eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaProblem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNCRe: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
    0.net!peer02.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer01.fr7!futter-mich.highwinds-
    media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostr
    ada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <og4qul$m30$1@node2.news.atman.pl> <og9fm4$gfa$1@node1.news.atman.pl>
    <og9qs2$bmo$1@node2.news.atman.pl> <oga51c$70t$1@node1.news.atman.pl>
    <592ebe22$0$645$65785112@news.neostrada.pl>
    <ogqaq5$dpg$1@node1.news.atman.pl>
    <59317486$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
    In-Reply-To: <59317486$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Fri, 2 Jun 2017 16:55:22 +0200
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=response
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    Importance: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
    Lines: 70
    Message-ID: <59317c5b$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 83.30.112.110
    X-Trace: 1496415323 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 15190 83.30.112.110:58820
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Body-CRC: 3964848269
    X-Received-Bytes: 4085
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:718689
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Elektrolot" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:59317486$0$15207$6...@n...neostrad
    a.pl...
    W dniu 2017-06-02 o 02:17, SnCu pisze:
    >> Gdy odwzbudzamy silnik to nie ma on większej mocy.
    > Przecież silniki prądu stałego obejmuje zależność
    > I = (U-SEM) / R
    > R i U są const.
    >
    >> Natomiast SEM zależy od strumienia magnetycznego i prędkości
    >> obrotowej. Więc zmniejszając strumień, zmniejszamy SEM i mniej
    >> "tracimy" z U.

    >Może niedokładnie to ująłem. Jeśli obniżasz strumień to silnik nie
    >może być już obciążany mocą znamionową tylko niższą. Właśnie z uwagi
    >na wzrost prądu powyżej znamionowego (zgodnie ze wzorem który
    >podałeś). Pisałem już o tym w tym wątku.

    Czekaj czekaj. Bo ta moc silnika na wale to zaryzykowal bym ze wynosi
    I*SEM.

    I teraz
    a) I nie mozna zwiekszac ponad miare, bo pewnie wynika z mozliwosci
    chlodzenia.
    A moc znamionowa dopasowana do Imax.
    (ale przez krotki czas mozna)

    b) SEM tez nie mozna zwiekszac w nieskonczonosc, bo izolacje w kiedys
    przebije.
    Obrotow tez nie mozna zwiekszac, bo wirnik sie w koncu rozpadnie.
    Ale tu zapas moze byc wiekszy.

    Razem .. moze i uda sie wyjsc poza moc znamionowa.

    >M = k*fi*I.
    >Jeśli fi maleje to I musi wzrosnąć aby silnik utrzymał ten sam moment
    >na wale.

    Tylko ze mowa byla o mocy, a nie momencie :-)

    Ale to "odwzbudzanie" mi sie wlasnie niezbyt podoba.
    Zmniejszamy wzbudzenie, drut wirnika pracuje w mniejszym polu
    magnetycznym, musi duzy prad plynac, aby moment utrzymac, duzy prad
    grzeje - ten drut kiepsko wykorzystany jest. W pelnym polu przynioslby
    wiecej pozytku.

    Zrobilbym uzwojenia dwu/wielosekcyjne, przelaczyl z szeregowego na
    rownolegle, to by SEM spadlo, i silnik mogl by pracowac przy wyzszych
    obrotach i pelnym wzbudzeniu - i tym samym napieciu zasilania.

    Ale jakos nikt tak nie robi, to moze wiecej klopotow z takim
    przelacznikiem niz pozytku.

    (robi sie w silnikach AC przelaczanie gwiazda trojkat, tam jeszcze
    inaczej to wyglada, ale moze przy 3 uzwojeniiach jeszcze jest sens).

    >> Zresztą w pojazdach o napędzie elektrycznym wrzucenie wyższego
    >> stopnia osłabienia wzbudzenia powoduje wzrost prądu przy danej
    >> prędkości, więc moc rośnie.

    >Zgadza się, tak np. robiło się w trakcji, gdzie były stosowane
    >silniki szeregowe. Maszynista odwzbudzał silnik np. poprzez
    >bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia.

    szeregowy silnik z natury sam sie odwzbudzal - ale patrz wyzej, to
    niekoniecznie dobre bylo, bo drut niewykorzystany.
    Owszem, przez wiek sie sprawdzalo, umozliwialo szeroki zakres
    predkosci, ale teraz sie o ostatnie procenty bijemy.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: