  • 1. Data: 2011-06-03 21:33:21
    Temat: Pomiar sygnału z termopary
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl>

    Witam,

    Ostatnio pracuje nad sterownikiem do malego pieca emalierskiego.
    Układzik jest juz zgrubnie oprogramowany i wlasnie mam okazje, zeby go
    moc dokladniej "pomeczyc".
    Pierwsze testy dzialania programu, byly robione dla zafiksowanej
    temperatury poczatkowo 100, potem 250 stC.
    I wszystko dzialalo OK.
    Teraz jednak kiedy mam juz mozliwosc ustawiania dowolnej temperatury z
    zakresu 0-1000, postanowilem sprawdzic uklad w nieco wyzszej
    temperaturze tj. 780 st C.
    No i jest niespodzianka. O ile w nizszych temperaturach sygnal z
    termopary zachowywal sie dosc stabilnie (+-1 najwyzej), to przy
    temperaturze jak wyzej zaczyna sie totalne plywanie sygnalu tzn. synal
    oscyluje wokol temperatury sredniej skaczac sobie co 2, 4, 6 stopni na
    plus i minus....

    Termopara jest taka od miernika uniwersalnego - za 10zl..... Powinna byc
    typu K, ale kto ja tam wie.....
    Sygnal z temopary idzie do AD595, a stamtad juz do A/C mikroprocesora...

    No i teraz pytanie - czy takie plywanie to normalka i trzeba robic
    usrednianie pomiarow...czy moze to wina termopary, ze to nie jest typ K
    i dziala juz poza swoim zakresem pomiaru - stad dziwne zachowanie?

    Czy ktos może mógłby rzucic nieco swiatła na ten temat? :-)

    Jado.

  • 2. Data: 2011-06-03 23:03:47
    Temat: Re: Pomiar sygnału z termopary
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-06-03 23:33, Jacek Domański pisze:
> [...]
    > i dziala juz poza swoim zakresem pomiaru - stad dziwne zachowanie?
    >
    > Czy ktos może mógłby rzucic nieco swiatła na ten temat? :-)

    A regulacja temperatury jest realizowana według sygnału z tej
    temperatury? Jeśli tak, to w wyższej temperaturze stała czasowa obiektu
    zmieniły wartość (zmniejszyła się) i całość układu regulacji wpada w
    oscylacje.
    A jeśli termoparę masz typu "kto ją tam wie", to rzeczywista temperatura
    jest również tego typu.
    K.

  • 3. Data: 2011-06-04 07:23:30
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Fri, 03 Jun 2011 23:33:21 +0200, Jacek Domański napisał(a):

    > tzn. synal
    > oscyluje wokol temperatury sredniej skaczac sobie co 2, 4, 6 stopni na
    > plus i minus....

    Mówisz "oscyluje", tzn. waha się regularnie (powiedzmy prawie
    sinusoidalnie) wokół średniej z stałą amplitudą i częstotliwoscią czy
    raczej nieregularnie przeskakuje z wartości na wartość o przypadkową
    wielkość?
    Rozróżnij między tymi wariantami i podaj parametry zmian tego napięcia.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2011-06-04 07:30:50
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > plus i minus....
    >
    > Termopara jest taka od miernika uniwersalnego - za 10zl..... Powinna byc

    Mówią: gdy wszystko zawiedzie - przeczytaj instrukcję.
    W tym przypadku do miernika i tej termopary.
    To jest termopara K, ale jak się domyślam do 250st.

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2011-06-04 07:33:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 03 Jun 2011 23:33:21 +0200, Jacek Domański wrote:
> [...]
    >temperaturze jak wyzej zaczyna sie totalne plywanie sygnalu tzn. synal
    >oscyluje wokol temperatury sredniej skaczac sobie co 2, 4, 6 stopni na

    A co 3, 5 nie ? Podejrzane

> [...]
    >usrednianie pomiarow...czy moze to wina termopary, ze to nie jest typ K
    >i dziala juz poza swoim zakresem pomiaru - stad dziwne zachowanie?

    Jaka by nie byla - oscylowac raczej nie powinna.

    Moze napiecie zasilajace skacze, moze zaklocenia lataja, moze w piecu
    wiatr termiczny hula i naprawde temperatura skacze, moze po pokoju
    wieje - pamietaj ze termopara ma drugi koniec, a w tym przypadku kilka
    drugich koncow, ktore powinny miec wspolna temperature.

    J.

  • 6. Data: 2011-06-04 09:40:38
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Jest pytanie czy termopara "od miernika" może pracować w takich
    temperaturach.
    Najwyższa stała temparatura stosowania jest w termoparach uzalezniona od
    średnicy.
    Poszukaj też źródła niestabilności w elektronice (wchodzenie w zakres
    nasycenia etc.)

  • 7. Data: 2011-06-04 09:41:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

> [...]
    > temperaturze jak wyzej zaczyna sie totalne plywanie sygnalu tzn. synal
    > oscyluje wokol temperatury sredniej skaczac sobie co 2, 4, 6 stopni na

    Pytanie może głupie: jak traktujesz złącze odniesienia?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 8. Data: 2011-06-04 10:46:03
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-06-04 11:40, zapinio pisze:
    > Jest pytanie czy termopara "od miernika" może pracować w takich
    > temperaturach.

    O ile nie ma wyraźnych przeciwwskazań, to może.

    > Najwyższa stała temparatura stosowania jest w termoparach uzalezniona od
    > średnicy.

    Litości, niech mnie ktoś dobije!
    Czyli wg Ciebie, termopara bez osłony nie będzie w ogóle działać?

    > Poszukaj też źródła niestabilności w elektronice (wchodzenie w zakres
    > nasycenia etc.)

    Hahhahaha.

    K.

  • 9. Data: 2011-06-04 10:52:05
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    [...]

    moze w piecu
    > wiatr termiczny hula i naprawde temperatura skacze,

    Wątkotwórca napisał "780 st C" a to wiele wyjaśnia, uwzględniają prawo
    Stefana-Boltzmana.

    > moze po pokoju
    > wieje - pamietaj ze termopara ma drugi koniec, a w tym przypadku kilka
    > drugich koncow, ktore powinny miec wspolna temperature.

    Zwykle, mierniki temperatur nie mają wspólnego "zimnego" końca.

    K.

  • 10. Data: 2011-06-04 12:09:31
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Jacek Domański <j...@N...pl> napisał(a):

> [...]
    > i dziala juz poza swoim zakresem pomiaru - stad dziwne zachowanie?
    >
    > Czy ktos moĹźe mĂłgĹ&#65533;by rzucic nieco swiatĹ&#65533;a na ten temat? :-)

    Przy 100 stopniach wahania o 1 stopień to błąd 1% przy 700, 7 stopni to też
    1%. Bardzo dobry wynik jak na pomiar temperatury. Jak wzorcowałeś termoparę
    dla 700 stopni?