eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaPopularność mikrokontrolerówRe: Popularność mikrokontrolerów
  • Data: 2012-07-08 00:53:21
    Temat: Re: Popularność mikrokontrolerów
    Od: Mario <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    W dniu 2012-07-07 18:57, Michoo pisze:
    > On 07.07.2012 12:38, Mario wrote:
    >> W dniu 2012-07-06 17:50, Michoo pisze:
    >>> On 06.07.2012 17:22, janusz_kk1 wrote:
    >>>> Dnia 06-07-2012 o 13:39:15 Michoo <m...@v...pl> napisał(a):
    >>>>
    >>>>> AVR - bo ma niezłą wartość dydaktyczną a jednocześnie nie odrzuca,
    >>>>> dużo przykładów w sieci, dostępne w DIPie
    >>>> Koszmarny asembler, z tego powodu polecam 51 albo jeszcze lepiej Z80 :)
    >>> Brrr. Po co na początku uczyć assemblera?
    >>>
    >>
    >> Przy okazji zaznajamiania z listą rozkazów. Trudno uczyć budowy i zasady
    >> działania mikroprocesora/mikrokontrolera bez stosowania rozkazów
    >> procesora.
    > Po co inżynier potrafiący zaprojektować/zaimplementować system
    > mikroprocesorowy ma znać "bebechy procesora"? To jest broszka
    > projektanta procesorów - nauki mechanika samochodowego nie zaczynamy
    > przecież od górnictwa i przetwórstwa stali i ropy.

    A przerysowując w drugą stronę można powiedzieć, że student mechaniki
    pojazdowej nie powinien znać budowy silnika tylko zestaw jego
    charakterystyk pozwalających na wyliczenie dynamiki pojazdu.

    Tak samo można powiedzieć, że student elektroniki nie musie wiedzieć
    jak jest zbudowany tranzystor bipolarny a jak polowy, tylko znać ich
    modele zastępcze.

    >
    > Rozumiem jeszcze kogoś zaawansowanego[1], kto potrzebuje znać
    > architekturę, sposób działania użytej magistrali, peryferia w
    > procesorze, bo coś robi na FPGA z microblaze/openrisc/etc.

    A to powinien znać moim zdaniem każdy student elektroniki o kierunkach
    cyfrowych.


    > Nie rozumiem po co ktoś, kto się uczy podstaw uC ma wiedzieć jaki jest
    > dokładnie pipeline w procesorze, skoro tego nie widzi a interesująca i
    > potrzebna jest informacja np.:
    > - najszybszy na te architekturze typ zmiennej to (u)int16_t
    > - 2 cykle na rozkaz
    > - nie używać floating-point jeżeli nie jest to _konieczne_
    > - nie używać busy-wait jeżeli można to zrobić inaczej (automaty
    > skończone + zegar)
    > - wykorzystywać przerwania gdzie się da
    > - dokumentować przebieg algorytmu
    > - przy częstotliwościach zegara powyżej xxx MHz krytyczne czasowo
    > funkcje oznaczać yyy przy czym należy skontrolować czy to za bardzo nie
    > uszczupla ramu.
    >
    > [1] Raczej na studiach magisterskich, albo bardzo specyficznym kierunku
    > inżynierskich.
    >
    >> A assembler to po prostu bardziej czytelny zapis kodu
    >> maszynowego.
    > Ale zaczynanie od kodu maszynowego prowadzi do "liczenia cykli" i
    > przesadnego komplikowania programu. Optymalizację należy przeprowadzać
    > gdy jest to potrzebne, a nie od początku tworzyć "unmaintainable code".

    Można pominąć poznawanie kodu maszynowego a także wszelkich rejestrów
    wewnętrznych. Można ukryć całą architekturę za warstwą sterowników, a
    student będzie tylko musiał dodać odpowiednie include w kodzie. Tylko
    po co wogóle programowania od tej strony (oderwanej od hardware) mają
    się uczyć studenci elektroniki skoro lepiej to wyjdzie studentom
    informatyki.



Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: