  • 11. Data: 2009-03-03 12:02:49
    Temat: Re: Pompa adaptacyjna, jak może być zrobiona ?
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    William wrote:
    > Jak sądzicie, jak może być skonstruowany pomiar (przepływu ? ciśnienia ?)

    Pytanie z ciekawości: Pompa ma utrzymywać stały przepływ czy stałą
    różnicę ciśnień?

    Mirek.

  • 12. Data: 2009-03-03 14:38:46
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    William pisze:
> [...]
    pomiaru pradu uzwojen i modelu maszyny sie to oblicza, a nie ze z pomiaru amplitudy
    pradu branego z gnazdka.

    > Szczerze powiedziawszy to zmierzyłem miernikiem mocy... Nie na uzwojeniach. Może
    napiszę co chcę osiągnąć. Chciałbym wykryć stan, gdy termostaty w CO przymkną
    przepływ i rośnie ciśnienie. Mógłbym wówczas automatycznie przełączyć pompę na niższy
    bieg.

    A nie prosciej zamiast kombinowac jak kon pod gorke z marnym efektem
    kupic niewiele drozasza pompe ze sterowaniem elektronicznym, np.
    Grundfos serii UPE, ktora takie funkcje ma zaimplementowane w sobie?

    Teraz takze forum dyskusyjne
    Zobacz, wyslij uwagi, dolacz sie do projektu.

  • 13. Data: 2009-03-03 20:43:58
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > A nie prosciej zamiast kombinowac jak kon pod gorke z marnym efektem
    > kupic niewiele drozasza pompe ze sterowaniem elektronicznym, np.
    > Grundfos serii UPE, ktora takie funkcje ma zaimplementowane w sobie?

    Czy coś przeoczyłem, czy wydaje mi się, że najtańsza Grundfos UPE kosztuje
    tyle co notebook?

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 14. Data: 2009-03-05 12:09:50
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Sylwester Łazar pisze:

    > Czy coś przeoczyłem, czy wydaje mi się, że najtańsza Grundfos UPE kosztuje
    > tyle co notebook?

    Przeoczyles. Kupowalem pompy serii UPE w cenie niewiele wyzszej niz
    normalne. Na allegro chodza kolo 300-500zl, a w hurtowni mozna kupic taniej.

  • 15. Data: 2009-03-05 15:34:44
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    > Przeoczyles. Kupowalem pompy serii UPE w cenie niewiele wyzszej niz
    > normalne. Na allegro chodza kolo 300-500zl, a w hurtowni mozna kupic
    taniej.
    Widzę, że zrobi się znowu wątek - rzeka :-)
    1) Nie będę się spierał o 200 zł, ale:
    - na allegro są dostępne w tej cenie pompy z drugiej ręki
    - cena detal za NAJTAŃSZĄ pompę Grundfos UPE (przecież mówimy o jednej
    pompie) jest na poziomie 800-900 zł
    - w hurtowni notebooki są też tańsze.
    2) Czy ta pompa rzeczywiście rozwiązuje problem tutaj opisywany?
    3) To, że "coś" jest dostępne to nie oznacza, że ktoś inny to zrobi "z
    marnym efektem"
    4) pompy C.O. (w tym Grundfos) to złom, którego producent liczy na to, że
    się zepsuje i klient po kilku latach kupi nowy sprzęt.
    Najlepszym dowodem na to jest jej wykonanie:
    - brak jakiejkolwiek ochrony przed zalaniem,
    choć możliwość zalania jest w zasięgu paru centymetrów.
    - beznadziejny plastik i uszczelka - jeśli taka w ogóle istnieje,
    - mocowanie na jeden wkręt do plastiku,
    - montaż przewodów na wynalazek typu sprężynka w zestawie "Mały elektronik",
    - brak zintegrowanego z pompą filtra, choć zaleca się jego użycie od 30 lat,
    - konieczność odpowietrzania,
    - problemy z uruchomieniem po każdym sezonie grzewczym,
    - korozja gwarantująca uszkodzenie.
    I teraz po 3 latach mam wyrzucić ten złom za 900 zł, być może nawet ze
    sprawną elektroniką?
    Czy może powinienem żebrać przez telefon o jej naprawę za pół ceny nowej?
    Mogę też pobawić się w roku 2019 i z 3 zepsutych wydłubać jedną sprawną, bo
    przecież szkoda wywalić?
    A może jednak kupić dowolną pompę za 150 zł i w osobnym pudełku zainstalować
    dobrze zaprojektowany sterownik,
    który rozumiem jak działa i jest zrobiony zgodnie ze sztuką?
    Jak pompa się zepsuje, to wyrzucę ją co 3 lata. Za taki "cud" techniki jak
    Grundfos UPE starczy mi pieniędzy na 5 takich pomp.

    Jeśli mechanik nie potrafi zrobić niezawodnej pompy, to ja mam kupić jego
    wyrób z elektroniką,
    o zasadzie pracy producent nie ma pojęcia, bo zlecił to firmie zewnętrznej,
    bądź nawet komuś z nas?
    Weź kolego pomyśl, zanim zaczniesz wywyższać producentów złomu
    mechanicznego, od tutaj obecnych.
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 16. Data: 2009-03-06 10:45:34
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Sylwester Łazar" <g...@a...pl> napisał w wiadomości

    Udało mi się coś więcej dowiedzieć na temat tych pomp. Te małej mocy mają czujnik
    obrotów wału, czyli zapewne liczą poślizg silnika i na jego podstawie wyciągają
    wnioski o przepływie. Czyli nie jest tak jak sugerował jeden kolega, że sam pomiar
    prądu + model maszyny pozwolą na pomiar. Większe pompy mają z kolei prawdziwy
    różnicowy czujnik ciśnienia.

  • 17. Data: 2009-03-06 12:12:17
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

    Sylwester Łazar pisze:
    > kosztuje
    > taniej.
    > Widzę, że zrobi się znowu wątek - rzeka :-)
    > 1) Nie będę się spierał o 200 zł, ale:
    > - na allegro są dostępne w tej cenie pompy z drugiej ręki

    Sa dostepne takze nowe.

    > - cena detal za NAJTAŃSZĄ pompę Grundfos UPE (przecież mówimy o jednej
    > pompie) jest na poziomie 800-900 zł

    Dziwne, bo ja kupowalem UPE za ok. 300zl. To bylo jakies 4 lata temu,
    zeby bylo smieszniej wtedy pompy bez elektroniki byly... drozsze. Jak
    budujesz dom i kupujesz osprzet CO w jednej hurtowni to masz ceny nizsze
    niz 50% ceny detalicznej. W Onninenie dostalem 30% upustu od ceny hurtowej.

    > - w hurtowni notebooki są też tańsze.
    > 2) Czy ta pompa rzeczywiście rozwiązuje problem tutaj opisywany?

    Tak, wystarczy zagladnac do jej instrukcji w internecie. Ma mozliwosc
    sterowania proporcjonalny przeplyw/proporcjonalne cisnienie, regulacja
    na podstawie temperatury.

> [...]
    > 4) pompy C.O. (w tym Grundfos) to złom, którego producent liczy na to, że
    > się zepsuje i klient po kilku latach kupi nowy sprzęt.

    A poprzesz to jakimis danymi? Bo Grundfos to jedna z najlepszych marek
    na rynku. Jesli znasz lepsze to podaj marke.

    > Najlepszym dowodem na to jest jej wykonanie:
    > - brak jakiejkolwiek ochrony przed zalaniem,

    Przez zanurzeniem w cieczy zapewne brak. Ale po co mi to? Jak peknie
    rura i sie rozszczelni instalacja, nawet jak zaleje pompe to i tak mi
    wywali roznicowke co powinno ja ochronic. A sama budowa pompy
    gwarantuje, ze przy prawidlowym montazu drobne wycieki jej nie zaleja.

    > choć możliwość zalania jest w zasięgu paru centymetrów.
    > - beznadziejny plastik i uszczelka - jeśli taka w ogóle istnieje,

    Hmm, a gdzie masz ten plastik? Bo moja jest zeliwna, plastikowy jest
    chyba rotor tylko, co zrozumiale. No i obudowa gdzie jest elektronika i
    podlaczenie kabla. Ale IMHO plastik jest ok.

    > - mocowanie na jeden wkręt do plastiku,

    ???

    > - montaż przewodów na wynalazek typu sprężynka w zestawie "Mały elektronik",

    ??? Normalne zlacze srubowe tak jak w kazdym sprzecie tego typu.

    > - brak zintegrowanego z pompą filtra, choć zaleca się jego użycie od 30 lat,

    A jak sobie wyobrazasz potem wymiane/czyszczenie takiego zintegrowanego
    filtra? Kolejny by narzekal, ze jak filtr sie zepsuje to trzeba wymienic
    pompe. Filtr w instalacji jest osobna rzecza, w dodatku kosztuje to
    grosze. Poza tym nie zawsze sie go stosuje, np. w obiegu solarnym jest
    mi niepotrzebny, wiec po co mialbym placic za zintegrowany?

    > - konieczność odpowietrzania,

    ??? Kazda instalacja wymaga odpowietrzenia. Grundfos dodatkowo oferuje
    odpowietrzenie na wirniku pompy. Takie samo rozwiazanie widzialem we
    wszystkich powszechnie stosowanych pompach do CO innych firm.

    > - problemy z uruchomieniem po każdym sezonie grzewczym,

    A to wina pompy? Czy moze osadzajacego sie syfu w trakcie nieuzywania z
    syficznej wody w obiegu CO, ktory blokuje wirnik? Kazdy producent
    zaleca, zeby okresowo uruchamiac pompe w sezonie letnim celem unikniecia
    kumulacji syfu i zablokowania wirnika. A nawet jesli to nastapi to
    odkreca sie jedna srobke i wirnik mozna rozruszac recznie krecac
    srubokretem.
    BTW. Raz mi sie cos takiego przytrafilo, po napelnieniu instalacji woda
    wodociagowa, po paru miesiacach nieuzywania pompy (bylem jeszcze w
    trakcie budowy i nie bylo potrzeby ja wlaczac). Rozruch zajal mi jakies
    3 minuty.

    > - korozja gwarantująca uszkodzenie.

    Aha, a co ci koroduje? Masz zamknieta instalacje CO w ktorej po czasie
    nie ma tlenu, wiec co jest czynnikiem wywolujacym korozje? Jak masz
    skaszaniona instalacje to nie wina pompy.

    > I teraz po 3 latach mam wyrzucić ten złom za 900 zł, być może nawet ze
    > sprawną elektroniką?

    Zaproponuj prosze inna pompe, ktora uznasz za lepsza. Posmiejemy sie razem.

    > A może jednak kupić dowolną pompę za 150 zł i w osobnym pudełku zainstalować
    > dobrze zaprojektowany sterownik,

    Pokaz mi dobra pompe do CO za 150zl. Np. odpowiednik UPS 25-60?

    > który rozumiem jak działa i jest zrobiony zgodnie ze sztuką?
    > Jak pompa się zepsuje, to wyrzucę ją co 3 lata. Za taki "cud" techniki jak
    > Grundfos UPE starczy mi pieniędzy na 5 takich pomp.

    A jak zintegrujesz czujniki, zeby to bylo szczelne i niezawodne?

> [...]
    > bądź nawet komuś z nas?
    > Weź kolego pomyśl, zanim zaczniesz wywyższać producentów złomu

    No, na razie widze frustrata, ktory nie ma zadnych dowodow na poparcie
    swoich teorii.

  • 18. Data: 2009-03-06 12:26:04
    Od: "Sylwester Łazar" <g...@a...pl>

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    razem.
    > No, na razie widze frustrata, ktory nie ma zadnych dowodow na poparcie
    Kolego, cenię Cię za to co robisz (na podstawie strony www),
    dlatego Pozwolisz, że nie bedę Cie obrażać i dyskutować.
    Miłość do złomu często jest ślepa:-)
    Zwłaszcza na początku - w fazie zakochania.
    Szczęść Boże.

    pozdrawiam
    Sylwester Łazar
    http://www.alpro.pl
    i projektowania PCB

  • 19. Data: 2009-03-06 13:05:35
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Mar 6, 11:45 am, "William" <n...@m...mnie.pl> wrote:
> [...]
    prądu + model maszyny pozwolą na pomiar. Większe pompy mają z kolei prawdziwy

    nie widze ciagu logicznego w Twoim rozumowaniu.
    Ja tam widze najwyzej wniosek, ze 1 czujnik Halla byl tanszy niz 2
    opampy i shunt do pomiaru pradu.

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 20. Data: 2009-03-06 13:27:26
    Od: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>

> [...]
    > dlatego Pozwolisz, że nie bedę Cie obrażać i dyskutować.
    > Miłość do złomu często jest ślepa:-)
    > Zwłaszcza na początku - w fazie zakochania.

    Nie mialem zamiaru cie obrazic, jesli tak to odebrales to przepraszam.
    Ale tak autorytatywne stwierdzenia miloby bylo poprzec faktami. Mam
    kilka pomp Grundfosa od ponad 4 lat i zadnych problemow. Paru znajomych
    rowniez. W necie sa pochlebne opinie na temat pomp tej firmy. Dlatego
    jesli masz jakies dane to podziel sie. Albo polec cos lepszego w tych
    cenach.
    Do pomp tej firmy nic specjalnego nie czuje :) Wybralem je na podstawie
    reputacji (same pochlebne opinie), a druga istotna rzecza bylo to, ze
    mialem jakies materialy na temat protokolu GeniBUS, ktore one
    wykorzystuja do komunikacji co umozliwia mi napisanie wlasnego drivera.
    Co ze wzgledu na moj projekt bylo istotne. Pompy konkurencji tez
    oferowaly jakies sterowanie, ale zero danych na ten temat, a od
    przedstawicieli nic nie mozna bylo sie dowiedziec, nawet na temat
    firmowych urzadzen do sterowania ich sprzetem. Grundfos na tym polu tez
    nie wypada jakos wspaniale, ale ciut lepiej.