  • 71. Data: 2004-01-22 00:31:50
    Temat: Re: Poznań Internet Exchange ??
    Od: "Morel" <m...@p...pl>

    Użytkownik "mathom" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    news:bumkf3$h9v$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > GTS'a "negocjują" biedne 1000 zł / MBIT. Ta cena i tak jest chora, a IP
    nie

    Tak czytam sobie te posty i czytam, nasuwa mi sie jeden wniosek -
    wetknelismy kij w mrowisko. Wyglada na to ze wiekszosc osob uczestniczacych
    w tej dyskusji jest zwolennikami wysokich cen i telekomuny. Cena 1000zl
    netto za 1Mbit/s jest chora - bo zapytam was - jak na to zarobic? Jesli
    firma X sprzedaje usluge Y, to ile ta usluga Y musi kosztowac przy takiej
    cenie za 1Mbit/s? Przeciez uslugi swiadczy sie nie po to, zeby utrzymywac
    tylko i wylacznie lacze i operatora, ale po to zeby te uslugi przynosily
    zysk. Takie ceny sa blokada, ktora bardzo skutecznie dziala - nie ma szans
    na rozwoj w Polsce - chyba ze ktos jest maharadżą.

    pozdrawiam,
    Adam Grzesko
    m...@p...pl

  • 72. Data: 2004-01-22 01:59:38
    Od: rkowal <r...@o...pl>

    mathom wrote:
    > Wobec zainstnia?ej sytuacji i tak na prawd? niewielkiej naszej si?y
    > przetargowej wobec ISP proponuj? stworzyae co? na kszta?t WIX'a i wspólnie
    Hostuje sie w Poznaniu od niecalego roku i komunikacja z Pozmanem
    dotad nie szwankowala. Byc moze mam niskie wymagania bo przedtem
    uzeralem sie z CST :)

    Od kolegow z Poznania wiem, ze nie zawsze bywa rozowo, jednak uwazam,
    ze to wlasnie Pozman ze wzgledu na swoja istniejaca infrastrukture jest
    w sposob oczywisty predystynowany do odegrania roli organizatora PIEX.
    Sadze, ze w pierwszym kroku nalezaloby zbadac, czy istnieje wola po
    stronie Pozmanu podjecia sie tego oraz znalezienia alternatywy dla
    bramki z TP SA.

    Oczywiscie mozna probowac zrobic cos rownolegle na wypadek, gdyby
    Pozmanowi zabraklo determinacji lub mozliwosci, jednak bylbym daleki od
    niedoceniania Pozmanu, jakby nie patrzec jednego z najlepiej
    funkcjonujacych MANow w Polsce.

    > walczyae ze zmow? cenow? i monopolem. Lokale s?, ch?tni te? pewnie by si?
    > znale 1/4 li. Z tego co wiem ICP chcia? co? takiego ju? zrobiae.
    Sytuacja jaka ma miejsce w najwiekszym stopniu dotknela niewielkie
    podmioty, dla ktorych bedzie problemem skokowy wzrost kosztow oraz
    koniecznosc natychmiastowej reakcji.

    W tydzien wlasnego MANu nie da sie zrobic. Niestety nie da sie go tez
    zrobic metodami domowymi. Wszelkie amatorskie proby (co znam z praktyki
    w innym miescie) sa raczej skazane na niepowodzenie. Czy to oznacza, ze
    mozna tylko zalamac rece? Chyba nie...

    > Dzisiaj rozmawia?em z kilkoma z Was - wszyscy uciekaj? z MAN'a - tworz? si?
    > "komuny ??czowe" itd. itp. Mo?e by tak zrobiae wreszcie co? porz?dnie i
    > wspólnie zamiast rozbijaae si? na ma?e grupki, które od wielce wielmo?nego
    > GTS'a "negocjuj?" biedne 1000 z? / MBIT. Ta cena i tak jest chora, a IP nie
    No coz, wydaje mi sie ze to na poczatek jest wlasciwe rozwiazanie.
    Dlaczego? Dla hostera przylaczenie sie do takiej "komuny" nie jest
    specjalnie skomplikowane technicznie, ani kosztowne, wystarczy przewiezc
    swoj sprzet do "komuny" :-) BTW dzieki! Podoba mi sie ta nazwa!

    Nie uwazam tez aby bylo cos ponizajacego w negocjowaniu z firmami typu
    GTS, Crowley czy TKTelecom zakupu x mbps za jakas tam cene. To jest
    kwestia oszacowania wartosci oferty do ceny ktora trzeba zaplacic.

    "Komuna" czy jak ja na to mowie "Datacenter dla ubogich" ;-) do ktorej
    da sie doprowadzic odpowiednia ilosc mbps o odpowiedniej jakosci za
    odpowiednia cene, moze byc idealnym rozwiazaniem dla firm, ktore od
    wczoraj musza sie tlumaczyc klientom dlaczego "im nie dziala" (chociaz
    klient ma to tak na prawde w d....)

    Bo tak naprawde oszczednosc nie pojawia sie w koszcie mbps tylko jak
    najlepszym wykorzystaniu pasma przez wielu uzytkownikow. Jestem
    przekonany, ze 4 firmy z ktorych kazda kupuje po 2 mbps z latwoscia
    zmiesci sie w jednym 6 mbps pasmie. No i oczywiscie troche latwiej
    negocjowac ta cene mbpsa...

    > bramka juz pada - pingi potrafi? w trakcie dnia skakaae do 60 ms ... co
    > b?dzie jak jeszcze przypnie si? tam ten pozna?ski potentat ??!!
    Nalezy sie przygladac temu co sie dzieje... Byc moze jak wiekszosc firm
    wyniesie sie z Pozmanu to i tam zacznie znowu dobrze dzialac ;-)

    > Czekamy na propozycje i proponujemy jedno wspólne spotkanie ludzi na
    > powa?nie zainteresowanych tak? inicjatyw? w przysz?ym tygodniu gdzie? w
    Oczywiscie wszystko to co napisalem w intencji mialo zareklamowac moja
    propozycje :-) Mam w Poznaniu 100m2 pustego biura w ktorym dotad stalo
    troche moich serwerow (miedzy innymi PLIKoskop) podlaczonych do Pozmanu
    Podstawowa infrastruktura pozwalajaca na rozbudowe pasma i podlaczenie
    nawet kilkunastu szaf R19 jest. Moge sie podzielic tymi zasobami na
    zasadach partycypacji w kosztach - "Komuny" czy "Datacenter dla ubogich"
    jak kto woli... Z tym, ze poniewaz nie jestem z Poznania moge sie
    spotkac i porozmawiac tylko dzisiaj (22/01/04) "na chodzie" bede od 9.00
    do oporu nozna dzwonic - 0501-326717.

    Na koniec kilka slow o TP SA. TP SA = FT + Kulczyk. Grupa nacisku to
    glownie francuskie firmy, ktorych wyzsi oficerowie TP SA nie wywala za
    drzwi. Kulczyk = Wielkopolska. Besposrednie dotarcie do tego pana
    przynajniej dla niektorych poznaniakow nie powinno byc trudne. Jak ktos
    moze i chce zabonusowac niech cos zdziala. W druga strone to tez
    funkcjonuje, co prawda pan Kulczyk nie ma najlepszego PR ale z pewnoscia
    nie zalezy mu na tym aby byl jeszcze gorszy. ".... oddaj nasza bramke
    miedzysieciowa" - tylko w sposob bardziej zrozumialy dla ogolu i dosadny
    oraz ze skutecznoscia internetu byc moze poruszy pare osob a z pewnoscia
    autorom akcji poprawi kiepskie od kilkudziesieciu godzin samopoczucie.

    Jesli sie nie uda to jestem za jakas forma bojkotu TP SA. Co prawda
    wciaz dominuja, ale juz nie tak jak kiedys i co najwazniejsze beda
    tracic pole. Pilka jest po stronie duzych graczy. Polgodzinna blokada
    komunikacji z TP SA z pewnoscia trafi jako wiadomosc dnia do dziennika +
    petycja do UOKiK + co tam jeszcze jest. Specom od technikaliow proponuje
    tez doglebna analize gdzie TP SA zaboli. Oczywiscie w zakresie
    obowiazujacego prawa i bez narazania sie na kary umowne. Nawet jesli
    skala protestu nie bylaby duza, to i tak warto, chocby po to zeby
    zobaczyc ilu nas jest takich, ktorym "nie jest wszystko jedno" ;-) Jak
    cos z tego bedzie to zapraszam do Wroclawia i stawiam piwo...

    Pozdrawiam serdecznie

    Robert Kowal

  • 73. Data: 2004-01-22 03:08:03
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    rkowal <r...@o...pl> wrote:
    > W tydzien wlasnego MANu nie da sie zrobic.

    Trzeba było zrobić statystyki: z/do których AS-ów idzie najwięcej
    ruchu (i dlaczego TPSA) i z nimi próbować robić krosy/PIX-a.

    Jeśli prawdziwy ruch jest gdzie indziej, to wchodzenie w PIX-a
    jest stratą czasu.

    p.

    http://nerdquiz.sgh.waw.pl/ -- polska wersja quizu dla nerdów ;)

  • 74. Data: 2004-01-22 05:50:00
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    mathom <m...@p...pl> wrote:

    > cena.

    To Ty chyba jednak masz słabe pojęcie o rynku w tym zakresie w Polsce. Jeśli
    wymagasz jakości - musisz za nią zapłacić.
    A skoro 1kzł za 1Mb to dla Ciebie dużo, to jestem ciekaw jakiej ceny byś
    oczekiwał za łącze dla operatora z dobrymi tranzytami na świat/Polskę.
    50zł za 1Mb?

    --
    Przemysław Maciuszko
    Hodowla kotów szkockich 'Z Kampinosu*PL'

  • 75. Data: 2004-01-22 07:16:36
    Od: "Marek Iwanejko" <m...@h...tpi.pl>

    a...@q...nu.pl wrote:
    > Oczywiscie ze nie mozna dostac 3 Mbit za 30$, natomiast widzialem oferte
    > providera oferujacego w stanach lacze 100 mbit za 1000 bucksow na miecha....
    > to chyba wyjasnia wszystko.

    Mówisz o www.cogentco.com? No i super.
    Ale jeśli myślisz, że wyciągniesz pełne 100 Mbps od nich w świat
    to chyba jesteś w błędzie...

    pozdr,
    m.

  • 76. Data: 2004-01-22 07:26:14
    Od: "Marek Iwanejko" <m...@h...tpi.pl>

    mathom <m...@p...pl> wrote:
    > Wobec zainstniałej sytuacji i tak na prawdę niewielkiej naszej siły
    > przetargowej wobec ISP proponuję stworzyć coś na kształt WIX'a i wspólnie
    > walczyć ze zmową cenową i monopolem.

    Wytłumacz mi (a może jednak przede wszystkim sobie ;-)
    jak powołanie to życia "PIXa" będzie walczyć z "monopolem"?

    Przecież to że będziesz miał nawet Gigabit do innych sieci w Poznaniu
    dalej nie rozwiąże Twojego problemu z _trazytem_ (przecież
    to na ceny tranzytu narzekasz).

    Węzły międzyoperatorskie są fajne, ale nie są panaceum na wszytsko.
    Pewnie patrzysz na ceny i IXsy na zachodzie i w USA.

    A to też nie tak, że wykładasz 1000$ miesięcznie i masz gigabit
    aż po kraniec świata. To że np. duży operator (np. Telia) jest w jakimś
    węźle obecna to wcale nie znaczy, że będzie się chciał peerować.

    A dlaczego w Poznaniu Twoim zdaniem jest za mało providerów?
    Może jest mało skłonnych płacić stawki jakie są na rynku?

    1000 PLN/ Mbit łaską GTS? <dzyń dzyń> obudź się człowieku. żyjemy
    w świecie rzeczywistym.

    BTW: A jak nie stać Cię na samodzielne duże łącze dla serwisu to
    wykup kolokowany serwer w jakimś datacenter - taniej Cię wyjdzie...

    Lokale są, chętni też pewnie by się
    > znaleźli. Z tego co wiem ICP chciał coś takiego już zrobić.
    > Dzisiaj rozmawiałem z kilkoma z Was - wszyscy uciekają z MAN'a - tworzą się
    > "komuny łączowe" itd. itp. Może by tak zrobić wreszcie coś porządnie i

    ponawiam pytanie: i co Ci da taka komuna w aspekcie tranzytu?

    pozdr,
    m.

  • 77. Data: 2004-01-22 07:50:30
    Od: "Marek Iwanejko" <m...@h...tpi.pl>

    Morel <m...@p...pl> wrote:
    > Użytkownik "mathom" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
    > nie
    >
    > Tak czytam sobie te posty i czytam, nasuwa mi sie jeden wniosek -
    > wetknelismy kij w mrowisko.

    Jassssne.

    > Wyglada na to ze wiekszosc osob uczestniczacych
    > w tej dyskusji jest zwolennikami wysokich cen i telekomuny.

    Chyba jednak nie.
    Większość chętnie by przyszła do Ciebie jeśli byś zapropoponwał
    dostęp do polskiego i światowego Internetu w cenie poniżej 1000 PLN / Mbit.
    Całe rzesze potencjalnych klientów już masz...dlaczego nie
    chcesz rozkręcić takiego dobrego interesu? ;-)

    m.

  • 78. Data: 2004-01-22 08:30:40
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    w...@i...pl (Bartosz Waszak) napisał(a):

    > jeśli chodzi o usługi tranzytu zawierające pasmo gwarantowane do TPSA
    > są znacznie droższe od usług bez tranzytu do TPSA z oczywistych
    > względów, i tak jest u każdego operatora.

    Chcesz powiedziec, ze ktokolwiek w Polsce sprzedaje *gwarantowany*
    dostep do TPNET? Ciekawe...

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com/ ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * JID: v...@j...atman.pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 79. Data: 2004-01-22 08:32:04
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Marek Iwanejko <m...@h...tpi.pl> wrote:

    > Mówisz o www.cogentco.com? No i super.
    > Ale jeśli myślisz, że wyciągniesz pełne 100 Mbps od nich w świat
    > to chyba jesteś w błędzie...

    Właśnie. Przepustowość którą oni sprzedają, ograniczona jest praktycznie
    tylko do ich szkieletu. Nawet wyjścia do innych sieci są tragiczne, nie
    mówiąc już o tranzycie w świat. No ale za tę cenę, to trudno się dziwić.

  • 80. Data: 2004-01-22 08:34:21
    Temat: Re: Pozna? Internet Exchange ??
    Od: m...@n...pl

    Bartosz Waszak <w...@i...pl> wrote:
    > ostatnio stane?o na tym, ?e nikt z zainteresowanych nie by? w stanie
    > doj?? do w?z??w gdzie si? znajduj? operatorzy (Taczaka - PKP,
    > Marcelinska - Telenergo itp). ICP by?o sk?onne zapewni? pod??czenie w kilku
    > punktach (co? na wz?r na wix.aster.pl) i transmisje gigabitethernet
    > pomi?dzy tymi w?z?ami.
    hihi i co bedziesz sie stykal z pinmgmasterami:) Pogadamy przy piwie;)
    pz

    --
    http://www.netsync.pl/~mazek/ : nic-hdl: MM3380-RIPE
    GnuPG 6687 E661 98B0 AEE6 DA8B 7F48 AEE4 776F 5688 DC89