    From: Dykus <d...@s...wp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Projektowanie układu z myślą o długowieczności
    Date: Sat, 29 Nov 2014 22:13:29 +0100

    W dniu 2014-11-29 15:12, Piotr Gałka pisze:

    > Większość nowych konstrukcji pewnie tak, ale większość tanich i
    > popularnie dostępnych to chyba nie.

    Zależy jeszcze co oznacza tani i dostępny. TME, Farnell, RS to łatwo
    dostępne? 5 zł to dużo? Ale nie będziemy się kłócić... :)

    Inna sprawa - niby daję tantale i przynajmniej jeden większy elektrolit
    (np. 220uF), ale gdzieś tam większe ceramiki (1uF i więcej) na płytce
    też są. Mogą one spowodować niestabilność typowego LDO? W prototypie
    można sprawdzić, ale w produkcji...

    > Prób nie robiłem ale według:
    > http://www.hitano.com.tw/download/MLCC_X7R_20140918.
    pdf
    > to taki na 100V spada o 30% przy 100V, a taki na 50V spada o 15% przy 50V.

    Poprzednie dane wziąłem stąd:
    http://www.niccomp.com/help/VoltageCoefficientofCapa
    citors-032012-R1.pdf

    Ale widzę, że to bardzo zależy od typu. Najtańszy 10uF/1206 X7R z RS:
    GRM319R61E106KA12D
    ( http://psearch.murata.com/capacitor/product/GRM319R6
    1E106KA12%23.pdf )
    ma dla 12V - -70%, a dla 25V aż -90%. :)
    Z kolei AVX (element z TME) podaje -10% dla pełnego napięcia zasilania,
    ale to wartość typowa; maksymalnej akurat nie podali...
    (
    http://www.tme.eu/pl/Document/645e6f1ffbaeff6b335c08
    f737d4101f/0402YD104KAT2A-AVX-datasheet-52.pdf
    )

    > Bez zastanowienia założyłem, że każdy na mniejsze napięcie będzie
    > odpowiednio mniej spadał, ale po zastanowieniu dochodzę, do wniosku, że
    > przyjąłem to bez zastanowienia :).

    Jakiś czas temu u nas kolega robił takie próby i wyniki były trochę
    przerażające, stąd pokornie wróciliśmy do tantali. :) Być może to
    kwestia typu elementu... A całość zaczęła się od jakieś niestabilności.

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.