  • Data: 2011-06-05 09:55:42
    Temat: Re: Pomiar sygnału z termopary
    Od: Jacek Domański <j...@N...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 05.06.2011 01:32, John Smith pisze:

    > Jeżeli jest to regulacja PID to możesz postępować z ogólnymi zasadami
    > strojenia takiego regulatora. Zdaje się, zmniejszenie wzmocnienia członu
    > P pomaga na oscylacje.
    > Ale "Impulsy czesciej a krocej", regulacją ciągłą nie jest, "pachnie"
    > dwustawną.
    > Jeśli zaczynasz dopiero zabawę z regulacjami pieców, KONIECZNIE zbuduj
    > układ zabezpieczający przed nadmiernym wzrostem temperatury w komorze.

    Jest to tregulacja PID, ale samo sterowanie triakiem to tzw. sterowanie
    impulsowe proporcjonalne. Czyli generalnie PWM, tyle tylko, ze okres
    trwania calego impulsu (1+0) wynosi 20s.
    Wiec jezeli np. impuls bedzie trwal 14s, to przerwa 6s..... Przy
    mniejszych temperaturach bezwladnosc pieca jest wystarczajaca, aby to
    nie mialo wplywu, ale przy wiekszej.....jak widac :-)
    Dlaczego taki uklad?...Bo oparlem sie o inny sterownik, ktory kupilem
    wraz z piecem kiedys - tamten mial ta roznice, ze dlugosc trwania
    impulsu nastawialo sie galka potencjometru ze skala 0-10 :-) No i
    oczywiscie zadnego pomiaru temperatury nie mial...

    > Do regulacji pieców nie ma zbyt szerokiego wyboru regulacji: dwustawna z
    > odmianami i PID z odmianami.

    > Zastosowanie do wypalania emalii sugerowało projekt komercyjny.
    Tak sie sklada, ze oprocz elektroniki zajmuje sie jeszcze złotnictwem i
    emalierstwem....

    Jak ostatnio widzialem w internecie sterownik pieca z regulacja PID i
    autotuningiem, przystosowany do roznego rodzaju termopar, PT...bla, bla
    bla.... mozna kupic juz za 130zl...tak wiec z ekonomicznego punktu
    widzenia wlasna konstrukcja jest zupelnie nieoplacalna...no, ale
    edukacjnie....:-)

    > Ja się nie denerwuję, ale nie czytasz nawet pdf-a przez zrobieniem
    > układu. Pasmo AD595 wynosi 15kHz. Chcesz 15 tys. razy na sekundę mierzyć
    > temperaturę? Typowo 5 próbek/sek to już jest dużo, choć widziałem
    > rozwiązanie specjalne, znacznie szybsze.
    > Stosując układ o tak szerokim paśmie zbierzesz wszystkie
    > elektromagnetyczne śmiecie wokół: przydźwięk 50Hz, zakłócenia z
    > przetwornic, szumy itp.
    Czytam, czytam :-) I pdf'a i note aplikacyjna, w ktorej jest opisane
    jak tlumic
    szumy wejsciowe - rezystor szeregowy + kondensator na wejsciu.
    A pasmo ogranicza sie do 120Hz podlaczajac kondensator 0,1 uF pomiedzy
    10-11 pin AD.....
    No ,ale na razie nie tego nie stosowalem, bo wydawalo sie, ze sygnal
    jest stabiny....

    > Lepiej jest zastosować 24 bitowy ADC firmy Analog Devices lub Texas
    > Instruments. Najczęściej, na pokładzie od razu wszystko jest
    > przystosowane do podłączenia termopary lub PT100(0). Często wystarcza
    > prosty filtr RC między termoparą i ADC. Filtr cyfrowy na pokładzie ADC
    > sigma-delta ładnie wytnie przydźwięk 50Hz. O kompensację "zimnych
    > końców" termopary musisz się sam zatroszczyć. Ale trudne to nie jest.

    No, ja mierze tylko raz na sekunde...a i tak pod uwage biore tylko
    ostatni pomiar.
    Latwo byloby mi wiec wykorzystac wczesniejsze 19 pomiarow do obliczenia
    sredniej....Ale wahan tempratury w piecu to nie wyeliminuje...tyle tylko
    ze PID by mial bardziej stabilne dane wejsciowe...Co moze troszke tez
    uspokoic regulacje....

    Warto zrobic ekranowanie przewodow od termopary? Wciagnac troche oplotu
    to zaden problem :-)

    > Polecam książkę: Michalski, Eckersdorf, Kucharski "Termometria.
    > Przyrządy i metody", zobaczysz na co się porywasz.
    > Nauka nie zna dobrego modelu pieca, dlatego skonstruowanie regulacji
    > temperatury ogranicza się do stanu ustalonego.
    >
    > Ogólną zasadę konstruowania już podałem, najpierw uruchom elektronikę z
    > symulowaną termoparą, później baw się z piecem.
    > Szumy przetwornika ocenia się zwierając jego wejście. Robiąc analizę
    > Fouriera szumów w tych warunkach, zorientujesz się co Ci się szkodliwego
    > przedostaje do układu.

    Mam ksiazke Michalskiego, Sadowskiego, Kużminskiego "Regulacja
    temperatury urzadzen elektrotermicznych" - na pewno temat nie jest
    tematem latwym :-)
    No i ksiazka opisuje wszytkie mozliwe rodzaje regulacji i wszelkie
    mozliwe przypadki.....A wybor nalezy do Ciebie :-) I wybierz tu
    czlowieku akurat ten wlasciwy :-)

    Jado