eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyPowód, dla którego warto zadbać o oponyRe: Powód, dla którego warto zadbać o opony
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
    OSTED!not-for-mail
    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Powód, dla którego warto zadbać o opony
    Date: Fri, 6 Jul 2018 22:42:18 +0200
    Organization: ATMAN - ATM S.A.
    Lines: 183
    Message-ID: <phok7e$8h8$1@node1.news.atman.pl>
    References: <phe9vh$oqk$1@node2.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <phg107$bk7$1@node2.news.atman.pl>
    <6...@g...com>
    <phgosj$gt0$1@node1.news.atman.pl>
    <e...@g...com>
    <phintt$ric$1@node2.news.atman.pl>
    <0...@g...com>
    <phisdh$vno$1@node2.news.atman.pl>
    <5b3cff96$0$606$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj1d0$o1g$1@node1.news.atman.pl>
    <5b3d0e77$0$618$65785112@news.neostrada.pl>
    <phj83h$ut3$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@4...net>
    <phm3p3$pq0$1@node1.news.atman.pl>
    <168crkn4dzbxa.1ij7m7el85xwe$.dlg@40tude.net>
    NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: node1.news.atman.pl 1530909742 8744 89.69.207.111 (6 Jul 2018 20:42:22 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Fri, 6 Jul 2018 20:42:22 +0000 (UTC)
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/52.9.0
    In-Reply-To: <168crkn4dzbxa.1ij7m7el85xwe$.dlg@40tude.net>
    Content-Language: pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2635406
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2018-07-06 o 06:06, J.F. pisze:

    > Za to widze barierki z opon blisko :-)

    Owszem, ale z instruktorem jeździsz. On ma niezłą wiedzę i wyczucie
    auta, którym nigdy nie jechał. Na początku lajtowo się jeździ i
    stopniowo zwiększa prędkość. Po pewnym czasie opony piszczą cały czas na
    każdym zakręcie. Jedziesz na krawędzi - ciut szybciej i zauważasz, że
    wyrzuca auto ku zewnętrznej. Ale każdy zakręt planujesz obserwując
    kształt toru więc te newralgiczne momenty zwykle występują po
    wewnętrznej. To jest całkiem bezpieczne. Jadąc ciut szybciej
    dostrzegasz, że opuścisz zakręt ze spowolnieniem bo auto zamiast do
    przodu - sunie bokiem.

    Plusem mojego auta było to, że wysoka waga spowalniała przejazd więc
    miałem więcej czasu na moczenie majtek i wszelkie reakcje :-D

    >> Ten w Pszczółkach jest tak kręty, że zawrotnych prędkości również nie da
    >> się osiągnąć, szczególnie moją ciężką landarą.
    >
    > Ja sie boje ze kiedys przestrzele przy duzej predkosci

    Oczywiście. Ten tor miał pierdylion zakrętów pomnożone przez pierdylion
    okrążeń. Odwodniłem się tak, ze chyba ze 2kg straciłem z wrażeń :-D A
    instruktor wyluzowany...

    Kurs taki daje następujące rzeczy:
    - ogarniasz swój sprzęt
    - uczysz się jak pokonać wewnętrzny strach przed zewnętrzną - który zabija
    - opcjonalnie wiesz jak zareagować gdy dochodzi do zdarzenia aby uniknąć
    odpowiedzialności

    > Cos tego typu
    > https://www.youtube.com/watch?v=MXSFXPtcrlE
    >
    > czy takich
    > https://www.youtube.com/watch?v=rK2itPIecGU
    > https://www.youtube.com/watch?v=2Kzs-0fNU5c
    >
    > niewatpliwie bylo za szybko - ale o ile ?

    Mam farta, że mam napęd 4-matic i generalnie auto śródsterowne. Zupełnie
    inaczej zachowuje się na zakrętach. Kluczowe są również opony - jak
    pisałem. Jak nie spróbujesz, to się nie dowiesz. Warto zainwestować!


    > czy https://youtu.be/b4Enj8f-Eh8?t=110

    No cóż nadsterowność / podsterowność trzeba przetrenować. Naprawdę
    niewiele trzeba do nieszczęścia.

    > Hm, ale z powodu zimy nie wiadomo czy nie mial drobnej warstewki
    > szronu.

    Żadnej. Po torze non-stp śmigały auta i paliły gumę.

    >> Chodzi o zakręt 90st po lewej i prostą pod 8-ką, na czerwono, jak na mapce:
    >> https://autodrompomorze.pl/pl/autodrom/
    >
    > Jak na zlosc mapka nie dziala

    Zauważyłem, ale na stronie ją widać. Nie klikaj na niej.

    >> Na wyjściu z zakrętu na rozgrzanych (trudno było je dotknąć) zimówkach
    >> góra 60km/h. Na zimnych (czyli takich jak się ma przy normalnej jeździe)
    >> katastrofa, jakby ktoś olej na tor wylał - przy 45km/h potrafiło
    >> zarzucić. Przy letnich Uniroyal ok 75km/h. Przy obecnych ok 95-100km/h
    >
    > Zeby jeszcze miec pewnosc, ze to nie z powodu zimy ..

    Jasne, tego nigdy nie dojdziesz bo musiałbyś codziennie testować opony i
    odnotowywać temperatury. Tworzy się z tego absurd. Trzeba wyczuć auto w
    danych warnach i tylko lub aż tyle.

    Ja ze swojej skromnej praktyki dodam, że na suchym torze (słabą) zimą
    dostrzegam, że letnie są nieporównywalnie lepsze. Na lodzie / śniegu -
    wręcz odwrotnie (miałem też testy na chropowatym lodzie i opisywałem je).

    > Ponoc niektore sportowe takie sa ... ale wymieniac trzeba w polowie
    > wyscigu :-)

    Jasne - o ile się ścigasz :-)
    Jako ciekawostkę powiem Ci, że po wymianie opon było wyważenie
    oczywiście. Po kółkach na torze (nie liczyłem z powodu stresu) , opony
    wymagały doważenia rzędu 40g. Trzęsło budą straszliwie.

    > Ano, na aquaplaning bieznik musi byc wysoki.
    > Ale jak wody mniej ?

    Nie pytaj mnie. Badaczem nie jestem.

    >> Oczywiście :-) Bo jak te opinie powstają? Tworzą je użytkownicy. No i
    >> teraz taki Miecio jeżdżący wyłącznie do kościoła i z powrotem, który 2
    >> lata oszczędzał na opony będzie budował dla nich ołtarzyk, niezależnie
    >> od zachowania się tych opon.
    >
    > Myslisz, ze przy popularnych modelach, za popularna cene, tez tak
    > bedzie ?

    Jasne! A dlaczego nie? Zawsze jest tak, że jakiś klient będzie budował
    ołtarzyk dla opon za 800zł a inny dla opon za 4k. Zależy od zasobności
    portfela. Generalnie: jestem biedny więc chwalę to co mam uznając za
    topowe bo nie mam porównania więc nie wiem, że może być dużo lepiej.

    > Ogolnie tez tak robie ... ale przy bardziej skomplikowanym sprzecie,
    > bo przy oponach to IMO nie bardzo ...

    Ja nie jestem rajdowcem.

    >> Dlatego UE o to walczy. W chwili obecnej każdy producent po swojemu
    >> sobie oznacza opony. Założysz Dębicę w klasie B a potem np. Dunlopa i
    >> nagle okaże się, że przyczepność tych drugich jest z innej bajki - o
    >> klasę wyższa.
    >
    > Ale wlasnie to juz nie jest "po swojemu", tylko wedle jednolitych
    > przepisow.

    I o to będzie chodziło. Wtedy Dębica nagle z klasy B stanie się F. Ja
    to popieram.

    > Musielibysmy kiedys po jednej drodze przejechac.

    :-) Ja tam szczerze mówiąc porównaniami się nie rajcuję. Mi jedynie
    chodzi o to by poznać swoje auto na różnych gumach by umieć radzić sobie
    w sytuacjach, które przed kursem wydawały mi się beznadziejne. Nie
    zamierzam jeździć szybciej lecz radzić sobie w trudnych sytuacjach typu
    konające dziki na jezdni, które zaprezentowałem.

    Bez kursu i większej prędkości byłoby "bum" a po kursie pojadę dalej bez
    "bum".

    > Po kraju to w zasadzie w ciemno przynajmniej 120 pojade - najwyzej
    > bedzie lekkie hamowanie przed ostro wygladajacymi zakretami.
    >
    > https://youtu.be/fHF-G72LOfM?t=49

    Daj spokój. Pojebów nie uwzględniam w swoich wypowiedziach.

    > Vectra kombi, wczesniej mondeo kombi - nawet nie wiem ile to wazy, bo
    > mnie dane fabryczne czasem dziwia.
    > niby 1400-1600kg, a ze to 1.9D, wiec powinno byc ~1500 ..

    No więc to duża różnica.

    > No i to mnie wlasnie dziwi - jesli ja pojade 130 (zakladajac) to czemu
    > masz problemy przy 100 ? I to na drogich, dobrych oponach ?

    Czemu dziwi? W podstawówce o tym uczą. E=mv2. Dlatego z wyścigówek
    wywala się zasmarkane chusteczki by zyskać na masie :-D

    >> Przy cywilnych drogach, gdzie nie jeździ się z
    >> takimi prędkościami - nie będziesz miał szans na dostrzeganie różnic. A
    >> ja już tak.
    >
    > Otoz to - jak widac da sie pojechac 200 zwykla droga, i to wcale nie
    > trzeba byc Holowczycem, wiec wcale mnie nie dziwi ze nie mam problemow
    > np przy 150, za to sie zastanawiam ile Ty jezdzisz, ze masz problemy
    > :-)

    Nie pytaj :-)

    >>> Ale ile tego jest - po odjeciu pieszych zostanie moze z 1500 w calej
    >>> Polsce, a miliony przejezdzaja i nic.
    >> 1500 to mało?
    >
    > Malo, jesli zalozyc, ze 20 mln pojazdow pokonuje 10 kkm rocznie, wiec
    > przynajmniej z 5 tys zakretow. Czyli raz na ~60 mln zakretow.

    Ustaw się w górnej półce prędkości i wtedy porównuj.

    >> Gość wyprostował lekki zakręt i wjechał w las. Wyszedł tylnym oknem bo
    >> drzwi były drzewami przyblokowane :-) Droga sucha, prędkość ze 140km/h
    >> byle jakie opony i zaczął tańcować.
    >
    > No fakt, trzeba by doliczyc, a to nawet wypadek nie byl w policyjnym
    > zargonie.

    Więc właśnie. Ja bym nie chciał wysiadać z auta bagażnikiem :-)


    --
    Pozdrawiam,
    Marek

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: