  • Data: 2012-01-07 19:42:27
    Temat: Re: Port LPT - sterowanie 230V
    Od: badworm <n...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 07 Jan 2012 00:39:20 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):

    > Pamiętam zajęcia z TWN i kto widział/słyszał wyładowanie xx kV od razu
    > ma wrażenie, że nic nie uchroni od uszkodzenia półprzewodnika.
    > Jednak kiedyś nie wyobrażano sobie inaczej włączać grzałki w pralce inaczej
    > jak stykiem programatora, a nowoczesną implementacją było wstawienie
    > przekaźnika 16 A.
    > Dzisiaj te prądy to śmiech, a w TME kupisz za złotówki tranzystory/triaki
    > rzędu xxx A
    > Więc kto wie.
    > Jednak jestem przekonany, że gdy pojawią się na rynku takie na 15kV,
> [...]

    W pracy co jakiś czas mam okazję oglądać i słyszeć wyłączanie prądów
    zwarciowych przez wyłączniki magnetowydmuchowe w sieci 3kV DC. Wątpię,
    by w tym miejscu typowe wyłączniki szybkie (mechaniczne z komorą
    wydmuchową) zostały zastąpione w ciągu kilku bądź kilkunastu lat przez
    półprzewodniki. Prądy robocze są na poziomie 2-3kA, zwarciowe 20kA i
    więcej. Stosuje się wprawdzie wyłączniki z elementami energoelektroniki
    (wyłączniki z komorą próżniową) ale póki co tylko na pojazdach.
    Półprzewodniki na średnich napięciach pracują tam, gdzie są
    niezastąpione - w przekształtnikach. Pozwoliły zastąpić przetwornice
    wirujące (elektromaszynowe) oraz układy regulacji prądkości bazujące na
    stycznikach.

    PS. Co do SSR na niskich napięciach - wszystko fajnie ale co ze stratami
    mocy? Czy nie okaże się, że powyżej pewnego prądu obciążenia SSR z
    odpowiednim radiatorem nie będzie większy od odpowiadającego mu
    przekaźnika bądź stycznika?
    GG#2400455 ICQ#320399066