  • 11. Data: 2009-06-02 18:23:47
    Temat: Re: Pomiar prądu - atmega8
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > No to zrobiłem też. Robie 10 pomiarów, dodaje do siebie i dziele przez 10.
    > Ale jeżeli każdy wynik jest inny ze zwględu na zakłucenia to niewiele to
    > daje.

    Długość filtru (znaczy ilość próbek x czas pomiędzy próbkami) należy dobrać
    do szybkości zakłóceń.
    Jak masz "za krótki" filtr to nic nie odfiltrujesz.
    Tak samo jak z RC, gdzie C to jakby długość Twego filtru.

  • 12. Data: 2009-06-02 18:31:56
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    > Długość filtru (znaczy ilość próbek x czas pomiędzy próbkami) należy
    > dobrać do szybkości zakłóceń.
    > Jak masz "za krótki" filtr to nic nie odfiltrujesz.
    > Tak samo jak z RC, gdzie C to jakby długość Twego filtru.

    Teoretycznie możanby zwiększyc ilość pomiarów do np 100. W tym przypadku
    lepiej by było jeszcze porównywac je i odrzucać szczególnie za duże/za małe
    wartości. dopiero wtedy miałoby chyba to sens.

  • 13. Data: 2009-06-02 18:54:19
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > Teoretycznie możanby zwiększyc ilość pomiarów do np 100. W tym przypadku
    > lepiej by było jeszcze porównywac je i odrzucać szczególnie za duże/za
    > małe wartości. dopiero wtedy miałoby chyba to sens.
    Zaczynasz myśleć a nie się tylko pytać :)

    Kryterium odrzucania pomiarów trzeba szczególnie przemyśleć na okoliczność
    gwałtownych zmian paramterów, np. skokowe wyłączenie prądu. Nie zmuszaj
    użytkownika coby wolno wkręcał silnik na obroty i wolno zwalniał :).
    Dobrym kryterium jest odrzucenie wartości które nie ma prawa zaistnieć (poza
    zakresem), a pustkę wypełnić ostatnio zmierzoną średnią.

  • 14. Data: 2009-06-02 19:10:33
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

> [...]
    > Dobrym kryterium jest odrzucenie wartości które nie ma prawa zaistnieć
    > (poza zakresem), a pustkę wypełnić ostatnio zmierzoną średnią.

    Hehe ja przestałem pytać w poście z 10.35 ;)

    A z odrzucaniem wyników to już myslałem . Jeżeli 90 % wyników podaje że prad
    wynosi 2A to wszystkie inne mozna odrzucić. Oczywiście czas pomiaru nie może
    wynosić sekunde. Dlatego pzostane przy filtrze RC i 10 pomiarach z
    wyciągnieciem sredniej.

    --
    Pozdrawiam Piotrek
    www.tajemnicesw.cba.pl

  • 15. Data: 2009-06-02 19:20:31
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

    > wynosi 2A to wszystkie inne mozna odrzucić. Oczywiście czas pomiaru nie
    > może wynosić sekunde.
    Ale tego chyba właśnie nie zajarzyłeś.

    Mierz prąd co kilkanaście (czy ile tam trzeba) ms, każdy pomiar zapisuj w
    pamięci.
    Niech pamięć ma rozmiar 256 pomiarów. Po zapisaniu 255 komórki, zacznij
    nadpisywać dane w komórce nr 0.
    Średnią zaś licz co pomiar z zakresu od 1 do 256 komórek. Tu możesz sterować
    sobie.
    Dzięki temu średnią masz co kilkanaście ms liczoną z okresu od 1 do
    256xkilkanaście ms (to może być nawet i 1 s).
    Oczywiście pomiar pierwszych 256 próbek jest zafałszowany (bo były same zera
    w pamięci).
    Nie przesadzaj z długością, bo się bedzie muliło. Tak jak z za duzym C w
    filtrze RC.

  • 16. Data: 2009-06-02 19:22:03
    Od: Name <u...@e...org>

    ulyssess wrote:
    > Teoretycznie możanby zwiększyc ilość pomiarów do np 100. W tym przypadku
    > lepiej by było jeszcze porównywac je i odrzucać szczególnie za duże/za małe
    > wartości. dopiero wtedy miałoby chyba to sens.

    Mógłby przydać się filtr medianowy. Zasada jest trywialna: dla każdej
    nowej próbki sortujesz bufor i wybierasz środkowy element = wynik
    filtrowania.

  • 17. Data: 2009-06-02 19:25:42
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

> [...]
    > nadpisywać dane w komórce nr 0.
    > Średnią zaś licz co pomiar z zakresu od 1 do 256 komórek. Tu możesz

    Załóżmy że mamy 250 pomiarów co 10ms. Czyli zapis do komórki 1 bedzie co 2,5
    sekundy Jeżeli będziemy mieli skok prądu z 2 na 4 A to efekt przejścia z 2
    na pełne 4 bedzie trwał 2,5 sekundy w skrajnym przypadku. To bardzo duże C
    ;)

    Lub R
    --
    Pozdrawiam Piotrek
    www.tajemnicesw.cba.pl

  • 18. Data: 2009-06-02 19:30:59
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

    > Mógłby przydać się filtr medianowy. Zasada jest trywialna: dla każdej
    > nowej próbki sortujesz bufor i wybierasz środkowy element = wynik
    > filtrowania.

    Czyli po 10 pomiarach wyrzucam pierwszy, dodaje kolejny i znowu licze
    średnią? Czy to bedzie lepsze niz srednia z kolejnych 10?

    --
    Pozdrawiam Piotrek
    www.tajemnicesw.cba.pl

  • 19. Data: 2009-06-02 19:40:31
    Od: "rpdrobny" <r...@w...pl>

> [...]
    > z 2 na pełne 4 bedzie trwał 2,5 sekundy w skrajnym przypadku. To bardzo

    Niby racja
    Zmieniasz prąd skokowo z 2 na 4 ampery, jak wrzucisz do Excela to masz
    tablekę
    po 10 ms 2,008 A
    po 20 ms 2,015 A
    po 100 ms 2,08 A
    po 200 ms 2,15 A
    po 500 ms 2,37 A

    ale kto Tobie każe robić tak duży filtr. Tu właśnie jest pole do popisu i
    optymalizacji okresu próbkowania i ilości próbek.
    Zresztą masz do wyboru, albo duży kondensator albo trochę pamięci do
    wykorzystania.

  • 20. Data: 2009-06-02 19:48:52
    Od: "ulyssess" <u...@o...pl>

> [...]
    > optymalizacji okresu próbkowania i ilości próbek.
    > Zresztą masz do wyboru, albo duży kondensator albo trochę pamięci do

    Pewnie mając troche czasu pokombinuje z tym też. Ale filtr RC napewno
    pozostanie może tylko z mniejszym C jeśli programowy sie sprawdzi.

    --
    Pozdrawiam Piotrek
    www.tajemnicesw.cba.pl