-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!peer02.am4!peer.am4.highwinds-media.com!peer01.fr7!futter-mich.highwinds-
media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostr
ada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <og4qul$m30$1@node2.news.atman.pl> <og9fm4$gfa$1@node1.news.atman.pl>
<og9qs2$bmo$1@node2.news.atman.pl> <oga51c$70t$1@node1.news.atman.pl>
<592ebe22$0$645$65785112@news.neostrada.pl>
<ogqaq5$dpg$1@node1.news.atman.pl>
<59317486$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
In-Reply-To: <59317486$0$15207$65785112@news.neostrada.pl>
Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
Date: Fri, 2 Jun 2017 16:55:22 +0200
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 70
Message-ID: <59317c5b$0$15190$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.30.112.110
X-Trace: 1496415323 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 15190 83.30.112.110:58820
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Body-CRC: 3964848269
X-Received-Bytes: 4085
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:718689
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Elektrolot" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:59317486$0$15207$6...@n...neostrad
a.pl...
W dniu 2017-06-02 o 02:17, SnCu pisze:
>> Gdy odwzbudzamy silnik to nie ma on większej mocy.
> Przecież silniki prądu stałego obejmuje zależność
> I = (U-SEM) / R
> R i U są const.
>
>> Natomiast SEM zależy od strumienia magnetycznego i prędkości
>> obrotowej. Więc zmniejszając strumień, zmniejszamy SEM i mniej
>> "tracimy" z U.
>Może niedokładnie to ująłem. Jeśli obniżasz strumień to silnik nie
>może być już obciążany mocą znamionową tylko niższą. Właśnie z uwagi
>na wzrost prądu powyżej znamionowego (zgodnie ze wzorem który
>podałeś). Pisałem już o tym w tym wątku.
Czekaj czekaj. Bo ta moc silnika na wale to zaryzykowal bym ze wynosi
I*SEM.
I teraz
a) I nie mozna zwiekszac ponad miare, bo pewnie wynika z mozliwosci
chlodzenia.
A moc znamionowa dopasowana do Imax.
(ale przez krotki czas mozna)
b) SEM tez nie mozna zwiekszac w nieskonczonosc, bo izolacje w kiedys
przebije.
Obrotow tez nie mozna zwiekszac, bo wirnik sie w koncu rozpadnie.
Ale tu zapas moze byc wiekszy.
Razem .. moze i uda sie wyjsc poza moc znamionowa.
>M = k*fi*I.
>Jeśli fi maleje to I musi wzrosnąć aby silnik utrzymał ten sam moment
>na wale.
Tylko ze mowa byla o mocy, a nie momencie :-)
Ale to "odwzbudzanie" mi sie wlasnie niezbyt podoba.
Zmniejszamy wzbudzenie, drut wirnika pracuje w mniejszym polu
magnetycznym, musi duzy prad plynac, aby moment utrzymac, duzy prad
grzeje - ten drut kiepsko wykorzystany jest. W pelnym polu przynioslby
wiecej pozytku.
Zrobilbym uzwojenia dwu/wielosekcyjne, przelaczyl z szeregowego na
rownolegle, to by SEM spadlo, i silnik mogl by pracowac przy wyzszych
obrotach i pelnym wzbudzeniu - i tym samym napieciu zasilania.
Ale jakos nikt tak nie robi, to moze wiecej klopotow z takim
przelacznikiem niz pozytku.
(robi sie w silnikach AC przelaczanie gwiazda trojkat, tam jeszcze
inaczej to wyglada, ale moze przy 3 uzwojeniiach jeszcze jest sens).
>> Zresztą w pojazdach o napędzie elektrycznym wrzucenie wyższego
>> stopnia osłabienia wzbudzenia powoduje wzrost prądu przy danej
>> prędkości, więc moc rośnie.
>Zgadza się, tak np. robiło się w trakcji, gdzie były stosowane
>silniki szeregowe. Maszynista odwzbudzał silnik np. poprzez
>bocznikowanie uzwojenia wzbudzenia.
szeregowy silnik z natury sam sie odwzbudzal - ale patrz wyzej, to
niekoniecznie dobre bylo, bo drut niewykorzystany.
Owszem, przez wiek sie sprawdzalo, umozliwialo szeroki zakres
predkosci, ale teraz sie o ostatnie procenty bijemy.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 02.06.17 16:59 J.F.
- 02.06.17 17:24 Elektrolot
- 02.06.17 17:40 SnCu
- 02.06.17 17:43 J.F.
- 02.06.17 17:45 SnCu
- 02.06.17 22:17 Pcimol
- 02.06.17 23:50 Marek S
- 02.06.17 23:57 Marek S
- 03.06.17 00:02 Marek S
- 03.06.17 08:38 Janusz
- 03.06.17 09:32 Elektrolot
- 03.06.17 10:02 Elektrolot
- 03.06.17 10:45 Paweł Pawłowicz
- 03.06.17 12:05 ww
- 03.06.17 13:54 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- T-1000 was here
- Ściąganie hasła frezem
- Koszyk okrągły, walec 3x AA, na duże paluszki R6
- Brak bolca ochronnego ładowarki oznacza pożar
- AMS spalony szybkim zasilaczem USB
- stalowe bezpieczniki
- Wyświtlacz ramki cyfrowej
- bateria na żądanie
- pradnica krokowa
- Nieustający podziw...
- Coś dusi.
- akumulator napięcie 12.0v
- Podłączenie DMA 8257 do 8085
- pozew za naprawę sprzętu na youtube
- gasik
Najnowsze wątki
- 2025-02-01 "Nie kupujcie samochodów elektrycznych
- 2025-02-01 jakie małe auto duże w środku :-)
- 2025-02-01 Re: pytanie do oponiarzy lub szybkojeżdzących (opony Hankook Ventus Prime, S1 Evo, alternatywy)
- 2025-02-01 T-1000 was here
- 2025-02-01 Warszawa => DevOps Engineer <=
- 2025-02-01 Katowice => Administrator IT - Operating Systems and Virtualization <=
- 2025-02-01 Warszawa => Spedytor międzynarodowy <=
- 2025-02-01 Śmierć mózgu a narządy do pobrania
- 2025-01-31 A niektórym to naprawdę zależy na ekologi w miastach LPG POWRACA ;-)
- 2025-01-31 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-01-31 Łódź => Programista NodeJS <=
- 2025-01-31 Wrocław => Senior SAP Support Consultant (SD) <=
- 2025-01-31 Warszawa => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2025-01-31 Gdańsk => iOS Developer (Swift experience) <=
- 2025-01-31 Kraków => UX Designer <=