    Newsgroups: pl.comp.pecet
    From: PK <P...@n...com>
    Subject: Re: Procesory APU
    Date: 17 Nov 2012 18:43:06 GMT

    On 2012-11-17, Borneq <b...@a...hidden.pl> wrote:
    > Użytkownik "Przemysław Ryk" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > Czy są jakieś alternatywne rozwiązania dla GPUs?

    Wszyscy istotni producenci (NVIDIA, AMD, Intel) mają swoje
    technologie wielordzeniowych kart graficznych.

    Na wszystkich rozwiązaniach możesz pisać własny soft poprzez
    bibliotekę OpenCL. CUDA to rozwiązanie tylko dla NVIDIA - mające
    dziś dużą przewagę (ilość informacji online i książek, większa
    popularność w zastosowaniach).

    > Obecnie najszybsze procesory jak Intel Core i7 mają zaporowe ceny, więc
    > chciałbym pomyśleć o pójściu w równoległość. Mam teraz kartę graficzną

    Karty graficzne też nie są jakoś szczególnie tanie. Aby uzyskać jakiś
    istotny zysk, musiałbyś zainwestować niewiele mniej niż w i7 ("gratis"
    hałas i mnóstwo ciepła).

    > wbudowaną w płytę, czy warto kupić układy NVIDII ? z wydajnością która
    > przewyższała by procesory, choć nie chodzi o najszybsze jak HD 5870. Jaką
    > płytę do tego mieć?

    Ale do czego Ci ta moc? Bo dużo piszesz o tej mocy i równoległości,
    jakbyś się za dużo naczytał Komputer Świata (czy co tam teraz jest
    popularne) albo jakichś tekstów o łamaniu szyfrowania na GPU.

    GPU nie mogą zastąpić CPU, bo mają inny zestaw instrukcji (mniejszy).
    Nie jest też w ogólności prawdą, aby były jakoś zatrważająco szybkie.
    Pojedynczy rdzeń nie tylko może mniej niż rdzeń CPU, ale też jest
    znacznie wolniejszy.

    Żeby skorzystać z GPU, trzeba zajmować się problemami, które pozwalają
    wykorzystywać obliczenia równoległe. Jesteś pewien, że jesteś w takiej
    sytuacji? Mam wrażenie, że mało wiesz na ten temat i możesz się bardzo
    zawieść.

    pozdrawiam,
    PK