  • 1. Data: 2011-05-24 15:54:20
    Temat: Problem z programowaniem ATmega32A
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Witam,

    Mam programator ProgStar Combo3. Od lat programuję na nim układy ATmega8,
    16, 32. Programowane mikrokontrolery nie są wsadzone w płytkę
    elektroniczną -- umieszczam je w podstawce z dźwigienką podpiętą przewodami
    do odpowiednich wyprowadzeń programatora. Wszystko działało mi w porządku.
    Ostatnio kupiłem partię układów ATmega32A (do tej pory używałem ATmega32,
    ATmega32A to dla mnie nowość). No i zaczęły się problemy. Z 10 procesorów na
    czterech dało się zapisać i odczytać fusebity -- reszta jakgdyby martwa (po
    zapisaniu fusebitów, ponowny odczyt wskazuje co innego -- na ogół wszystkie
    bity ustawione; nie działa autodetekcja w programie Combo2007PL). Na jednym
    z nich udało mi się zapisać i zweryfikować program (mikrokontroler ten
    działa już w urządzeniu bez przeszkód). Potem, gdy ponownie sprawdzałem
    mikrokontrolery to praktycznie żaden (nawet ten zaprogramowany) nie pozwalał
    na odczytanie fusebitów, opcja autodetekcji układu w programu Combo2007PL
    nie wykrywała nic. Inne układy ATmega8 i 16 współpracują bez przeszkód.
    Co może być przyczyną moich problemów?

    Pozdrawiam,
    Robbo

  • 2. Data: 2011-05-24 16:56:47
    Temat: Re: Problem z programowaniem ATmega32A
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Robbo" <y...@m...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > fusebitów, opcja autodetekcji układu w programu Combo2007PL nie wykrywała
    > nic. Inne układy ATmega8 i 16 współpracują bez przeszkód.

    Mam dwa pomysły:
    1. To są jakieś podróby - ostatnio głośno o tym.
    2. A oznacza lepszą (szybszą) technologię - stromsze zbocza i kabelek (np.
    10cm) między podstawką a programatorem stał się linią długą i występują
    odbicia utrudniające komunikację.
    P.G.

  • 3. Data: 2011-05-24 21:48:26
    Od: "Lelek@" <r...@i...iw>

    "Piotr Gałka" <p...@C...pl> wrote in message

> [...]
    > 10cm) między podstawką a programatorem stał się linią długą i występują

    Dać po 100R na każdą linię ale algorytm programowania jest zdecydowanie ten
    sam.
    Mam stary programator szeregowy i wersje A czy bez A jedzie równo.

  • 4. Data: 2011-06-02 20:00:19
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Dziś zauważyłem pewną rzecz.
    Biorę z pułki ATmega32A, wkładam do podstawki programatora i nie działa.
    Wyjmuję ten układ z programatora i wkładam do mojego urządzenia (procek jest
    z pułki, nie jest zaprogramowany, bo programator z nim nie współpracuje).
    Włączam zasilanie mojego urządzenia. Po chwili wyłączam zasilanie
    urządzenia. Wyjmuję procek i ponownie wkładam do podstawki programatora.
    Teraz programator widzi procek i bez problemu programuje. Sprawdziłem tę
    metodę na kilku prockach i prawie zawsze zadziałała. O co chodzi?

    R.

  • 5. Data: 2011-06-02 22:48:47
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > Wyjmuję ten układ z programatora i wkładam do mojego urządzenia (procek
    > jest z pułki, nie jest zaprogramowany, bo programator z nim nie

    Kluczem do zagadki jest to jak je przechowujesz. Widocznie trzymanie w
    "pułki" im szkodzi. A tak z ciekawości, co to jest to "pułki"?

  • 6. Data: 2011-06-03 09:03:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Friday, June 3, 2011, 12:48:47 AM, you wrote:

    > Użytkownik "Robbo" <y...@m...com> napisał w wiadomości

    > Kluczem do zagadki jest to jak je przechowujesz. Widocznie trzymanie w
    > "pułki" im szkodzi. A tak z ciekawości, co to jest to "pułki"?

    Pułki są to grupy żołnierzy. Duże.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-06-03 10:00:40
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Pułki są to grupy żołnierzy. Duże.

    To wiele wyjaśnia - jak się taka duża grupa żołnierzy takim prockiem pobawi
    (a wiadomo, że samego "kwiatu" intelektu to tam nie ma) to i procek nie chce
    działać. ;)

  • 8. Data: 2011-06-03 21:39:40
    Od: "Robbo" <y...@m...com>

    Ok, spaliłem się ze wstydu. Niezła wtopa z tą pułką, ale mogę się
    wtyłumaczyć tak, że być może to wpływ ojca narodu 'Bula' Komorowskiego :)

    A co do meritum sprawy, to czy ktoś coś podpowie?

    R.

  • 9. Data: 2011-06-04 08:44:29
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > wtyłumaczyć tak, że być może to wpływ ojca narodu 'Bula' Komorowskiego :)
    > A co do meritum sprawy, to czy ktoś coś podpowie?

    Coś w tym musi być. Być może układ prosto z półki ;) nie ma
    zainicjowanych wszystkich struktur i coś go boli. Układ to był DIP, czy
    TQFP? W tym programatorze masz podpięte napięcie do AVCC? Nie tak dawno
    potrzebowałem zaprogramować praktycznie na pająka układ ATMEGA32U4 i cholera
    mnie brała, bo układ za cholerę nie był widziany przez programator. Co się
    okazało - że zaczął być widziany dopiero po podpięciu (zgodnie z
    przeznaczeniem) wszystkich pinów VCC, AVCC, GND (a że to TQFP to miał tego
    trochę), co w wersji na pająka było dość upierdliwe. Bardzo mnie to
    zdziwiło, bo jakiś miesiąc wcześniej programowałem w ten sposób ATMEGA2560 i
    układ bez problemu działał (dał się zaprogramować) po podpięciu GND i VCC
    tylko po jednej nóżce. Być może tajemnica tkwi, aby wpiąć się do
    odpowiedniej nóżki VCC... nie wiem. Wiem, że trochę czasu wtedy straciłem,
    zanim nawiązałem kontakt z uC. Objaw był taki jak u Ciebie - zero kontaktu z
    "bazą".