    From: Mario <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Polska myśl techniczna
    Date: Tue, 13 Apr 2010 13:29:13 +0200
    <hppihh$2nlt$1@opal.icpnet.pl> <hppp8f$8lq$1@mx1.internetia.pl>
    <hpqoge$4l1$1@news.onet.pl> <hpqrhr$qsj$1@mx1.internetia.pl>
    <hprus6$mhs$1@mx1.internetia.pl> <hprv5l$kp$1@mx1.internetia.pl>
    <hptf1s$r7u$1@news.onet.pl> <hpujrs$go7$1@mx1.internetia.pl>
    <hpusq3$opi$1@sabat.tu.kielce.pl> <hputm7$b2j$1@mx1.internetia.pl>
    <hpv5cg$rt7$2@sabat.tu.kielce.pl> <hpv7od$5lp$1@news.onet.pl>
    <hpv8jv$6tp$2@news.onet.pl> <hpvb85$ff8$1@news.onet.pl>
    <hpvcs7$jug$1@news.onet.pl> <hpve40$ncp$1@news.onet.pl>
    <hpvhjd$3h2$1@news.onet.pl> <hpvpuv$23a$1@news.onet.pl>
    <hq00jv$nui$1@news.onet.pl> <hq06pa$8n7$1@news.onet.pl>
    <hq11er$c5$1@news.onet.pl> <hq1c8c$3rr$1@news.onet.pl>
    <hq1e81$bg6$1@news.onet.pl> <hq1ggh$k4d$1@news.onet.pl>
    <hq1i2r$q90$1@news.onet.pl>

    W dniu 2010-04-13 12:46, JanuszR pisze:

    > W przypadku mikrofal (pow 1GHz) tłumienie w powietrzu jest czynnikiem
    > istotnym.
    > Jest tylko parę okien w widmie, przez które atmosfera mikrofale
    > przepuszcza.

    BTS mają zasięg kilku kilometrów. No może w paśmie 900 to będzie
    maksymalnie kilkadziesiąt. Jakie jest twoim zdaniem pochłanianie przez
    powietrze w dB/km?. dla 199 i 1800?
    OIDP to sensowne prążki absorbcyjne są od 22GHz dla wody a dla tlenu
    jeszcze wyżej.

    Ogólnie rzecz ujmując bajdurzysz coś o ugięciach stratnych,
    > deficytach energii, wyrównywaniu pól. Nie ma takich pojęć w fizyce.
    > Nawet gigantyczną masą dipoli jeżeli tylko będą oddalone wzajemnie o
    > wielokrotność długości fali nie wysycisz źródła a w miejscu dipola
    > otrzymasz tylko moc zależną od strumienia W/m2.

    Zgadza sie. Ale do tej pory te W/m nie były pobierane bo obwody
    wejściowe tyle nie potrzebowały. Jak pobierzesz to tego pola będzie
    mniej. To jak się pole zachowa jest tu bez znaczenia. Chodziło mi tylko
    o to że nie ma znaczenia czy takie anteny ustawisz w odległości od
    siebie mniejszej niż połówka długości fali czy większej. Nawet jak
    będzie to odległość większa ale komórek odpowiedni dużo to efektywny
    pobór mocy może być spory. A to że pole po przejściu prze te przeszkody
    jakoś wróci do rodzaju zbliżonego do TME to inna sprawa. Wróci ale na
    poziomie mniejszym niż gdyby tych anten pobierających energię nie było.

    Czy wsadzisz jeden dipol
    > czy milion strumień pozostanie taki sam, chyba że zasłonisz źródło czyli
    > umieścisz dipole blisko siebie co może mieć miejsce w przypadku
    > absurdalnie wysokiej liczbie dipoli przypadających na jednostkę

    Ależ czemu? wystarczy że będzie absurdalnie dużo dipoli na jednostkę
    objętości :) Możesz w odległości np 100 m od nadajnika dipole rozmieścić
    w siatce z odległością 10 m W doległości 110 m znowu taką siatkę anten
    i tak co 10 m. Każda warstwa niby nie zabiera energii odległość między
    dipolami znacznie większa niż długość fali. Jednocześnie każdy dipol
    pobierze kilka mW. Naprawdę uważasz że tempo spadku mocy w funkcji
    odległości będzie takie samo jak te spowodowane pochłanianiem przez
    powietrze?

    MD