    From: Roman Rumian <r...@a...edu.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Popularność mikrokontrolerów
    Date: Fri, 06 Jul 2012 23:48:28 +0200

    Panie Jarosławie,

    (...)
    > Pytanie trzeba uściślić. Czy chodzi o popularność mikrokontrolerów, czy
    > mikroprocesorów? Subtelną różnicę zdefiniowałbym na lokalny użytek w ten
    > sposób: do mikrokontrolera pisze się "wsad", a mikroprocesora używa się
    > z jakimś systemem operacyjnym, do którego dodaje się swoje programy
    > użytkowe. Kości ARM zdecydowanie częściej wykorzystuje się jako
    > mikroprocesory. Z migającą diodą na Rapsberry Pi startujący gimnazjalista
    > powinien sobie poradzić.

    uściślijmy: na masowym rynku pozostał jeden mikroprocesor o
    architekturze x86, a reszta to są mikrokontrolery(mikrokomputery) bo
    oprócz CPU mają pamięć i układy peryferyjne. ARM też, a wyróżnia go
    bodaj największe bogactwo tych ostatnich. Domyślam się, że chodzi Panu o
    różnicę miedzy układami o architekturze type "embedded" a tymi "general
    purpose" z dużymi systemami operacyjnymi.
    Wróćmy jednak do istoty mojego pytania: nie chodzi o to aby licealista
    pomigał diodą, ale aby zrozumiał jak działa procesor(CPU) od strony
    sprzętowej: po co jest zegar, potok, rejestry, jak są pobierane
    instrukcje, dekodowane, wykonywane, bo, jak wierzę, wtedy poradzi sobie
    z każdą architekturą, potrafi dobrać właściwą do rozwiązywanego problemu.
    Pomysły z Raspberry czy Arduino są świetne, ale ich ideą jest uprościć
    sprawę używania mikrokontrolera, jego programowania, tak, aby mógł się
    nim posłużyć każdy, w szczególności nie profesjonalista-inżynier
    wymienionych kierunków. My chcemy kształcić specjalistów, zaczynając
    naukę od GŁĘBOKIEGO zrozumienia samego układu. Z mojej długiej praktyki
    wynika, że z takich specjalistów łatwo uzyskać dobrego programistę,
    rozumiejącego dobrze współpracę sprzętu z programem, natomiast mógłbym
    opowiedzieć sporo anegdot o tym, jak nieznajomość sprzętu doprowadziła
    wielu, skądinąd świetnych, programistów do kłopotów i wpadek, nierzadko
    zabawnych.
    Tym, którzy chcą dobrze poznać działanie procesora i komputera jako
    całości od bramek, polecam genialny kurs jaki znalazłem w sieci:
    http://www1.idc.ac.il/tecs/plan.html (jest polskie wydanie książki).

    Dziękuję i pozdrawiam

    Roman Rumian