    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Prognozowanie zużycia energii przez PGE?
    Date: Tue, 15 Oct 2024 15:54:29 +0200

    On Tue, 15 Oct 2024 14:57:20 +0200, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > U mnie (PGE) nie da się zrezygnować z tych prognoz.
    > Inkasenta nie widzeniem od paru lat (mam licznik zdalny) a od lipca
    > wprowadzili mi prognozy.

    Ciekawe.
    Energetyka "od zawsze" miała prognozy.

    > Wysmarowali takie pismo:
    > (...)
    > "Faktury prognozowe
    > Zgodnie z przepisami [1] oraz postanowieniami regulaminu [2] do zawartej z
    > Państwem umowy [3] od 1 lipca 2024 r. wprowadziliśmy
    > do systemu rozliczeń prosumentów faktury prognozowe.

    a regulamin [2] pozwala im zmienić tak umowę?

    > W związku z tym, Państwa sposób rozliczenia zmieni się z płatności
    > realizowanych na podstawie rozliczenia rzeczywistego raz na pół
    > roku, na rozliczenia półroczne zawierające:
    > o fakturę rozliczeniową wystawioną na podstawie rzeczywistych danych
    > udostępnionych przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej,

    Patrz - trzecia strona.

    > o faktury prognozowe wystawione na podstawie szacowanego wolumenu płatne
    > co 2 miesiące."

    Ciekawe.
    Może rzeczywiscie przepisy się zmieniły, i nie mogą fakturować co pół
    roku. W zasadzie to VAT należy naliczyc w ciągu 14 dni.
    A może tylko nie chce im się kredytować tego pół roku - odsetki teraz
    duże, choć domyślam się, że kwota malutka.

    Ale co - nie zaproponowali i nie oferują rozliczenia co 2 miesiące?
    A nawet co miesiąc?
    Za duży koszt ? :-)

    Kwota faktury, domyślam się, że malutka.

    W tych rozliczeniach jest jeszcze ciekawostka - taki "pasożyt
    fakturowy" na OSD, powinien zapewnić dopływ energii do sieci dla
    swoich klientów. Tzn w odpowiedniej ilości.
    Ale jeszcze mamy różne ceny energii w każdej godzinie u producentów,
    czy nawet minucie, i różną moc pobieraną przez klientów.
    A przez taki odczyt co miesiąc czy dwa, to oni nie wiedzą, kiedy
    dokładnie klienci brali.
    Jak się wtedy rozliczają?

    J.