    From: Fil <f...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Programowanie wielowątkowe w architekturze NUMA
    Date: Tue, 18 Jan 2011 20:47:16 +0100

    W dniu 2011-01-18 12:25, Sebastian Kaliszewski pisze:
    > Cóś mi się wydawało, że w windzie (od 2000 lub XP) jest możliwość
    > przypisania CPU affinity per wątek. Choć mogę się kompletnie mylić bo
    > dawno tam nie zaglądałem.
    Jak najbardziej, ale nie tutaj leży problem. Sądzę, że należy umieszczać
    odpowiednie dane w odpowiednich częściach RAM, aby poszczególne
    (logiczne) CPU miały "swoją" wersję danych... Przypisanie (affinity)
    może się również przydać, ale samo w sobie nie rozwiąze problemu.

    > Jak duży masz working set? I jak insensywnie korzystasz z danych
    > (inaczej: jaki masz "bandwidth" per operacja i jak czasochłonna jest
    > taka operacja)[*]. Jak się w cache nie mieści i ma wymagania więcej niż
    > 1 jedna nowa (z pamięci, nie cacheowana) liczba double na ok 200
    > podstawowych operacji FP), to bez rozrzucenia danych pomiędzy węzły
    > będzie wooolno.
    Dane to tablice dwuwymiarowe z max. wymiarami 20tys. wierszy x 10tys.
    kolumn liczb double, czyli 800MB danych nie licząc tablic wskaźników
    spinających to wszystko i jeszcze kilka drobnych struktur ułatwiających
    dostęp do danych.
    Cache odpada.
    Liczba odczytów per operacja bardzo duża.

    Mam już troszkę materiałów na ten temat - m.in. linki podane we
    wcześniejszych postach - wielkie dzięki wszystkim.

    Przydałaby się może opinia jakiegoś praktyka, który takie kompy
    programował - bo diabeł zawsze tkwi w szczegółach...

    A po za tym jeszcze takie lamerskie (może) pytanie - jest sens zjechać z
    dokładnością obliczeń z double do float na rzecz większej szybkości?
    Obliczenia dotyczą problemów sterowania, rozpoznawania obrazów,
    klasyfikacji, itp. czyli obszar tzw. computational intelligence.

    Pozdrawiam,
    Fil.