    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: Programowanie uC - Pascal, czy C ?
    Date: Mon, 27 Jan 2014 14:47:54 +0100

    Pan Cezary Grądys napisał:

    > Problem może być jesli bedziesz potrzebował większej wydajnosci, jakoś
    > te kompilatory Pascala które spotkałem nie tworzą wydajnego kodu.

    Które konkretnie? Wydaje mi się, że akurat *ten* argument stracił rację
    bytu. Znam dwie grubsze rzeczy, które mają źródła w Pascalu: TeX i Mizar.

    Z TeXem było tak, że pod DOS-em jedna wersja potrafiła działać trzy razy
    szybciej od drugiej. Wtedy miało to spore znaczenie -- na komputerach AT,
    a tym bardziej XT, rzeczy nie działy się w mgnieniu oka. Znaczy się postęp
    w kompilacji był, bo źródła przecież te same. Dzisiaj kompiluje się przez
    wstępne tłumaczenie do C i chyba też jest nieźle, choć nikt wydajności nie
    bada i się tym nie przejmuje, bo i po co.

    Mizar napisany i skompiowany był na początku w DOS pod Pascalem Borlanda.
    Nikt się wtedy nie zastanawiał, czy dobrze to, czy źle. Dopiero jak ludzie
    chcieli tego używać pod linuksem, to powstało pytanie, co dalej. Autor
    rozważał nawet napisanie wszystkiego na nowo w C. Mniej radykalny był
    pomysł przetłumaczenia maszynowego na C i ręcznego rzeźbienia przy
    kompilacji. W końcu pojawił się na horyzoncie FPC. Kompilacja ruszyła
    z kopa, to znaczy bez przeróbek system działał od razu (ale można było
    się w końcu pozbyć DOS-owych ograniczeń w kodzie źródłowym). Co ciekawe,
    FPC potrafi robić równiez DOS-owe binaria -- i tu się okazało, że działają
    one dużo szybciej od tych wcześniejszych z Borlanda.

    Opinię o "śmietniku historii", na którym leży FORTRAN tuż obok Pascala,
    trzeba właściwie rozumieć. Jasne, że w tych językach nikt już niczego
    ważniego nie napisze. Ale źródeł w FORTRANie przy obliczeniach numerycznych
    używa się do dzisaj. Pascalowych mniej, bo ich mniej stworzono.

    Jarek

    --
    Rację miał rację mądry Pascal Błażej
    Mówiąc że człowiek to tak jakby