-
11. Data: 2013-12-18 19:21:16
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "Arbiter" <n...@h...com>
Użytkownik "pasatona" <p...@p...com> napisał w wiadomości
news:52b16cf5$0$2369$65785112@news.neostrada.pl...
> Lewa miała bańkę z gazem całą odymioną natomiast prawa była idealnie
> przezroczysta.
być moze lewa juz działała np godzinę i zzarówka swieci z pełną
skutecznością a prawa musi się jeszcze dogrzać. To tylko przypuszczenie bo
zarówki które mialem swieciły zawsze dobrze od poczatku
> Zastanawiam się czy mam wyjmować lampę i próbować oczyścić szkiełko które
> widać po wyjęciu palnika?
czy obydwa reflektory są od nowosci w samochodzie? Moze jeden jest bardziej
przykurzony (odblask, szkiełko i klosz) a moze tez jeen jest bardziej
wypalony (odblask)
> Jeszcze jedno. W moich lampach są dwie śruby regulacyjne. Zewnętrznymi
> diagnosta reguluje pochylenie świeteł góra/dół.
te śruby działają po skosie. Jedna reguluje góra dół a druga lewo prawo.
> Oprócze tego są w środku jeszcze jedne regulacje. może ktoś wie do czego?
musiałbys pokazać na zdjeciu. JEdna regulacja - wajha to jest do
przelączenia wiązki z asymetrycznej na symetryczną
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/14934.Soczewki.LHD
.RHD
-
12. Data: 2013-12-18 20:07:24
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "pasatona" <p...@p...com>
>> Lewa miała bańkę z gazem całą odymioną natomiast prawa była idealnie
>> przezroczysta.
>
> być moze lewa juz działała np godzinę i zzarówka swieci z pełną
> skutecznością a prawa musi się jeszcze dogrzać. To tylko przypuszczenie bo
> zarówki które mialem swieciły zawsze dobrze od poczatku
oba stare palniki siedziały w aucie z 5-6 lat. Lewy który już świecił lekko
fioletowo
miał bańkę całą oblepioną mlekiem o zabariweniu lekko kawowym.
Prawy palnik mimo tylu lat miał bańkę idelanie przezroczystą.
Nowe palniki sprawdzałem po 2-3 dniach od założenia i oba były delikatnie
okopcone
od środka tzn. sama bańka z gazem.
>> Zastanawiam się czy mam wyjmować lampę i próbować oczyścić szkiełko które
>> widać po wyjęciu palnika?
>
> czy obydwa reflektory są od nowosci w samochodzie? Moze jeden jest
> bardziej przykurzony (odblask, szkiełko i klosz) a moze tez jeen jest
> bardziej wypalony (odblask)
oba od nowości, róznica w świeceniu naprawdę bardzo znacząca.
>> Jeszcze jedno. W moich lampach są dwie śruby regulacyjne. Zewnętrznymi
>> diagnosta reguluje pochylenie świeteł góra/dół.
>
> te śruby działają po skosie. Jedna reguluje góra dół a druga lewo prawo.
>
>> Oprócze tego są w środku jeszcze jedne regulacje. może ktoś wie do czego?
>
> musiałbys pokazać na zdjeciu. JEdna regulacja - wajha to jest do
> przelączenia wiązki z asymetrycznej na symetryczną
>
> http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/14934.Soczewki.LHD
.RHD
nie załapałem gdzie ta wajha i czy mam rozumieć że w symetrycznych jak w USA
nie ma doświetlania pobocza
tylko prawa świeci identycznie jak lewa?
-
13. Data: 2013-12-18 21:37:16
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "Arbiter" <n...@h...com>
Użytkownik "pasatona" <p...@p...com> napisał w wiadomości
news:52b1f272$0$2365$65785112@news.neostrada.pl...
>> http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/14934.Soczewki.LHD
.RHD
>
> nie załapałem gdzie ta wajha i czy mam rozumieć że w symetrycznych jak w
> USA nie ma doświetlania pobocza
> tylko prawa świeci identycznie jak lewa?
to czarne to dżwignia do likwidacji asymetrii
Po przełączeniu swieci symetrycznie jak w usa i nie doswietla pobocza
Jeśli pytasz o lampy to prawa lampa zawsze świeci identycznie jak lewa.
-
14. Data: 2013-12-18 21:47:07
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "pasatona" <p...@p...com>
> to czarne to dżwignia do likwidacji asymetrii
> Po przełączeniu swieci symetrycznie jak w usa i nie doswietla pobocza
>
> Jeśli pytasz o lampy to prawa lampa zawsze świeci identycznie jak lewa.
ok dużo jest zachodu żeby wydłubać z lampy obłyśnik z mocowaniem palnika?
sądziłem że odbłyśnik w xenonach żyje dłużej, nie wiem skąd takie moje
przekonanie
może stąd że niższa moc ale pewnie wyższa temperatura. Moze mniej UV się
wydziela?
W każdym razie słabe świecenie powoduje głownie zły stan odbłyśnika czy
raczej
zadymione powierzchnie soczewek? Mówię oczywiście o wersji projektorów
soczewkowych.
-
15. Data: 2013-12-19 00:15:41
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "AA" napisał w wiadomości
W dniu środa, 18 grudnia 2013 16:12:52 UTC+1 użytkownik pasatona
napisał:
>> tak podejrzewałem, a czy orientujecie się czy punkt wzniosu wiązki
>> ( _/ )
>> powinen wypadać na ścianie idealnie prosto przed lampą tzn. w osi
>> żarówki?
>Dopuszczalne wartości odchyleń w obu płaszczyznach określa
>Rozporządzenie Ministra Infrastruktury nr 2250 z dnia 16 grudnia
>2003r. Dz.U.Nr 227. Wynoszą one odpowiednio:
>Światła mijania
>5 cm na 10 m - w lewo
>20 cm na 10 m - w prawo
>3 cm na 10 m - w górę
>5 cm na 10 m - w dół
Nie wiem co na to minister, ale wlasnie widzialem w BMW ksenony
skretne - krecisz kierownica, a one tez sie kreca.
J.
-
16. Data: 2013-12-19 00:34:17
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "pasatona" <p...@p...com>
>>Dopuszczalne wartości odchyleń w obu płaszczyznach określa Rozporządzenie
>>Ministra Infrastruktury nr 2250 z dnia 16 grudnia 2003r. Dz.U.Nr 227.
>>Wynoszą one odpowiednio:
>>Światła mijania
>>5 cm na 10 m - w lewo
>>20 cm na 10 m - w prawo
>>3 cm na 10 m - w górę
>>5 cm na 10 m - w dół
>
> Nie wiem co na to minister, ale wlasnie widzialem w BMW ksenony skretne -
> krecisz kierownica, a one tez sie kreca.
wszak to AFL, patent dawno znany
ponadto zauważ, że to są wartości podane od osi pojazdu i podejrzewam, że
przy AFL są mnij więcej zachowane
inaczej nie dostaliby na ten wynalazek homologacji w kraju
-
17. Data: 2013-12-19 00:40:21
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Tomasz Stiller" napisał
>Jako, że ksenonki w mojej viki ostatecznie się skończyły.
>Postanowiłem
>zrobić pomiary jasności świecenia lamp podczas wymiany żarówek.
>Pacjent:
>Opel Vectra C r 2007, reflektory ksenonowe nie AFL. Żarówki Osram
>Xenarc
>Electronic model 66142 - zarówno przed wymianą jak i po wymianie.
Nie rozumiem - wymieniales same "zarowki" (palniki) czy cale lampy, a
"zarowki" zostaly te same ?
Czy lampy nowe, "zarowki" tez nowe, ale tego samego typu co stare ?
>Pomiary robiłem na
>poziomie gruntu, miernikiem skierowanym czujnikiem prostopadle w
>stronę
>samochodu. Pomiary wykonywałem po stronie lewej i prawej zawsze na
>osi
>danego reflektora, dlatego im dalej od samochodu, tym mniejsze
>różnice
>rejestrujemy, światło jednego reflektora pokrywa powierzchnię
>oświetlaną
>przez drugi reflektor i odwrotnie.
Jesli chcesz zmierzyc to co napisales, to chyba lepiej byloby umiescic
miernik w najjasniejszym punkcie wiazki, a druga lampe zaslonic.
Wiazka swiatla mijania ma miec nierowna jasnosc, i tu drobna
tolerancja moze powodowac ze pare cm obok jest znacznie
jasniej/ciemniej.
>5 metrów od samochodu:
>Strona prawa: 140 lx, Strona lewa: 210 lx
>10 metrów od samochodu:
>Strona prawa: 122 lx, Strona lewa: 167 lx
Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
dalej powinno byc 4x ciemniej.
Ale tu juz moze drugi reflektor reflektor doswietlac.
Tylko ze pewnie mierzysz w innym miejscu i to calkiem co innego.
>Na koniec wykonałem jeszcze jeden pomiar - taki powiedzmy dodatkowy,
>na
>ścianie w odległości około 28 metrów od samochodu, w najjaśniejszym
>punkcie. Celowo aby wyeliminować nakładanie się wiązek światła na
>siebie.
Ale one sie zapewne nadal nakladaly. Bezpieczniej zaslonic jedna
lampe.
>Strona prawa: 33 lx, Strona lewa: 58 lx
Pokaz fotke ze sciany, najlepiej kazdej lampy z osobna. Tylko zrob
jakies krzyzyki w tych jasnych miejscach.
Tak w ogole to przy typowej ch-ce lampa prawa niekoniecznie doswietla
lewa, bo ma po lewej stronie odciecie nisko,
zas lewa po swojej prawej doswietla wysoko. Ale tez wiazka sie
koncentruje w poblizu srodka .... bo u Ciebie wyniki jakby odwrotne.
>Podobny pomiar wykonałem jeszcze przed wymianę reflektorów na nówki
>sztuki, mniej więcej trzy miesiące temu. Wtedy wyniki przedstawiały
>się
>następująco, już bez rozróżnienia stron - bo wyniki były zbliżone.
>5m: 122 lx, 10m: 98 lx, 15m: 54 lx, 20m: 23 lx, ściana: 11 lx(!)
>Stare reflektory miałem od początku życia samochodu. Podobnie jak
>stare
>żarówki. Samochód jest z 2007 roku. Wygląda na to, że lustra
>reflektorów
>jednak wypalają się z czasem przez co reflektor traci na
>efektywności.
Ale wymieniles reflektory czy zarowki czy obie ?
>Ta
>różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień
>światła.
Akurat taki soczewkowy reflektor mozna traktowac jako punktowe zrodlo
przy tych odleglosciach, wiec jasnosc spada z kwadratem odleglosci.
A jesli Tobie wyszlo inaczej, to moze to wynikac z przypadkowych
miejscowych zniszczen.
>Zwróćcie uwagę, że stara żarówka w nowym reflektorze na ścianie
>dała 3x tyle światła na ścianie oddalonej o 28m od samochodu. Taka
>różnica jest wyraźnie widoczna gołym okiem, choć ze względu na
>czułość
>oczu nie odczujemy tego jako 3x wzrost jasności, tylko wzrost o około
>50%.
Przy bezposrednim porownaniu oko ma lepsza czulosc, chociaz ... byla
taka ladna szachownica szara ..
Tak w ogole to jest parametr p.t. "lumen maintenance", ktory dla
podobnych ksenonow sugeruje ze strumien pod koniec spada do 70%
poczatkowego.
Osram go jakos nie podaje, za to podaje ze te lampki maja "do 20%
wiecej swiatla" (no dobra, ale stare byly takie same), tolerancje
strumienia +/- 15%,
Sugeruje ponowne pomiary przed wymiana.
J.
-
18. Data: 2013-12-19 09:02:02
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: Tomasz Stiller <k...@l...eu.org>
On Thu, 19 Dec 2013 00:40:21 +0100, J.F wrote:
> Nie rozumiem - wymieniales same "zarowki" (palniki) czy cale lampy, a
> "zarowki" zostaly te same ?
> Czy lampy nowe, "zarowki" tez nowe, ale tego samego typu co stare ?
Celowo użyłem określeń zrozumiałych przez większość, ale nie koniecznie
specjalistów. Tak na prawdę wymieniałem zarówno oprawy (w sensie
reflektorów) jak i źródła światła (w sensie lamp wyładowczych).
Pomiar po stronie prawej pokazuje nowe źródło światła w nowym
reflektorze. Pomiar po stronie lewej pokazuje stare źródło światła w
nowym reflektorze. Natomiast na samym dole dodałem jeszcze wcześniejszy
pomiar starego źródła światła w starym reflektorze.
> Jesli chcesz zmierzyc to co napisales, to chyba lepiej byloby umiescic
> miernik w najjasniejszym punkcie wiazki, a druga lampe zaslonic. Wiazka
> swiatla mijania ma miec nierowna jasnosc, i tu drobna tolerancja moze
> powodowac ze pare cm obok jest znacznie jasniej/ciemniej.
Masz rację, dlatego starałem się robić pomiary dokładnie w osi optycznej
danego reflektora. Pewnie, że nie był to pomiar w laboratorium tylko
prosty amatorski na podwórku. Tak na prawdę największe zmiany były
mierzalne przy nawet drobnej (10cm) zmianie odległości. Różnice potrafiły
sięgać nawet 10lx.
> Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
> dalej powinno byc 4x ciemniej. Ale tu juz moze drugi reflektor
reflektor doswietlac.
Tylko w przypadku, gdybyśmy mierzyli bezpośrednio strumień samej żarówki,
którą w potraktujemy jako punktowe źródło. Natomiast w przypadku
reflektora samochodowego strumień światła jest rozkładany nieco inaczej.
Jeśli zrobisz odwzorowanie na płaszczyznę, to gołym okiem widać ze w
niektórych miejscach jest jaśniej niż w innych. Te jaśniejsze miejsca
doświetlają dalsze fragmenty drogi - przez co masz kompensację zjawiska o
którym piszesz.
Idąc twoim tokiem rozumowania skoro na 5 m miałem 210 lx to na 10 m
powinienem mieć tylko 52 lx (a zmierzyłem 122). Przy takim pomiarze
ilości światła błąd mogłem zrobić tylko w dół, mierząc mniej niż było
faktycznie, nie w górę. Skoro tyle światła tam fizycznie nie dociera...
> Ale one sie zapewne nadal nakladaly. Bezpieczniej zaslonic jedna lampe.
Punkt mierzony był ponad granicą odcięcia drugiego reflektora. Faktycznie
przydało by się foto. I tak, pewnie _jakiś_ tam drobny wpływ lampy prawej
na lewą występował. Bardziej chodziło mi o sprawdzenie najjaśniejszego
punktu po prawej względem najjaśniejszego punktu po lewej stronie.
> Tak w ogole to przy typowej ch-ce lampa prawa niekoniecznie doswietla
> lewa, bo ma po lewej stronie odciecie nisko,
> zas lewa po swojej prawej doswietla wysoko. Ale tez wiazka sie
> koncentruje w poblizu srodka .... bo u Ciebie wyniki jakby odwrotne.
Nie wiem, czy te moje są takie typowe, ale po zasłonięciu jeden z lamp
wyraźnie widać, że druga dooświetla pole pierwszej. Inaczej po awarii
jednej z lamp, zupełnie nie widziałbyś połowy drogi - a tak przecież być
nie może. Musi być zachowana jakaś tam widoczność, nawet dużo mniejsza
widoczność to sporo lepiej od zerowej widoczności.
>>Podobny pomiar wykonałem jeszcze przed wymianę reflektorów na nówki
>>sztuki, mniej więcej trzy miesiące temu. Wtedy wyniki przedstawiały się
>>następująco, już bez rozróżnienia stron - bo wyniki były zbliżone.
>>5m: 122 lx, 10m: 98 lx, 15m: 54 lx, 20m: 23 lx, ściana: 11 lx(!)
> Ale wymieniles reflektory czy zarowki czy obie ?
Czytaj wyżej.
>>Ta różnicę widać tym bardziej im dalej od samochodu mierzymy strumień
>>światła.
>
> Akurat taki soczewkowy reflektor mozna traktowac jako punktowe zrodlo
> przy tych odleglosciach, wiec jasnosc spada z kwadratem odleglosci.
> A jesli Tobie wyszlo inaczej, to moze to wynikac z przypadkowych
> miejscowych zniszczen.
W żadnym wypadku nie można go traktować jako punktowego źródła światła. W
ten sposób to możesz potraktować najwyżej samą lampę wyładowczą bez
jakiejkolwiek optyki czy luster.
Po to w reflektorze samochodowym masz dość skomplikowaną jednak optykę,
żeby walczyć ze zjawiskiem o którym piszesz. Kierowcy najwięcej światła
potrzebują najdalej od samochodu. Zupełnie przed maską może być
stosunkowo ciemno.
> Sugeruje ponowne pomiary przed wymiana.
Każde wyładowcze źródło światła podatne jest na spadek strumienia z
czasem - to nie ulega wątpliwości. I tak, pewnie powtórzę pomiar przed
wymianą.
Tomek
-
19. Data: 2013-12-19 22:18:09
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 19 Dec 2013 08:02:02 +0000 (UTC), Tomasz Stiller napisał(a):
>> Tak w ogole, to gdybys mierzyl w tym samym promieniu z wiazki, to 2x
>> dalej powinno byc 4x ciemniej. Ale tu juz moze drugi reflektor
>> reflektor doswietlac.
>
> Tylko w przypadku, gdybyśmy mierzyli bezpośrednio strumień samej żarówki,
> którą w potraktujemy jako punktowe źródło. Natomiast w przypadku
> reflektora samochodowego strumień światła jest rozkładany nieco inaczej.
> Jeśli zrobisz odwzorowanie na płaszczyznę, to gołym okiem widać ze w
> niektórych miejscach jest jaśniej niż w innych. Te jaśniejsze miejsca
> doświetlają dalsze fragmenty drogi - przez co masz kompensację zjawiska o
> którym piszesz.
Jak najbardziej mozesz nadal traktowac jako punktowe, ale nie
izotropowe. Pytanie czy mierzyles w roznych odleglosciach ale na
jednej linii od lampy - pewnie nie.
J.
-
20. Data: 2013-12-19 22:33:49
Temat: Re: Pomiar strumienia światła z reflektorów ksenonowych po wymianie żarówek
Od: "Arbiter" <n...@h...com>
Użytkownik "pasatona" <p...@p...com> napisał w wiadomości
news:52b209ce$0$2146$65785112@news.neostrada.pl...
> ok dużo jest zachodu żeby wydłubać z lampy obłyśnik z mocowaniem palnika?
zależy od samochodu. w niektórych moze to być w ogole nie możliwe
> sądziłem że odbłyśnik w xenonach żyje dłużej, nie wiem skąd takie moje
> przekonanie
żyje krótko. po 100kkm degradacja może być znaczna. Dużo ciepła w małym
odblasku i duzo jasnego swiatła powoduje wypalenie
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18537.Wypalona.soc
zewka
> może stąd że niższa moc ale pewnie wyższa temperatura. Moze mniej UV się
> wydziela?
nie wiem ale zniszczenie jest znaczne
> W każdym razie słabe świecenie powoduje głownie zły stan odbłyśnika czy
> raczej
> zadymione powierzchnie soczewek? Mówię oczywiście o wersji projektorów
> soczewkowych.
szkło mozna dość łatwo umyć. Słabe świecenie to w większej części spraw
zużytego odblasku.
tu porównanie
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/18498.Regeneracja.
reflektora