  • Data: 2013-07-04 21:53:01
    Temat: Re: Polityka tworcow AutMapy - zaskarzyc ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Thu, 4 Jul 2013, Tomek wrote:

    > Użytkownik "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał
    >
    > i to to sie rozchodzi, dlaczego mam placic za cos w stecz?

    Może tak: rozważania które prowadzisz wypadałobo podzielić
    na dwie wersje.
    "Sprawiedliwość prawną", czyli pytanie, czy takie działanie jest
    dozwolone, na które odpowiedź najwyraźniej brzmi "tak" i możemy
    jej nie rozstrząsać dalej.
    "Sprawiedliwość społeczną" :P, czyli pytanie, czy takie działanie
    jest uzasadnione. Uzasadnione ekonomicznie, gospodarczo
    i wszelako "rozumowo" inaczej.

    > interesuje mnie wersja aktualna z rokiem waznosci

    OK.
    To sobie... kup nową.
    I zauważysz na czym polega problem: ta nowa wersja będzie
    INNA, niż wersja sprzed dwu lat.
    Ale kosztuje "jak nowa".
    Zgadza się?
    Jakie są konkretnie ceny nowej wersji oraz rocznej aktualizacji?

    > caly czas sie rozchodzi o to czy placic komus za prace wstecz?

    Bo ta "praca wstecz" jest zawarta w produkcie końcowym.
    Zauważ - w "produkcie" zawarta jest wartość dotycząca bazy danych,
    więc w ramach aktualizacji płacisz za DWIE rzeczy.
    Jedną jest jakaś tam aktualność owej bazy (i ewentualnie
    oprogramowania).
    Ale drugą jest sam fakt nazbierania danych do bazy.
    I dla tej drugiej NIE MA RÓŻNICY między tym, czy Ty akurat
    chcesz dopiero "dane z końca roku"!
    Jest zupełnie nieważne, czy dane z 4. miesiąca od końca
    poprzedniej subskrypcji produent DLA INNYCH wprowadził kiedyś
    tam, czy DLA CIEBIE ma je mieć "teraz".
    Tak czy inaczej o spójność bazy trzeba było dbać.

    No i teraz jest pytanie, czy producent może stosować model
    subskrypcji który na zasadzie "sprzedaży wiązanej" nie
    odzwierciedla w 100% różnicy między POTENCJALNYM kosztem
    utrzymywania aktualnej bazy oraz POTENCJALNYM kosztem
    dostarczenia bazy aktualnej na dany moment czasowy?

    Na to pytanie sam sobie odpowiedz - czy dopuszczalna
    jest sprzedaż z "abonamentu plus telefon za złotówkę"?

    Masz dokładnie ten sam układ, tyle, ze dwie różne usługi,
    porównując do telefonu, jedna zbliżona do "opłaty za świadczenie"
    (za impulsy) druga do "opłaty za gotowość" (stała opłata
    abonamentowa). Tyle, że ta druga "zbiera się" również
    do zapłacenia wstecz, bo klient nie korzysta, nie korzysta,
    ale dane trzeba dorzucać, bo powie "teraz korzystam"
    i chce aktualnych.

    > tylko wlasnie im, zmyslny sposob zarabiania i zniechecenia uzytkownikow
    > do wykopywania licencji

    Przyjmując, że oni przyjęli model "opłaty za dane" (przy
    zupełnym pominięciu aktualności) z ryczałtowym limitem
    rocznym, nie jest on "zmyślny" a stanowi po prostu jeden
    z wyborów.
    Płacisz za fakt, że masz dane pozbierane w okresie
    jednego roku, w bonusie masz dodatkowo ich aktualizację
    przez ten okres O ILE rozpoczniesz korzystanie na
    samym początku tego okresu.

    Tak, owszem, producenci oprogramowania przyzwyczaili
    do modelu w którym przy zakupie "z góry" dostaje się
    jakiś okres gwarancyjny, darmowe update i serwis,
    ale tu dochodzi jeszcze różnica między programem
    a bazą danych.

    > zysk to zysk, pozostaje sprzedac urzadzenie i kupic nowe:)

    To też.

    > moze to do tego ma sie wlasnie sprowadzac iz jakies lobby wprowadza taka
    > taktyke by kowalskiemu nie oplacalo sie aktualizowac po dluzszym
    > przestoju ?

    Każdy producent (któremu wystarcza mocy produkcyjnych do nasycenia
    swojej działki rynku) jest zainteresowany aby klient chciał kupić
    "nowy lepszy model" :)
    (do tego najlepiej "małolepszy", aby za rok mu wcisnąć kolejny :>)

    pzdr, Gotfryd