    From: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Polowanie na kolizję przed marketem.
    Date: Fri, 05 Apr 2013 17:37:48 +0200

    Powitanko,

    > Sposób nie jest ani szybki, ani tani ani skuteczny.

    Nie slyszalem jeszcze o samosadzie, ktory trwalby 20 lat i nadal bylby
    nierozstrzygniety, by sprawca czyjegos nieszczescia przedstawial
    zwolnienie lekarskie, by spedzic wakacje w cieplych krajach.
    Kiszczak&Jaruzelski, znakomity przyklad szybkoscia wymiaru sprawiedliwosci.
    Mozemy przyjac, ze np. zabojstwo na zlecenie jako samosad jest platne,
    stawek nie znam, ale w ciemno twierdze, ze tansze to niz koszty sadowe i
    utrzymanie wieznia dozywotnio. Zreszta taka intryga to bylaby zemsta, a
    nie wymierzenie sprawiedliwosci bezposrednio po fakcie.
    Wreszcie ostatni argument: skutecznosc. Jesli nie jest skuteczne, to nie
    jest to samosad, tylko straszenie.
    Praktyka polska pokazuje, ze mimo calej niecheci do samosadow, mojej
    takze, niestety bywa to czasem jedyny sposob wyegzekwowania
    sprawiedliwosci i porzadku. Byla taka historia, jak gosc lazil po wsi z
    nozem i atakowal ludzi, przedtem siedzial, ale nasz wymiar
    (nie)sprawiedliwosci go wypuscil. Ludzie wzywali Policje, ale policjanci
    sprawe olali mimo wielokrotnych zgloszen. No to co ludzie mieli zrobic?
    Co bys im panie teoretyku polecil? Maja poczta wysylac podanie o
    interwencje?
    Wcale mnie nie cieszy, ze goscia zabili.
    To co sie dzieje w RP, to nie Somalia, tylko dziki zachod. Z ta roznica,
    ze u nas bron maja glownie bandyci, a zwykli ludzie sa praktycznie
    bezbronni, Policja w razie czego albo nie przyjedzie, albo zjawi sie po
    40min. Jak sie taki bandzior upije i zdemoluje komende, to moze go
    zlapia, ale spoko, sad go wypusci.

    > Chyba, ze chcesz
    > szybko tanio i skutecznie wprowadzić całkowity chaos i sprowadzić nas do
    > epoki kamienia łupanego.

    Bez przesady, na dzikim zachodzie kazdy wiedzial, ze koniokradow sie
    wiesza. Co za roznica, czy zrobi to poszkodowany, czy z miasta
    przyjedzie szeryf z sedzia;-) W dzisiejszych czasach nie namawiam, zeby
    za kradziez wielu koni (mechanicznych) zaraz wieszac, ale szybka i
    skuteczna kara uniemozliwiajaca powrot do przestepstwa, why not.
    Nota bene ten wychwalany przez Ciebie system sprawiedliwosci,
    oskarzenie, sledztwo, sad, obronca, proces wywodzi sie z czasow
    wprawdzie bardziej wspolczesnych niz wspomniana epoka kamienia lupanego,
    ale nie jestem przekonany, czy to taki powod do dumy. Swieta inkwizycja,
    moze to i nowoczesny model, tylko wzorzec jakby niefajny.
    Mowiac powaznie, nikt nie pochwala samosadow, tylko niestety bywa to
    jedyna mozliwosc wobec braku reakcji sluzb do tego powolanych.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa