  • 1. Data: 2020-05-10 16:42:24
    Temat: Problem z "pikami"
    Od: w...@g...com

    Witam
    Z elektroniki jestem amatorem i mam taki problem. Mam diodę laserową 405nm, którą
    oświetlam fotodiodę i napięcie z niej podaję na analogowo cyfrowy, 16-bitowy
    układ ADS1115, z niego przez Arduino do komputera, który na excel robi wykres
    napięcia. Wszystko pracuje dobrze, z wyjątkiem pojawiających sie "pików" o
    wielkości 40 bitów. Zdaża się tak, że przez dłuższy czas nie ma ani jednego, ale
    czasem pojawiają się w krótkich odstępach. Wie ktoś, z czego one się biorą?
    Tu podaję link do dwóch wykresów. Na jednym one są a na drugim ich nie ma.

    https://drive.google.com/open?id=1gbbH87HOcDThlK7mLM
    D-e39bB3aPMIAr

    Pozdr. Władek.

  • 2. Data: 2020-05-10 18:00:42
    Temat: Re: Problem z "pikami"
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 10.05.2020 16:42, w...@g...com wrote:
> [...]
    > czasem pojawiają się w krótkich odstępach. Wie ktoś, z czego one się biorą?

    Ciężko tu być prorokiem, ale musisz eliminować po kolei źródła tych
    zakłóceń. Na początek trzeba sprawdzić czy powstają po stronie nadawczej
    czy odbiorczej. Oświetl fotodiodę najlepiej żarówką z baterii żeby
    dawała podobne wartości odczytu i zobacz czy są zakłócenia.

    --
    Mirek.

  • 3. Data: 2020-05-10 21:18:14
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2020-05-10 o 16:42, w...@g...com pisze:
> [...]
    > Tu podaję link do dwóch wykresów. Na jednym one są a na drugim ich nie ma.

    Z jakiej odległości oświetlasz?
    Wiesz że tak w przybliżeniu działają układy do wykrywania drgań, np.
    ruchów sejsmicznych...

    --
    pzdr, j.r.

  • 4. Data: 2020-05-11 00:08:36
    Od: w...@g...com

    W dniu niedziela, 10 maja 2020 14:18:13 UTC-5 użytkownik jacek napisał:

    D-e39bB3aPMIAr

    > Z jakiej odległości oświetlasz?

    Oświetlam z dwóch metrów

    > Wiesz że tak w przybliżeniu działają układy do wykrywania drgań, np.
    > ruchów sejsmicznych...

    :). Moja aparatura też to może mierzyć. Każdy wstrząs rejestruje. Problem mam
    jednak z tymi zakłóceniami. Z grubsza zrobiłem tak, jak radził Mirek i wychodzi
    na to, że fotodioda nie wprowadza zakóceń, więc pozostaje chyba laser.

    > --
    > pzdr, j.r.

    Pozdr. Władek.

  • 5. Data: 2020-05-11 03:53:01
    Od: w...@g...com

    D-e39bB3aPMIAr

    > Z jakiej odległości oświetlasz?
    > Wiesz że tak w przybliżeniu działają układy do wykrywania drgań, np.
    > ruchów sejsmicznych...

    Tak przy okazji, gdzie mogę o tym poczytać?

    > --
    > pzdr, j.r.

    Pozdr. Władek.

  • 6. Data: 2020-05-11 11:56:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik wladula napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]
    > się biorą?
    >Tu podaję link do dwóch wykresów. Na jednym one są a na drugim ich

    Wszystkie cuda mozliwe.
    -pobliski telefon, ktory akurat cos nadaje ... a dioda prostuje,
    -inne zaklocenia radiowe,
    -skok na zasilaniu lasera,
    -wariacja ukladu zasilania lasera,
    -zaklocenia na zasilaniu ADS,

    Chyba tylko jedno mozemy wykluczyc - ze to jakis blad softwareowy ...
    bo nie wyglada na to.

    Usrednic programowo ?

    J.

  • 7. Data: 2020-05-11 14:04:15
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 10 maja 2020 16:42:26 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:
> [...]
    > Tu podaję link do dwóch wykresów. Na jednym one są a na drugim ich nie ma.

    przetwornik 16-bitowy, więc skąd piki 40-to bitowe? Podaj najpierw jakieś
    referencyjne stałe na przetwornik. Najlepiej zwykły dzielnik potencjometryczny. Jak
    dalej będą piki, to szukaj problemu w sofcie. Jak nie, to problem chyba będzie taki
    jak koledzy piszą.

  • 8. Data: 2020-05-11 14:14:06
    Od: w...@g...com

    W dniu poniedziałek, 11 maja 2020 07:04:16 UTC-5 użytkownik s...@g...com
    napisał:

> [...]
    dalej będą piki, to szukaj problemu w sofcie. Jak nie, to problem chyba będzie taki

    Tu masz link do ADS1115.
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/ads1115.pdf

    Pozdr. Władek.

  • 9. Data: 2020-05-11 14:47:11
    Od: w...@g...com

    W dniu poniedziałek, 11 maja 2020 04:56:30 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
    > Użytkownik wladula napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    MD-e39bB3aPMIAr

    > Wszystkie cuda mozliwe.

    Eliminujmy po kolei.

    > -pobliski telefon, ktory akurat cos nadaje ... a dioda prostuje,

    Aparatura jest ekranowana. Wyjęta z ekrenu, pokazuje różne zmiany, ale nie takie
    piki.

    > -inne zaklocenia radiowe,

    Byłyby stałe zakłócenia. a dłuższy czas (ok 2 min) pików nie ma.

    > -skok na zasilaniu lasera,

    Może być.

    > -wariacja ukladu zasilania lasera,

    Też może być problemem.

    > -zaklocenia na zasilaniu ADS,

    Raczej chyba nie, Stabilizator 5V z kondensatorami przy samym ADS.

    > Chyba tylko jedno mozemy wykluczyc - ze to jakis blad softwareowy ...
    > bo nie wyglada na to.
    >
    > Usrednic programowo ?

    Jest taka mozliwość i też z tego korzystam. Liczy średnią z iluś pomiarów i
    wynik rejestruje, ale trochę wolniej liczy. Błąd jest mniejszy, ale jest.
    Miałem podłączony kondensator 100pF równolegle do fotodiody i piki były 40
    bitów, ale czułość pogorszyła się, a bez kondensatora 80 bitów. Więc chyba nie
    tu problem. Pozostaje laser.Do zasilania lasera, mam zrobiony (amatorsko)
    zasilacz, któru bierze napięcie z wbudowanej fotodiody i to jest napięcie
    odniesienia względem którego reguluję moc światła. Spróbuję jeszcze zasilania
    prądowego. Czytałem trochę o czymś takim jak "mode hopping" ale jak z tym
    walczyć nie mam pojęcia, a to wygląda mi najbardziej prawdopodobne. Wiesz coś
    na ten temat?

    > J.

    Pozdr. Władek.

  • 10. Data: 2020-05-11 15:00:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik wladula napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    napisał:
> [...]

    > były 40
    > bitów, ale czułość pogorszyła się, a bez kondensatora 80 bitów.

    ale nie powinna sie czulosc pogorszyc !

> [...]
    > z tym
    > walczyć nie mam pojęcia, a to wygląda mi najbardziej prawdopodobne.

    Nie, ale zobacz jeszcze to
    https://www.youtube.com/watch?v=MUdro-6u2Zg

    Interferencja swiatla bezposredniego i odbitego na tej fotodiodzie
    mierzacej.
    W sam raz moze zaburzyc uklad stabilizujacy zasilanie ...

    No i dobrze byloby testowo zmniejszyc odleglosc - moze to tramwaj
    przejezdza w poblizu :-)

    J.