  • 61. Data: 2018-07-05 19:10:54
    Temat: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 5 lipca 2018 10:06:56 UTC-5 użytkownik kk napisał:

    > A nie dachowanie ?

    Nieee, przeciez opony kiepskie, slizgaly by sie ;)

    A na powaznie to roznie moze byc, zaleznie od tego na co sie trafi i jak zareaguje...

  • 62. Data: 2018-07-05 23:49:19
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-05 o 09:50, J.F. pisze:

    > No tak, razem z torem to kosztowna, szczegolnie jak dojdzie klepanie
    > auta.

    Jakie klepanie auta? Chyba nigdy nie widziałeś jak tam jest? Nawet jak
    wylecisz z toru, to nic się nie stanie. Nie ma tam krawężników :-D
    Ten w Pszczółkach jest tak kręty, że zawrotnych prędkości również nie da
    się osiągnąć, szczególnie moją ciężką landarą.

    > Ale ... mozesz podac jakies przykladowe roznice ?
    > Czy to nie bedzie tak, ze beda sie o 5 s czasy roznily

    Opiszę precyzyjniej by wątpliwości nie było. Dokładnych wartości też już
    nie pamiętam ale różnice między nimi - owszem.

    Akurat tam, gdzie ja śmigałem nieco inaczej pomiar wyglądał. Nie
    mierzyłem czasu przejazdu ale prędkość na wyjściu łuku i potem na
    prostej. Bramka z radarem była tam ustawiona. Zimą testy czyniłem.
    Temperatura była minimalnie ujemna. Kałuże były zamarznięte. Asfalt toru
    czarny - bez śniegu i zanieczyszczeń.

    Testowałem opony własne, wszystkie 245/40/R18: nówki zimowe Bridgestone
    Blizzak, średnie letnie nowe Uniroyal (modelu już nie pamiętam), używane
    1 sezon letnie Dunlopy Sport Max RT XL (na tych jeżdżę obecnie).

    Chodzi o zakręt 90st po lewej i prostą pod 8-ką, na czerwono, jak na mapce:
    https://autodrompomorze.pl/pl/autodrom/

    Na wyjściu z zakrętu na rozgrzanych (trudno było je dotknąć) zimówkach
    góra 60km/h. Na zimnych (czyli takich jak się ma przy normalnej jeździe)
    katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
    zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok 95-100km/h
    choć tu za bardzo mi strach dupę ściskał by patrzeć na radar. Trener
    musiał mnie informować o odczytach i tyle podawał. Te ostatnie dawały
    taki efekt jakby jakaś siła trzymała auto przyklejone do asfaltu.

    Nie mam żadnego testu tej samej opony jako nowej i po np. 2 sezonach.
    Mogę jedynie przypuszczać, że na suchym torze niewiele się zmieni
    natomiast na mokrym różnica byłaby zasadnicza. Im świeższy bieżnik, tym
    lepiej wodę odprowadza.

    > A mnie zastanawiaja opinie klientow w kilku stronach sprzedawcow.
    > Czy to mozliwe, zeby opona byla jednoczesnie znakomita i mierna ?
    > Bo taki jest rozrzut.

    Oczywiście :-) Bo jak te opinie powstają? Tworzą je użytkownicy. No i
    teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem, który 2
    lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk, niezależnie
    od zachowania się tych opon. A gdy tą samą oponę założy ktoś, kto
    wykorzystuje możliwości opon w powiedzmy 70% na co dzień, bo lubi
    depnąć, ostrzej skręcić itp. i zobaczy, że względem poprzednich wynosi
    mu auto w krzaki przy tym samym stylu jazdy, to będzie na nie psioczył.

    Dlatego takie opinie można sobie poczytać ale ostrożnie. Ja to robię
    tak, że interesują mnie wyłącznie negatywne. Wtedy czegoś mogę się
    dowiedzieć bardziej rzetelnego.

    > Albo np Dębica navigator. Starszy model mniejszego rozmiaru ma w/g
    > etykiety na mokro klase E. Wieksza, nowsza - B.
    > To powinno byc zmierzone zgodnie z przepisem i na podstawie wyniku
    > ustalone. Roznica powinna byc spora.

    Dlatego UE o to walczy. W chwili obecnej każdy producent po swojemu
    sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np. Dunlopa i
    nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki - o
    klasę wyższa.

    Jest jeszcze jedna rzecz, której nie ma w testach - przyczepność boczna.
    Co z tego, że opona na wprost zahamuje w miejscu kiedy to ta sama opona
    w zakrętach będzie zachowywała się jak posmarowana smalcem.

    > I masz jakies problemy na zakretach ?

    Koszmarnie bardzo to zależy od opony. Mam swoje stałe trasy i wiem, że
    na zimówkach ten sam zakręt pokonuję z max 60km/h a na letniej, nawet
    przełożonej tego samego dnia by warunki były te same - 90km/h.

    > Mowimy o zwyklych krajowkach, jak z tego filmu, czy np po miescie i
    > skrecaniu na skrzyzowaniach pod katem prostym ?

    Na skrzyżowaniach? No coś Ty! Tam bardzo ostrożnie prowadzę. Racjonalnie
    podchodzę do dróg. Np. na Estakadzie w Gdyni 100km/h, ale w centrum
    40-tka nie jest niczym niezwykłym.

    Jeśli przyciskam mocniej (w sensie szybkości) to tylko poza miastem i
    tylko w widocznych miejscach za dnia. Nocą dużo rzadziej i raczej na
    S-kach czy autostradach.

    > Moze na torze, bo w cywilu ... zimno czy cieplo, letnie zima, zimowe
    > latem - nie czuje roznicy.

    Bo masz lekkie auto. Zgadłem? Moje waży 1800kg. W poprzednim 1200kg
    różnice były znacznie mniej dostrzegalne. Aby było co porównać, to
    najlepiej na tor wyjechać. Tam gdzie ja pojadę max 100km/h, Ty możesz
    dać radę np. przy 130km/h. Więc różnice dostrzeżesz dopiero przy 130km/h
    i ostrych zakrętach. Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
    takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie różnic. A
    ja już tak.

    > No, ona miala mocny silnik. Choc to tylko 130KM.
    > Mozna sie bylo rozpedzic.

    To nawet nie o to chodzi. Moc ma niewiele do gadania w zakrętach przy
    cywilnej jeździe. Zawieszenie jakieś dziwne. Tendencja jakby do
    gwałtownego przełamywania przy przekroczeniu pochylenia bocznego. Albo
    jeszcze inna rzecz: zachowanie kierownicy. Po puszczeniu jej koła
    prostują się a trochę większa prędkość powodowała coś odwrotnego. Klęska
    jak dla mnie. A, samochód był w salonie kupowany więc nówka.

    > Musze kiedys sprobowac.

    Naprawdę warto. Ja sobie zażyczyłem 2h kursu z przepisów. Tak się
    zagadaliśmy, że 5h z tego wyszło :-) Chodziło mi o aspekty, których na
    prawku nie poruszają.

    > Niestety - najblizej mam to
    > http://www.siescigam.pl/tory-wyscigowe/tor-osrodek-w
    roclaw-rakietowa/

    > I cos mi sie wydaje, ze to jest za malo, aby pocwiczyc na suchym
    > asfalcie.

    Tor musi być bezpieczny by laik taki jak ja nie rozwalił auta nawet gdy
    wyleci z toru. Jazda ma sens tylko z instruktorem u boku. Sam z siebie w
    życiu nie doświadczysz efektów takich jak profesjonalista może
    zademonstrować.

    Aha - jeszcze jedno. Auto zawsze własne. Akurat tam, gdzie ja ćwiczyłem
    można było jakąś BMW poszaleć ale nie o to chodzi by poznawać cudze lecz
    należy poznać własny sprzęt bo nim na co dzień podróżujesz.

    > To imo - wieksze byloby zagrozenie, ze drugiego nie da sie ominac, niz
    > to, ze auto testu losia nie zaliczy.

    Oczywiście. Jeśli wszystkie klęski żywiołowe wystąpią na raz to nic się
    nie da zrobić.

    > Ale ile tego jest - po odjeciu pieszych zostanie moze z 1500 w calej
    > Polsce, a miliony przejezdzaja i nic.

    1500 to mało? Nie wiem co liczysz, czy tylko śmiertelne? Bo ja
    policzyłbym również coś, co na obwodnicy widziałem ze 2 miesiące temu.
    Chodzi o to miejsce:

    https://www.google.pl/maps/place/Obwodnica+Trójmiast
    a/@54.5289894,18.45503,3a,75y,165.69h,104.52t/data=!
    3m9!1e1!3m7!1szw7ciP0SMsO7kvo0jIHmig!2e0!7i13312!8i6
    656!9m2!1b1!2i42!4m5!3m4!1s0x46fd7576e2564e0d:0x3886
    4b68b74e2234!8m2!3d54.3797873!4d18.5110536

    Gość wyprostował lekki zakręt i wjechał w las. Wyszedł tylnym oknem bo
    drzwi były drzewami przyblokowane :-) Droga sucha, prędkość ze 140km/h
    byle jakie opony i zaczął tańcować.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 63. Data: 2018-07-05 23:50:36
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2018-07-05 o 17:19, Cavallino pisze:

    > Zapomniałeś o obowiązkowym doliczeniu vat i dochodowego przy sprzedaży
    > opony.

    Taaaa ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 64. Data: 2018-07-06 06:06:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 5 Jul 2018 23:49:19 +0200, Marek S napisał(a):
    > Jakie klepanie auta? Chyba nigdy nie widziałeś jak tam jest? Nawet jak
    > wylecisz z toru, to nic się nie stanie. Nie ma tam krawężników :-D

    Za to widze barierki z opon blisko :-)

    > Ten w Pszczółkach jest tak kręty, że zawrotnych prędkości również nie da
    > się osiągnąć, szczególnie moją ciężką landarą.

    Ja sie boje ze kiedys przestrzele przy duzej predkosci

    Cos tego typu
    https://www.youtube.com/watch?v=MXSFXPtcrlE

    czy takich
    https://www.youtube.com/watch?v=rK2itPIecGU
    https://www.youtube.com/watch?v=2Kzs-0fNU5c

    niewatpliwie bylo za szybko - ale o ile ?

    czy https://youtu.be/b4Enj8f-Eh8?t=110

    Jeden przejechal, drugi nie przejechal,
    trzeci myslal ze przejedzie .. i moze mial racje

    https://www.youtube.com/watch?v=jEmFQV89ByE

    P.S. takie poslizgi to ja jedna reka ..
    https://www.youtube.com/watch?v=cnBOXcR9ysU

    Albo
    https://www.youtube.com/watch?v=kLHlD4-UuzY

    tempo przyspieszyli, na rondzie bylo ledwo 55,
    ale pod koniec ... da sie skrecic na skrzyzowaniu z 88km/h :-)

    I to na najtanszych oponach - bo z przetargu :-)

> [...]
    > prostej. Bramka z radarem była tam ustawiona. Zimą testy czyniłem.
    > Temperatura była minimalnie ujemna. Kałuże były zamarznięte. Asfalt toru

    Hm, ale z powodu zimy nie wiadomo czy nie mial drobnej warstewki
    szronu.

> [...]
    > 1 sezon letnie Dunlopy Sport Max RT XL (na tych jeżdżę obecnie).
    >
    > Chodzi o zakręt 90st po lewej i prostą pod 8-ką, na czerwono, jak na mapce:

    Jak na zlosc mapka nie dziala

> [...]
    > katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
    > zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok 95-100km/h

    Zeby jeszcze miec pewnosc, ze to nie z powodu zimy ..

    > choć tu za bardzo mi strach dupę ściskał by patrzeć na radar. Trener
    > musiał mnie informować o odczytach i tyle podawał. Te ostatnie dawały
    > taki efekt jakby jakaś siła trzymała auto przyklejone do asfaltu.

    Ponoc niektore sportowe takie sa ... ale wymieniac trzeba w polowie
    wyscigu :-)

> [...]
    > Mogę jedynie przypuszczać, że na suchym torze niewiele się zmieni
    > natomiast na mokrym różnica byłaby zasadnicza. Im świeższy bieżnik, tym

    Ano, na aquaplaning bieznik musi byc wysoki.
    Ale jak wody mniej ?

> [...]
    > teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem, który 2
    > lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk, niezależnie

    Myslisz, ze przy popularnych modelach, za popularna cene, tez tak
    bedzie ?

> [...]
    >
    > Dlatego takie opinie można sobie poczytać ale ostrożnie. Ja to robię
    > tak, że interesują mnie wyłącznie negatywne. Wtedy czegoś mogę się

    Ogolnie tez tak robie ... ale przy bardziej skomplikowanym sprzecie,
    bo przy oponach to IMO nie bardzo ...

> [...]
    > sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np. Dunlopa i
    > nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki - o

    Ale wlasnie to juz nie jest "po swojemu", tylko wedle jednolitych
    przepisow.

> [...]
    > Jeśli przyciskam mocniej (w sensie szybkości) to tylko poza miastem i
    > tylko w widocznych miejscach za dnia. Nocą dużo rzadziej i raczej na

    Musielibysmy kiedys po jednej drodze przejechac.
    Po kraju to w zasadzie w ciemno przynajmniej 120 pojade - najwyzej
    bedzie lekkie hamowanie przed ostro wygladajacymi zakretami.

    https://youtu.be/fHF-G72LOfM?t=49

    tu panowie nie boja sie 200 w zakretach - i nie jest to autostrada.

    > Bo masz lekkie auto. Zgadłem? Moje waży 1800kg. W poprzednim 1200kg
    > różnice były znacznie mniej dostrzegalne.

    Vectra kombi, wczesniej mondeo kombi - nawet nie wiem ile to wazy, bo
    mnie dane fabryczne czasem dziwia.
    niby 1400-1600kg, a ze to 1.9D, wiec powinno byc ~1500 ..

    > Aby było co porównać, to
    > najlepiej na tor wyjechać. Tam gdzie ja pojadę max 100km/h, Ty możesz
    > dać radę np. przy 130km/h. Więc różnice dostrzeżesz dopiero przy 130km/h
    > i ostrych zakrętach.

    No i to mnie wlasnie dziwi - jesli ja pojade 130 (zakladajac) to czemu
    masz problemy przy 100 ? I to na drogich, dobrych oponach ?

    > Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
    > takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie różnic. A
    > ja już tak.

    Otoz to - jak widac da sie pojechac 200 zwykla droga, i to wcale nie
    trzeba byc Holowczycem, wiec wcale mnie nie dziwi ze nie mam problemow
    np przy 150, za to sie zastanawiam ile Ty jezdzisz, ze masz problemy
    :-)

> [...]
    > prostują się a trochę większa prędkość powodowała coś odwrotnego. Klęska
    > jak dla mnie. A, samochód był w salonie kupowany więc nówka.

    Tego nie pamietam. Raczej normalnie sie prowadzila, w zaleznosci od
    zuzycia i ilosci kolizji, moze wiatru, powyzej 180 potrafila jakos
    niestabilnie jechac
    Za to w owym czasie przejechalem kawalek Astra 2, i tam mnie
    zaskoczylo, ze jak hamuje w zakrecie, to samochod ma tendencje do
    zaciesniania skretu. Trzeba sie bylo skupic.

    roclaw-rakietowa/

    > Tor musi być bezpieczny by laik taki jak ja nie rozwalił auta nawet gdy
    > wyleci z toru.

    No wlasnie - odpowiednio duzy, zeby sie dalo do tych 100-120
    rozpedzic, i spokojnie wyhamowac, jak sie wypadnie.
    Czyli duzo asfaltu, a to kosztuje ...

    https://www.youtube.com/watch?v=xknA1bGFgB8
    to nie sprawia wrazenia miejsca, gdzie mozna sobie pocwiczyc wypadanie
    z zakretu

> [...]
    > można było jakąś BMW poszaleć ale nie o to chodzi by poznawać cudze lecz
    > należy poznać własny sprzęt bo nim na co dzień podróżujesz.

    Malo, jesli zalozyc, ze 20 mln pojazdow pokonuje 10 kkm rocznie, wiec
    przynajmniej z 5 tys zakretow. Czyli raz na ~60 mln zakretow.

> [...]
    >
    > Gość wyprostował lekki zakręt i wjechał w las. Wyszedł tylnym oknem bo
    > drzwi były drzewami przyblokowane :-) Droga sucha, prędkość ze 140km/h

    No fakt, trzeba by doliczyc, a to nawet wypadek nie byl w policyjnym
    zargonie.

    J.

  • 65. Data: 2018-07-06 11:35:45
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Zdarzenie zostalo upublicznione i osoby biorace udzial w dyskusji
    > zwolnione sa od odpowiedzialnosci karnej za nie powiadomienie organow o
    > zdarzeniu.

    Dlaczego? Jakiś paragraf dotyczący tego zwolnienia?

    --
    [ Yaris I FL 1.3 '04 & Hayabusa '00 & Yamaha YP-125R '07 ]
    [ PMS+ PJ+ S+ p+ M- W P+:++ X+ L++ B+ M++ Z+++ T w- CB++ ]

  • 66. Data: 2018-07-06 19:13:06
    Od: Kviat

    W dniu 2018-07-04 o 17:58, Marek S pisze:

    > Nie zwiększyłem też limitów prędkości dla siebie a wręcz przeciwnie -
    > trzymam większe odstępy na drogach szybkiego ruchu (choć to nic nie daje
    > bo zawsze ktoś wyprzedza mnie wtedy z prawej strony tylko po to by
    > jechać przede mną - trójmiejska mentalność kierowców się kłania).

    Do trójmiejskiej mentalności jeszcze dodam :)
    Kierunkowskazy są zbędnym dodatkiem, no czasem, chyba przez
    roztargnienie, służą do jednego mrugnięcia w trakcie zmiany pasa, albo
    pod koniec zmiany pasa (ten zwyczaj obejmuje całe Trójmiasto, nie tylko
    obwodnicę).
    Jadąc obwodnicą lewym pasem, wyprzedzając konwój tirów jadących prawym
    pasem, na tempomacie (oczywiście), prawie zderzak w zderzak, na 100% po
    chwili z tylu będzie ci ktoś "walił" długimi żebyś mu zjechał (między
    tiry...) i będzie ci wisiał na dupie na metr, bo on przez ciebie musiał
    hamować z przepisowych 200km/h, a ty mu blokujesz. Tak długo będzie
    "walił" światłami, dopóki nie wyprzedzisz kolumny tirów i mu nie
    zjedziesz, bo w pale mu się nie mieści, że nie masz ochoty wciskać się
    na żyletkę pomiędzy tiry jadące prawym pasem.

    I z drugiej mańki :)
    Przykładowy zjazd z obwodnicy w kierunku Wrzeszcza w ul.Słowackiego
    (jadąc od strony A1 w stronę Gdyni, węzeł Matarnia, centrum handlowe
    itd. więc spory ruch). Wszyscy miejscowi grzecznie czekają żeby się
    włączyć do ruchu w ulicę Słowackiego. Na zjeździe jezdnia dość szeroka,
    więc "zagraniczne" (głównie tablice warszawskie, jak zaobserwowałem...)
    przycinają lewą stroną, połową auta jadąc po żwirowym poboczu, bo wydaje
    im się, że są cwaniakami i sobie ten koreczek oleją. Na końcu zwykle i
    tak czekają, bo tam nie jest wcale tak łatwo włączyć się do ruchu w
    ul.Słowackiego stojąc po lewej stronie (można skręcić tylko w prawo).
    Często zirytowani, bo ci z jego prawej jednak się włączają, a on musi i
    tak czekać, wyskakują "na siłę" i wymuszają pierwszeństwo na jadących
    ul.Słowackiego, często wskakując od razu na lewy pas ul.Słowackiego.
    Mam nadzieję, że napisałem zrozumiale, bo miejsce specyficzne i trzeba
    to zobaczyć na własne oczy, żeby zrozumieć na czym polega problem skrętu
    w prawo w ul.Słowackiego zajmując lewą (a nie prawą) stronę dojazdówki ;)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 67. Data: 2018-07-06 19:37:32
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 6 lipca 2018 12:13:07 UTC-5 użytkownik Kviat napisał:
> [...]

    > w prawo w ul.Słowackiego zajmując lewą (a nie prawą) stronę dojazdówki ;)

    tu?
    https://www.google.com/maps/@54.3761886,18.5163767,3
    a,75y,216.82h,73.55t/data=!3m7!1e1!3m5!1sKRVW-rTITWd
    pr5ahk2VD1Q!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoi
    d%3DKRVW-rTITWdpr5ahk2VD1Q%26output%3Dthumbnail%26cb
    _client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%
    26h%3D100%26yaw%3D152.0255%26pitch%3D0%26thumbfov%3D
    100!7i13312!8i6656

  • 68. Data: 2018-07-06 19:46:29
    Od: Kviat

    W dniu 2018-07-06 o 19:37, s...@g...com pisze:

> [...]
    _client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%
    26h%3D100%26yaw%3D152.0255%26pitch%3D0%26thumbfov%3D

    Dokładnie to miejsce.
    Nawet widać ślady opon na tym żwirowym poboczu :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 69. Data: 2018-07-06 19:51:23
    Od: Kviat

    W dniu 2018-07-06 o 19:46, Kviat pisze:

> [...]
    100!7i13312!8i6656

    > Dokładnie to miejsce.
    > Nawet widać ślady opon na tym żwirowym poboczu :)

    https://www.google.com/maps/@54.3752938,18.5159876,3
    a,53y,24.67h,72.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKWvYvUxju3VM
    xwgTr-OQWw!2e0!7i13312!8i6656

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 70. Data: 2018-07-06 20:05:55
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 6 lipca 2018 12:51:26 UTC-5 użytkownik Kviat napisał:

> [...]
    100!7i13312!8i6656

    > https://www.google.com/maps/@54.3752938,18.5159876,3
    a,53y,24.67h,72.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKWvYvUxju3VM

    Rzeczywiscie cos te kierowce u was dziwne.
    Po co stawac przy brzegu na tym zjezdzie?
    Sami podpuszczacie przyjezdnych do dziwnych zachowan. Jakbym miejsca nie znal to bym
    tez sie ryl do konca sadzac ze tam jest jakas inna opcja i dlatego jestescie mili i
    robicie miejsce.
    A tu zonk. Stawac na srodku lub w kratke i sie problem rozwiaze. :)