  • Data: 2012-05-31 10:47:14
    Temat: Re: Projekt zasilacza laboratoryjnego
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-05-30 23:40, Grzegorz Gugula pisze:
    > Widze, ze temat staje sie bardziej rozbudowany niz mi sie wydawalo, tak wiec
    przedstawie caly moj plan.
    > Zasilacz labolatoryjny
    > - 2 kanaly (po 3 zaciski, plus, minus, masa) - czyli trafo z dzielonym uzwojeniem.

    Wydaje się, że rozsądniej jest dwa niezależne z możliwością łączenie w
    szereg. A jak dobrze zakombinujesz, to i równolegle może się dać.

    > - kanal A - do 10A, kanal B - do 5A

    Dużo i raczej niepotrzebnie aż tyle. 5A to jeszcze, ale 10?

    > - dodatkowo dwa wyjscia symetryczne 5 i 12V po 1.5 czy 3A, te wyjscia sa teraz malo
    wazne.

    OK.

    > - precyzyjna regulacja napiecia i ograniczenia pradowego (pot. 10-obrotowe lub po
    prostu po dwa szeregowo)

    No, to masz tu niezłe wyzwanie. Ja bym (po obserwacjach i niestety
    własnym doświadczeniu) dał zdecydowanie regulację z uC. Każdy kręcił w
    końcu będzie miał przerwy, a po drugie każdy kiedyś dotkniesz wtedy,
    kiedy nie będziesz tego chciał. uC, do tego jak już chcesz w miarę
    płynną regulację dajesz impulsator i jest OK.

    > - zabezpieczenia termiczne bazujace na DS18B2

    Myślę, że przy takiej mocy to zabezpieczeń termicznych musisz dać parę
    niezależnych.

    > - stabilizacja LM317 i LM337, tranzystory wykonawcze np. BD911 i BD912 dla kanalu
    A, dla B cos slabszego, choc niekoniecznie.

    Bez szans. Jak już, to zainteresuj się układami OPA54x - mogą załatwić
    całkiem sporo i w prosty sposób.

    > - ATMega32 - woltomierze, amperomierze, przelaczanie uzwojen (impulsy na
    przekazniki 5V), uruchamianie wentylatorow, zab. przeciwzwarciowe, odcinanie
    zasilania i inne zabezpieczenia

    Przy takich prądach itd nie odważyłbym się. Kontroler idzie w krzaki i
    masz załatwiony zasilacz, a może i coś, co zasilasz. Zabezpieczenia mają
    działać od razu. A regulacja napięcia i prądu wyjściowego - trzeba się
    zabezpieczyć watchdogiem itd, ale to się da zrobić tak, żeby czegoś nie
    zepsuć. Wyświetlanie - jak najbardziej tak.

    > - 2 wyswietlacze LCD 4*20 na wszystkie informacje. Bedzie ich sporo, poniewaz
    planuje regulacje napiecia i pradu dodatniego i ujemnego osobno, wiec wszystko razy
    dwa.
    > - to wszystko w obudowe chyba T357.
    > - radiatory... sam jeszcze nie wiem, ale jak najwieksze
    > - dwa wentylatory wyciagowez z tylu i ew. nadmuch z przodu lub z dolu do tunelu
    prowadzacego na radiatory. moze byc tez radiator na zewnatrz, zobacze jak to bedzie
    chodzilo

    Jako odniesienie weź chłodzenie od procesorów - one są na moce rzędu
    30-130W w zależności od procka. To da pojęcie o skali wyzwania. Poza tym
    często jest to całkiem uzasadnione ekonomicznie rozwiązanie.

    > - transformatory mam zamiar zamowic z toroidy.pl, jednak sa bardzo drogie i dlatego
    mam problem z doborem. dostalem wycene jednego przykladowego 600VA -
    2x[0-6-12-18-24]V, 2x12.5A - 272PLN brutto. wiec sami rozumiecie... gdyby tyle nie
    kosztowal to moglbym zaeksperymentowac. mozna kupic 'na wyrost', ale to tez idzie na
    cene no i znow jak LM dostanie zbyt wysokie napiecie to tez nie bedzie zbyt wygodne.

    > coz tu wiecej pisac.. tak to ma wygladac. padlo pytanie czy nie lepiej kupic
    gotowy, otoz nie, bo chce sobie to skonstruowac hobbystycznie, bardziej dla
    satysfakcji i nauki, co nie znaczy ze mam tego nie uzywac:) czemu az 10A? zeby mozna
    bylo raz na jakis czas akumulator podlaczyc do ladowania (kontrola ladowania tez
    przez uC)

    Nie łączyłbym jednego z drugim. To bez sensu. Do ładowania akumulatorów
    ludzie wymyślili ładowarki różnego rodzaju i nie widzę powodu, żeby
    wysilać urządzenie uniwersalne pod kątem jednego zastosowania, na
    dodatek takiego, które można całkiem zgrabnie rozwiązać nie utrudniając
    sobie życia. Moim zdaniem koszt zrobienia 10A zamiast 5A podniesie koszt
    rozwiązania bardziej niż budowa dodatkowego urządzenia.

    > co do starocia LM317 to nie wiem czy cos wymyslili nowego czy nie, ale ponoc ma to
    dobre parametry:) niektorzy proponuja jeszcze LM723 - to dopiero staroc.

    > co o tym wszystkim Panowie mysla?

    Obejrzyj OPA54x jak już pisałem. Przynajmniej od czegoś takiego bym
    zaczął. Wprawdzie nie są to stabilizatory, ale chyba są fajniejsze do
    takiego zastosowania.

    Pozdrawiam

    DD