    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Pomyłka przy kupnie OC
    Date: Thu, 30 Mar 2017 14:18:07 +0200

    dyskusyjnych:obimcb$93o$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2017-03-30 o 12:17, J.F. pisze:

    >Nie.

    >Gdzie przewiduje?

    Pardon pomylilo mi sie - nawet nie obnizyc, ale uniewaznic

    https://www.rf.gov.pl/art-815-obowiazki-przy-zawiera
    niu-umowy/Wyrok_z_dnia_22_maja_2002_r_Sad_Najwyzszy_
    I_CKN_70_00_Wokanda_2003_3_7__674

    No i w efekcie lektury juz w ogole nie wiem jakie mamy/mielismy
    obowiazujace przepisy :-)

    Literalnie jest tak
    Art. 815. § 1. Ubezpieczający obowiązany jest podać do wiadomości
    ubezpieczyciela wszystkie znane sobie okoliczności, o które
    ubezpieczyciel zapytywał w formularzu oferty albo przed zawarciem
    umowy w innych pismach. Jeżeli ubezpieczający zawiera umowę przez
    przedstawiciela, obowiązek ten ciąży również na przedstawicielu i
    obejmuje ponadto okoliczności jemu znane. W razie zawarcia przez
    ubezpieczyciela umowy ubezpieczenia mimo braku odpowiedzi na
    poszczególne pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne.

    [...]

    § 3. Ubezpieczyciel nie ponosi odpowiedzialności za skutki
    okoliczności, które z naruszeniem paragrafów poprzedzających nie
    zostały podane do jego wiadomości. Jeżeli do naruszenia paragrafów
    poprzedzających doszło z winy umyślnej, w razie wątpliwości przyjmuje
    się, że wypadek przewidziany umową i jego następstwa są skutkiem
    okoliczności, o których mowa w zdaniu poprzedzającym.

    Art. 816. W razie ujawnienia okoliczności, która pociąga za sobą
    istotną zmianę prawdopodobieństwa wypadku, każda ze stron może żądać
    odpowiedniej zmiany wysokości składki, poczynając od chwili, w której
    zaszła ta okoliczność, nie wcześniej jednak niż od początku bieżącego
    okresu ubezpieczenia. W razie zgłoszenia takiego żądania druga strona
    może w terminie 14 dni wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym.
    Przepisu tego nie stosuje się do ubezpieczeń na życie.

    J.