-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!news.samoylyk.n
et!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!eternal-september.org!reader02.eternal-
september.org!.POSTED!not-for-mail
From: heby <h...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Program do PCB
Date: Tue, 5 Jan 2021 22:15:40 +0100
Organization: A noiseless patient Spider
Lines: 62
Message-ID: <rt2ktt$aj2$1@dont-email.me>
References: <5ff37608$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<5ff43c8b$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
<5ff462da$0$528$65785112@news.neostrada.pl>
<5ff4873d$0$543$65785112@news.neostrada.pl>
<5ff4b90c$0$512$65785112@news.neostrada.pl> <rt2doe$ifu$1@dont-email.me>
<5ff4c2c4$0$549$65785112@news.neostrada.pl> <rt2ghp$7k0$1@dont-email.me>
<5ff4c804$0$508$65785112@news.neostrada.pl> <rt2ifu$ndl$1@dont-email.me>
<5ff4d286$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Date: Tue, 5 Jan 2021 21:15:41 -0000 (UTC)
Injection-Info: reader02.eternal-september.org;
posting-host="b47cbccf0e23c6ed5f7ff77ee0098d4f";
logging-data="10850";
mail-complaints-to="a...@e...org";
posting-account="U2FsdGVkX19pO/A57AWaqsWMg2z/AhRj"
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
Thunderbird/78.6.0
Cancel-Lock: sha1:fMeZVAeGHvFjvnSgQ9GcR9bEkQ4=
In-Reply-To: <5ff4d286$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
Content-Language: en-US
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:760745
[ ukryj nagłówki ]On 05/01/2021 21:56, Adam Górski wrote:
> To jest nauka jak działa procesor.
No właśnie nie. To jest nauka jak męczyć się z debilnym kompilatorem,
fatalnym asemblerem, archaicznymi systemami operacyjnymi, absurdalną
predkością pracy, kłebkiem kabli i zerowym wsparciem społeczności.
Gdzieś tam w tle jest jakiś procesor, ale gubi się w ilości bzdur jakie
wymagają uwagi, bo jest najzwyczajniej głupim wyborem do edukacji.
> Ale zapisu nutowego nadal uczą.
I asemblera dalej uczą. Ale dlaczego to ma być akurat głupi asembler Z80
którego nigdzie indziej na oczy nie zobaczą a nie AVR czy ARM? Co ma Z80
czego nie ma w innych? Podpowiem: kompletnie nic.
>> Z faktu, że było ciezko, wynika obecnie tylko zniechęcenie. Nie o to
>> chodzi w edukacji. Być może własnie z przyczyny "za dużo rzeczy aby
>> zamigać diodą" wynika brak entuzjazmu reszty klasy.
> To było bardzo dobre ćwiczenie żeby zrozumieć jak działają procesory.
> Etapy wczytywania instrukcji , danych, zapisu wyniku. etc.
> W zawodzie elektronika tak już jest że z 30 osobowej klasy wychodzi 1 z
> którego będzie pożytek.
A edukacja polega na tym aby to ratio podnieść. Zamiast komory tortur
pokazać nowoczesne środowisko. Może znajdzie się jeszcze paru, co wciągnie.
Prawda jest taka że nie każdy kto pisze firmware ma pojęcie o
elektronice i odwrotnie. Osób łaczących oba środowiska potrzeba, ale
tych dziobiących swoją działkę również mamy za mało.
Popędzanie batem ludzi ciągnących wózek z 8051 czy Z80 niczego w tej
kwesti dobrego nie uczyni, co najwyżej zniechęci kilka osób potencjalnie
zainteresowanych robotyką.
Teraz zupełnie na marginesie: prowadziłem zajęcia dla "informatyków" z
programowania AVR. Ponieważ mieli wcześniej kontakt z czymś podobnym do
tej płytki od kolegi z 8051, to byli bardzo niechętni.
U mnie była płytka Arduino, kila diod, kabel USB, środowisko na
normalnym win/lin.
Połowa złapała od razu o co chodzi bo program migający dioda miał 4
linijki, po sekundzie po napisaniu kodu, migało.
Wczesniej, jak dobrze rozumiałem, przeniesienie czegoś na ich "system
uruchomieniowy" wymagało około 10 minut pracy do zobaczenia efektu. Nikt
nic nie rozumiał.
Rozumiesz? Nie ma *śladu* sensu nauczania Z80 i 8051, chyba że celem
jest zniechęcenie ludzi. Te systemy nie dają nic z edukacji, to strata
czasu i strata młodych ludzi którzy mogli by złapać hobby.
Je jestem hobbystą retro i mam w szufladzie Z80,6502 i jakieś moje
zabawki na nich zrobione. Ale je jestem hobystą w czasach kiedy nic
innego nie było. Absolutnie, mimo że bardzo lubie te procesory, nikomu
źle nie życzę, aby wdepnął w 8051 czy Z80 w szkole. Szkoda życia na
pierdoły.
Tak, wiem że są nowoczesne wersje 8051. Ale picowanie trupa można robić,
nic z tego w edukacji nie wynika.
Następne wpisy z tego wątku
- 05.01.21 22:32 Grzegorz Niemirowski
- 05.01.21 22:39 Kaczin
- 05.01.21 22:41 Kaczin
- 05.01.21 23:20 heby
- 05.01.21 23:21 heby
- 05.01.21 23:35 a...@m...uni.wroc.pl
- 05.01.21 23:36 heby
- 06.01.21 12:29 Zbych
- 06.01.21 19:55 Pcimol
- 06.01.21 19:56 Pcimol
- 06.01.21 20:17 Kaczin
- 06.01.21 20:21 heby
- 06.01.21 22:54 Marek
- 07.01.21 11:08 Adam Górski
- 07.01.21 11:28 heby
Najnowsze wątki z tej grupy
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
Najnowsze wątki
- 2025-02-17 Kraków => MS Dynamics 365BC/NAV Developer <=
- 2025-02-17 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-17 Warszawa => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Białystok => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Białystok => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-17 Gliwice => Team Lead / Tribe Lead FrontEnd <=
- 2025-02-17 Gdańsk => PHP Developer <=
- 2025-02-17 Warszawa => Senior ASP.NET Developer <=
- 2025-02-17 Gliwice => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-02-17 Mińsk Mazowiecki => Area Sales Manager OZE <=
- 2025-02-17 Odśnieżanie samochodu
- 2025-02-17 Katowice => Regionalny Kierownik Sprzedaży (OZE) <=
- 2025-02-17 Dęblin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-17 Pompiarze...
- 2025-02-16 PV teraz