  • 1. Data: 2018-12-28 16:26:43
    Temat: Potencjometr B1M
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Facetki i faceci ;P

    żonie maszyna, Łucznik, używana od święta, przestała szyć jak należy.
    Znaczy dusi pedał na maksa, silnik zaczyna szybciej a po sekundzie obroty
    spadają do mizerności. Upatruję zatem problemu w potencjometrze "pedała".

    Rozbebeszyłem, wylutowałem, a tam tylko oznaczenie B1M. Jest to
    potencjometr suwakowy 3,5cm długości. Na alledrogo widzę takie
    potencjometry ale żaden nie ma takiego oznaczenia. Najbliżej to 1Mohm ->
    https://allegro.pl/potencjometr-suwakowy-2-x-1-m-a-s
    vp-452-telpod-i7705639718.html
    Oryginał wygląda tak ->
    https://pl.aliexpress.com/item/2pcs-SL-2042N-35mm-St
    raight-Slide-Potentiometer-B500K-Mono-Fader-Variable
    -resistors-Black-Handle-10MM-White/32813799507.html
    Tylko oczywiście ma B1M a nie B500K

    Ktoś może wie gdzie takowego szukać na lokalnym rynku, ew. co może być
    przyczyną że ten nie działa? Rozbebeszyłem go jeszcze bardziej,
    potraktowałem go sprejem do potencjometrów ale bez rezultatu.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 2. Data: 2018-12-28 17:30:35
    Temat: Re: Potencjometr B1M
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 28 Dec 2018 16:26:43 +0100, Myjk napisał(a):

    > Facetki i faceci ;P

    A obejrzałeś komutator silnika? może ma zwarcie, może szczotki się
    wykończyły? O ile to komutatorowy :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2018-12-28 17:54:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    traight-Slide-Potentiometer-B500K-Mono-Fader-Variabl
    e-resistors-Black-Handle-10MM-White/32813799507.html

    Dziwne. Zrezygnowali z tego stosu weglowego ?

    >Ktoś może wie gdzie takowego szukać na lokalnym rynku, ew. co może
    >być
    >przyczyną że ten nie działa?

    A ten 500K sie nie nada ?

    Najwyzej trzeba bedzie zmienic jakis element.

    Zmierzyles ten potencjometr, albo podlaczyles inny ?
    Moze nie w nim wina.

    Ewentualnie ... patrzyles na allegro za calym pedalem ?

    Jeszcze bym sprobowal obrocic potencjometr - moze z drugiej strony ma
    sciezke dobra :-)

    J.

  • 4. Data: 2018-12-28 18:31:32
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 28 Dec 2018 17:54:06 +0100, J.F.

    > A ten 500K sie nie nada ?

    Skąd mnie wiedzieć, nie jestem elektronikiem. :P

    > Zmierzyles ten potencjometr, albo podlaczyles inny ?

    Jakbym miał to bym podłączył. :P

    > Ewentualnie ... patrzyles na allegro za calym pedalem ?

    Patrzyłem 60zł kosztuje vs 10 zł potencjometr.

    > Jeszcze bym sprobowal obrocic potencjometr
    > - moze z drugiej strony ma sciezke dobra :-)

    Ale on ma tylko 3 nogi.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2018-12-28 18:32:50
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 28 Dec 2018 17:30:35 +0100, Jacek Maciejewski

    > A obejrzałeś komutator silnika?

    Aż taki zdolny to nie jestem. :P

    > może ma zwarcie, może szczotki się
    > wykończyły? O ile to komutatorowy :)

    Raczej się nie skończyły, bo maszyna używana sporadycznie. Zresztą przy
    majtaniu potencjometrem coś tam się zmieniało w pracy silnika stąd z
    logicznego punktu widzenia upatruję jednak problemu w potencjometrze.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 6. Data: 2018-12-28 18:57:02
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Skąd mnie wiedzieć, nie jestem elektronikiem. :P

    Wszyscy odetchnęli po świętach więc są w dobrych nastrojach :) Podaj
    swoje miasto może znajdzie się ochotnik do pomocy. Jakiś serwis RTV
    może sprawdzić ci ten potencjometr za darmo, to pietnaście sekund
    roboty. Niestety sądząc po objawach to nie potencjometr. Dziwne że
    zrezygnowali ze stosu węglowego.
    Wojtek

  • 7. Data: 2018-12-28 21:15:55
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-12-28 o 18:57, wowa pisze:

> [...]
    > sprawdzić ci ten potencjometr za darmo, to pietnaście sekund roboty.
    > Niestety sądząc po objawach to nie potencjometr. Dziwne że zrezygnowali
    Stosy się skończyły to dali regulator na triaku.
    Do Myjka, idz do sklepu elektronicznego to Ci zmierzą i znajdą podobny
    potencjometr
    B to wg telpodu wykładniczy i taki tam powinien być.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2018-12-28 21:33:48
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2018-12-28 o 18:32, Myjk pisze:
    > Raczej się nie skończyły, bo maszyna używana sporadycznie.
    Jak sporadycznie to potencjometr też się nie wytarł.
    A coś reguluje w dolnym zakresie? Bo nie wygląda na winny potencjometr.

    Robert