eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyProblem techniczno-społecznyRe: Problem techniczno-społeczny
  • Data: 2013-10-31 18:51:02
    Temat: Re: Problem techniczno-społeczny
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2013-10-31 00:50, k...@g...com pisze:

    > Z tego co mi wiadomo to halony bardzo skutecznie blokują spalanie. Wręcz
    uniemożliwiają je.

    tak

    > Halon jak przedostanie się do komórki to wygasza w niej katalityczny piecyk.

    nie.

    >Podejrzewam ze jak użyje się w przypadku pożaru w takich obiektach halonu ,
    > to do czasu wymiany powietrza trzeba oddychać innym powietrzem, a nie
    tym zmieszanym z halonem.

    nie

    "How safe is Halon?
    Halons are low-toxicity, chemically stable compounds that have been used
    for fire and explosion protection from early in the last century. Halon
    has proven to be an extremely effective fire suppressant. Halon is clean
    (i.e., leaves no residue) and is remarkably safe for human exposure.
    Halon is a highly effective agent for firefighting in closed passenger
    carrying areas. Due to its effectiveness and relatively low toxicity,
    the FAA continues to recommend or require Halon extinguishers for use on
    commercial aircraft.
    Extensive toxicity evaluations have been compiled by nationally
    recognized United States medical laboratories and institutions on Halon
    1301 and Halon 1211. These evaluations have shown that Halon 1301 is the
    safest extinguishing agent available, and that Halon 1211 is the second
    safest. Dual Halon concentrations of about 5% by volume in air are
    adequate to extinguish fires of most combustible materials."
    "Unlike CO2 Halon does not displace the air out of the area where it is
    dispensed. Even for the toughest fires, less than an 8% concentration of
    Halon by volume is required, leaving plenty of air to use in the
    evacuation process."

    U.S. Department of Transportation, Federal Aviation Administration, Hand
    Held Fire Extinguishers For Use in Aircraft AC 20-42C :
    "If Halon 1301 extinguishers are installed in a non-ventilated,
    passenger-occupied compartment, and the compartment cannot be vented,
    and the occupants cannot leave if the extinguishers are discharged, then
    the total Halon 1301 agent available from all the extinguishers should
    not be capable of producing a concentration greater than 5 percent by
    volume at 120?F (49) in the compartment. For compartments where egress
    is possible within one minute, the maximum design concentration can be
    10 percent by volume."

    Czyli halony uważane są za bezpieczne środki i są w dalszym ciągu
    zalecane do użycia w samolotach pasażerskich. Aby ugasić pożar
    większości materiałów potrzebne jest stężenie halonu 5%, w najcięższych
    przypadkach wystarczy 8%. W zamkniętych przedziałach z ludźmi, których
    nie da się ewakuować dopuszczalne stężenie wynosi 5%, jeżeli zaś da się
    ludzi ewakuować w ciągu minuty to dopuszczalne stężenie wynosi 10%.
    Czyli wcale nie mało..

    --
    Pozdr.
    Michał

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: