac: przemadrzalych ignorantow.

    ?

  • 17. Data: 2014-05-24 18:57:00
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 24 May 2014 07:39:02 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:

    >Wlasnie. Powinienem dodac: przemadrzalych ignorantow.

    >?

    Drogi Kolego,

    Ackolwiek tresci SICP nie postarzaly sie, forma, i owsze. Nikt nie
    bedzie uzyl sie Scheme to to zeby pzreczytac ksiazke. Scheme wraz
    zLispem dawno wyladowaly nasmietniku historii. Do czego doszedl
    rozneiz MIT, likwidujac kurs oparty o SICP iScheme. I astepujac Scheme
    Pythonem

    Oczywioscie, moge byc wedle Kolegi ignorantem, ale proponuje aby
    Kolega sie nei osmiesal zarzucajac ignoranctwo ludziom z MIT, w tym
    zarzucajac ignoranctwo autorowi SICP

    A.L.

  • 18. Data: 2014-05-24 19:09:49
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 24 May 2014 15:18:29 +0200, Sebastian Biały
    <h...@p...onet.pl> wrote:

    >prologa. Innymi slowy zapytanie Prologowe jest moim zapytaniem które
    >chcę używać.

    jakiego rodzaju to sa zapytania (przykaldy). Kto bedzie generowal
    zapytania prologowe? I jak? "Jak" w sensie technicznym? Czy
    uzytkownik podejcie do kumputera i wklepie zapytanei w Prologu?... Cos
    mi sie nei widzi... A jezeli nei uzytkownik, to jak (znow technicznie)
    beda te prologowa zapytania tworzone?

    Zapytanie w rodzalju "podaj mi wszystkei autobusy do Kielc i Radomia
    ktore maja polaczenie do Krakowa tego samego dnia" nei da sie zapisac
    w jednej linijce prologu

    A.L.

  • 19. Data: 2014-05-24 19:44:44
    Od: g...@g...com

    W dniu sobota, 24 maja 2014 18:57:00 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Drogi Kolego,
    >
    > Ackolwiek tresci SICP nie postarzaly sie, forma, i owsze.

    Tzn. jezeli zarzutem ma byc to, ze SICP ma forme ksiazkowa,
    w przeciwienstwie np. do interaktywnej formy nauki Pythona
    na LearnStreet, albo video-wykladow na courserze, to rzecz
    wymagalaby obszerniejszej dyskusji, ale moim zdaniem ksiazki
    jeszcze dlugo beda stanowily najlepsza forme dla materialow
    dydaktycznych

> [...]

    > rozneiz MIT, likwidujac kurs oparty o SICP iScheme. I astepujac Scheme

    Nie chce z Panem dyskutowac, bo do tej pory wszelkie dyskusje z Panem
    nie mialy dla mnie zadnej wartosci, ALE kursy 6.001 i 6.01 to zasadniczo
    inne kursy. Prosze spojrzec w materialy dydaktyczne:
    http://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-an
    d-computer-science/6-01sc-introduction-to-electrical
    -engineering-and-computer-science-i-spring-2011/Syll
    abus/MIT6_01SCS11_notes.pdf

    To samo zreszta twierdzi Hal Abelson w przytaczanym juz przeze mnie cytacie:

    "Seibel: You were involved in the revision to the MIT core
    computer science curriculum, a few years ago, which replaced
    6.001 with 6.01. In the Lisp world people are like, "Oh, they're
    switching from Scheme to Python. The sky is falling."

    Abelson: Well, that's all superficial. The main thing is 6.01
    is not a course about programming. It's not a course about software.
    It's not even a course about computers. The main change was that we
    said the first course in the department should be a much broader
    course about what's going on in the department. That's hard
    for the programming people to understand."
    [ http://www.codequarterly.com/2011/hal-abelson/ ]

    Jezeli spojrzal Pan we wzmiankowane materialy dydaktyczne, to z
    pewnoscia zauwazyl Pan, ze sa tam trzy rozdzialy zupelnie niezwiazane
    z programowaniem (mianowicie "5 Signals and systems", "6 Circuits"
    oraz "7 Probabilistic state estimation"), zas w sekcji 3.7 zostaje
    przedstawiona implementacja jezyka Spy, opartego na Scheme.
    (Rzecz jest jednak mocno OT, poniewaz w kursie 6.01 zagadnienia
    zwiazane z programowaniem w logice nie sa w ogole poruszane)

    > Oczywioscie, moge byc wedle Kolegi ignorantem, ale proponuje aby
    > Kolega sie nei osmiesal zarzucajac ignoranctwo ludziom z MIT, w tym
    > zarzucajac ignoranctwo autorowi SICP

    To ja bym apelowal do Pana, zeby Pan sie nie osmieszal, wciskajac w usta
    ludzi z MIT twierdzenia, ktorych nigdy nie wyglosili. A jezeli juz
    musi to robic, to niech przynajmniej poda zrodla.

  • 20. Data: 2014-05-24 20:02:04
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sat, 24 May 2014 10:44:44 -0700 (PDT), g...@g...com
    wrote:

    >Nie chce z Panem dyskutowac, bo do tej pory wszelkie dyskusje z Panem
    >nie mialy dla mnie zadnej wartosci,

    I nawzajem.

    Scheme JEST na smietniku historii i nikt nei bedzie uczyl sie Scheme
    zbeby pzreczytac ksizke. Konec. Kropka.

    Niech Pan zmusi studentow do nauczenai sie Scheme. Bedzie Pan mial na
    uczelni rewolucje. Wiec tak czy siak, takimi czy innymi wykretami od
    teg osie odchodzi.

    NIKT NEI UZYWA SCHEME DO NICZEGO. studenci palcacy 50 tysiecy dolcow
    rocznei za nauke nei czhcz sie uczyc rzeczy ktore sa na rynku
    niepotzrebne. Niestety, nikt disiaj nei studiuje dla przyjemnosci
    studiwoania. Nawet na MIT. Jeszcze raz: nie twierdze se TRESC SICP sie
    zdezaktualizowala. Nie twierdze z FORMA KSAIZKOWA sie
    zdezaktualizowala. Twierdze ze pzrekaz oparty na Scheme sie
    zdezaktualizowal, co twierdzil sa mSussmau usprawiedliwajac pzrejscie
    na Pythona.

    Mozna wylozyc TRESCI SICP przy pomocy Pythona. Co wlasnie zrobilem,
    konczac semestralny kurs Functional Programming ku zadowoleniu
    studentow

    A.L.