  • 1. Data: 2012-12-28 14:11:13
    Temat: Precyzyjna kalibracja generatora z kwarcem zegarkowym 32768kHz - bezstykowy pomiar
    Od: "jedrek" <w...@p...onet.pl>

    Ktoś ma jakiś sprawdzony praktycznie patent na precyzyjny, bezinwazyjny
    pomiar częstotliwości generatora taktującego w praktycznie każdym sprzęcie
    AGD posiadającym zegarek 32,768kHz (mikrofalówka, kuchenka gazowa, itd.)?
    Większość obecnie wstawianych chińskich małych rurkowych kwarców 32768Hz to
    jakaś porażka (lub kwestia dobrania "na oko" pojemności przy rezonatorze,
    lub w ogóle ich brak). Zegarki po tygodniu potrafią się rozjechać 2
    minuty!!!
    To porządny mechaniczny zegarek naścienny, kuchenny z wahadłem i kukułką,
    wagami podciąganymi na łańcuszkach potrafi chodzić nie gorzej niż
    kilkanaście sekund na tydzień rozjechania, a ich wiejska elektronika leci na
    łeb o rząd wielkości gorzej! Potem wkurza to co tygodniowe nastawianie od
    nowa czasu w tych wiejskich elektronicznych pseudozegarkach.

    Ponieważ większość tego sprzętu (zalana wielką kropą kość bez obudowy) nie
    ma dedykowanego, odseparowanego wyjścia testowego 1Hz (tak jak np. zegarki
    czasu rzeczywistego z gatunku PCF8563) - gdzie można sobie zapiąć (bez obawy
    o rozstrajanie częstotliwości drgań generatora) miernik okresu gdzie z
    taktowaniem precyzyjnym wewnętrznym tcxo 10MHz można sobie ustawić
    precyzyjnie czas trwania sekundy na 1,0000000s i zegarek w warunkach
    temperatury pokojowej chodzi wtedy nie gorzej niż 0,5sek na tydzień -
    pojawia się problem metody pomiaru częstotliwości drgań.
    Wpięcie na żywca sondą pomiarową na nóżkę rezonatora nie wchodzi w grę.
    Nawet 10pF lepszych sond pomiarowych stanowi na tyle duże rozstrojenie
    drgań, że pomiar zafałszowany (zaniżona częstotliwość). W większości
    wypadków nawet sama sonda dołożona do tych "delikatnych" zasilanych
    napięciem 1,5V generatorów (czy to zegarek naręczny, czy ścienny zegar na
    jednego paluszka R6) powoduje zerwanie drgań.
    Próbowałem wykorzystywać cewkę kilkadziesiąt mH (taka jak filtry MPX w
    układach dolby magnetofonów diory, cewka 10x10) z równoległą pojemnością
    dostrojoną do rezonansu przy 32768Hz, potem wtórnik źródłowy na fecie,
    wzmacniacz rezonansowy na wzmacniaczu ograniczniku (np UL1201, czy nawet
    zwykła p.cz. FM UL1200 z obwodem rezonansowym na wyjściu dostrojonym do
    32768kHz) liczyłem, że przez zbliżenie cewki pomiarowej uda się złapać
    stabilny odczyt - ale niestety lipa, sygnał zbyt słaby.
    Metoda ta znakomicie się sprawdza dla kwarców 12MHz, gdzie podobna cewka
    dostrojona do wskazanej 12MHz już w odległości 2cm od kwarcu chwyta pięknie
    stabilny odczyt na częstościomierzu.

    Pozostaje zrobić wtórnik źródłowy z szeregową pojemnością na bramce rzędu
    0,5pF i wpinać się tym na kwarc, czy może jest jakaś lepsza metoda, która w
    żaden sposób nie rozstroi w czasie pomiaru drgań generatora?

  • 2. Data: 2012-12-28 14:59:14
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dzień dobry

    Użytkownik "jedrek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bezinwazyjny pomiar częstotliwości generatora taktującego w
    > praktycznie każdym sprzęcie AGD posiadającym zegarek 32,768kHz
    [...]

    Polecam lekturę następującej książki: "Naprawa kalkulatorów i zegarków
    elektronicznych", Bogdan Sosiński, WNT 1986, ISBN 83-204-0751-6. Na
    stronach 103 i 104 tejże jest opisany prosty chronokomparator. W
    skrócie: czujnik pojemnościowy (kołowa elektroda o średnicy 30 mm
    wykonana na laminacie i wzmacniacz (BF245, BC107B i UL1321) dający na
    wyjściu sygnał o poziomie rzędu 10 mV. Właściwy układ pomiarowy
    zbudowany jest na 2 szt. UL1321 oraz UCY7400, UCY74193 i UCY7442.
    Odczyt za pomocą 4 szt. LED.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 3. Data: 2012-12-28 15:13:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello jedrek,

    [...]

    > Pozostaje zrobić wtórnik źródłowy z szeregową pojemnością na bramce rzędu
    > 0,5pF i wpinać się tym na kwarc, czy może jest jakaś lepsza metoda, która w
    > żaden sposób nie rozstroi w czasie pomiaru drgań generatora?

    A próbowałeś metody mechanoakustycznej? Drugi kwarc o takiej samej
    częstotliwosci powinien odebrać drgania przy zetkniętych obudowach.
    Ale może je podciągać do siebie przy zbyt mocnym sprzężeniu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2012-12-28 17:20:57
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:kbk8jt$iu1$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    > poziomie rzędu 10 mV. Właściwy układ pomiarowy zbudowany jest na 2 szt.
    > UL1321 oraz UCY7400, UCY74193 i UCY7442. Odczyt za pomocą 4 szt. LED.

    Jako student za wykonanie takiego urządzenia (w 81 lub 82) zarobiłem moje
    pierwsze prawdziwe pieniądze (5000zł).
    U mnie między kołową elektrodę a otaczającą ją masę (bezpośrednio na
    laminacie tej anteny) podłączyłem równoległy obwód LC nastrojony na 32768Hz.
    Za tym był wtórnik (prawdopodobnie na BF245) i przejście przez ściankę
    ekranującą do osobnej komory, aby wzmocniony dalej sygnał nie sprzęgał się z
    anteną.
    Antena była ze wszystkich stron ekranowana - czyli był to prostopadłościan z
    laminatu w którego jednej ściance był wytrawiony okrąg.
    Wzorcem u mnie był generator 1MHz na 7400. Kwarca owinąłem blaszką
    aluminiową do której dałem termistor (miałem jakiś taki przykręcany) i BD139
    (jako grzałką)+ 741 = razem termostat. Generator zamknięty w styropian (coś
    koło 5 x 8 x 3cm).
    1MHz zliczany w 1s uzyskanej z zegarka i wyświetlanie ostatnich 3 cyfr -
    rozdzielczość 1ppm = rząd 0.1s/dobę.
    Zleceniodawcy to wystarczało, ale widziałem jak kiedyś próbował wytłumaczyć
    zegarmistrzowi, że 999 to mniej niż 001 i nie za bardzo się udawało. Ten
    zegarmistrz używał fabrycznego chronokomparatora który wyświetlał + lub - i
    dalej zawsze mała liczba.

    Jakieś 10 lat temu zrobiłem coś podobnego (samą część analogową) i leży u
    mnie w szufladzie (mierzyliśmy zegarki w naszych kontrolerach RCP i
    wpisywaliśmy cyfrową poprawkę).
    Od tej pory już kilka razy zdarzyło mi się dobierać kwarc do zegarków
    (zarówno na ścianę jak i na rękę). Trochę to czasu zajmuje, bo po każdej
    podmianie trzeba poczekać aż ostygnie. Dobieram z dokładnością rzędu 1ppm.
    Po takim zabiegu zegarek praktycznie wymaga przestawiania tylko dwa razy w
    roku.

    Kalibrację częstościomierza przeprowadziłem w taki sposób (akurat takie
    rzeczy miałem pod ręką).
    Odbiornik DCF - nośna na jeden kanał oscyloskopu.
    Przestrajany generator 32768 na dzielnik 1:32768 i wyjście na drugi kanał (i
    z tego wyzwalanie).
    Reset licznika w odpowiednim momencie (aby zbocze wyzwalające nie było w
    przerwie DCF) i na ekranie mamy płynącą powoli nośną DCF.
    Dostrojenie generatora do zatrzymania na ekranie tej nośnej (z prędkości
    płynięcia da się policzyć odchyłkę ppm od nośnej DCF).
    Przyjąłem (bez sprawdzania), że nośna DCF jest stabilizowana atomowo.
    Taki dokładny 1Hz zmierzony moim częstościomierzem (po wygrzaniu) pokazał
    mi, że ma on (wzorzec częstościomierza) odchyłkę o 4.2ppm.
    Jak dobierałem kwarce to już nie powtarzałem kalibracji, ale przyjmowałem,
    że odchyłka częstościomierza się nie zmieniła (co zapewne jest największym
    źródłem błędu w moich obecnych pomiarach)
    P.G.

  • 5. Data: 2012-12-28 22:10:20
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:50ddc6e7$1@news.home.net.pl...

    [...]
> [...]
    > Antena była ze wszystkich stron ekranowana - czyli był to
    > prostopadłościan z laminatu w którego jednej ściance był wytrawiony
    [...]

    Nie ukrywam, że i ja popełniłem powyższy układ, a przynajmniej jego
    sondę :-)
    Sygnał z niej podałem na wejście niskoczęstoliwościowe czeskiego
    licznika
    BM 642 (coś koło tego). Toto ustrojstwo miało, OIDP, maksymalny czas
    bramkowania
    przełączny sprzętowo 10 sekund. Ale, dzięki implementacji w tymże
    IEC625 można
    było programowo znacznie wydłużyć czas bramkowania. Ponieważ
    dysponowałem
    kartą (ISA) interfejsu IEC625 wraz z odpowiednimi bibliotekami do
    C/C++, to
    spłodzenie stoswonego programiku było czystą przyjemnością.
    Początkowo, miernik BM642 był bramkowany sygnałem 10 MHz z odbiornika
    PR1
    225 kHz, produkcji bodajże firmy MJM. Potem stosowałem odbiornik GPS
    firmy
    MEINBERG.
    Pamiętam, że największym problemem było zapewnienie jakiej-takiej
    długoterminowej
    stabilizacji temeperaturowej mierzonego urządzenia. OIDP,
    termostatowane grzałki
    fotograficzne oraz akwarystyczne sprawdzały się najlepiej :-)

    Serdecznie pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 6. Data: 2012-12-28 22:58:01
    Od: "wt" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > AGD posiadającym zegarek 32,768kHz (mikrofalówka, kuchenka gazowa, itd.)?

    Budowa sondy wymaga pewnego stopnia dokładności i uwagi aby to działało.
    Natomiast urządzenia sterowane przez kwarc wydzielają fale radiowe, które
    można odebrać i użyć do kalibracji bez większego problemu. Zwykle jeden
    pikofarad to jest około sekundy na dobę. Jak jest więcej niż około 30 to
    kwarc trzeba wymienić. Jeden zwój drutu fi 0,5 na drucie w emalii fi 1 to
    jest około jeden pikofarad. Pozdrawiam